מה יעיל יותר כנגד דלקת שלפוחית השתן? חמוציות או אנטיביוטיקה

ממצאי מחקר חדש מגלים מה יעיל יותר כנגד עמידות חיידקים ולמניעת חזרת דלקת בשלפוחית השתן- חמוציות או אנטיביוטיקה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהתוספי תזונה
חמוציות. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-BY-SA. צילום: Mariluna

מה יותר יעיל כנגד הישנות דלקת שלפוחית השתן? אנטיביוטיקה או חמוציות

האם חמוציות יעילות יותר מאנטיביוטיקה למניעת דלקת בשלפוחית השתן ? לנוכח המגמה להמעיט בשימוש בתרופות אנטיביוטיות, על מנת למנוע עמידות של חיידקים, ולאור המגמה של מעבר לתרופות טבעיות, כמו חמוציו למניעת דלקות בשלפוחית השתן בקרב נשים, ביקשו החוקרים לבחון במחקרם האם השימוש בתמצית של חמוציות יעילה יותר או פחות בהשוואה לשימוש בתרופות אנטיביוטיות.

לשם כך ערכו החוקרים מחקר כפול סמיות, בו 221 נשים בעלות רקע של אירועים חוזרים של דלקת בשלפוחית השתן, התבקשו להשתמש באחד משני טיפולים לשם מניעת חזרת הדלקת: קבוצה אחת השתמשה במשך 12 חודשים בטיפול אנטיביוטי של trimethoprim-sulfamethoxazole (TMP-SMX) במינון 480 מיליגרם ביום. הקבוצה השנייה השתמשה בקפסולות של חמוציות שהכילו 500 מיליגרם – פעמיים ביום.

החוקרים ביקשו לבחון את השפעת החמוציות והשפעת האנטיביוטיקה, על מספר מדדים וביניהם המספר הממוצע של דלקות שלפוחית השתן בתקופת נטילת התרופה או התוסף, אחוז הנבדקות שחוו לפחות סימפטום אחד של חזרת דלקת שלפוחית השתן, משך הזמן החציוני שעבר עד שהנשים חוו דלקת נוספת בשלפוחית השתן ובחינת התפתחות עמידות לאנטיביוטיקה של החיידק אשרישיה קולי.

לאחר 12 חודשים, תוצאות המחקר כי המספר החציוני של נשים שחוו לפחות תסמין אחד של דלקת בשלפוחית השתן היה גבוה יותר בקבוצת הנשים שהשתמשו בתוסף התזונה של חמוציות- 4 מקרים בבמוצע לעומת 1.8 מקרים בלבד בקרב הנשים שהשתמשו באנטיביוטיקה.

בנוסף, אחוז הנשים שחוו לפחות תסמין אחד של דלקת שלפוחית השתן היה גבוה יותר בקרב הנשים שהתמשו בחמוציות- 78.2% לעומת 71.1% בקרב הנשים שהשתמשו בתרופות אנטיביוטיקה.

משך הזמן החציוני שלקח לנשים שקיבלו חמוציות בכמוסות לפתח תסמיני דלקת שלפוחית חוזרים יה 4 חודשים בעוד שהנשים שהשתמשו באנטיביוטיקה הייתה תקופה זו ארוכה פי 2- והתמשכה באופן חציוני ל-8 חודשים.

מממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Archives of Interbal Medicine עוד עולה כי לאחר חודש אחד של שימוש בכמוסות החמוציות לעומת כדורי האנטיביוטיקה, התגלתה עמידות של 86-90% של החיידק אי.קולי בקרב הנשים שקיבלו אנטיביוטיקה, בעוד שהעמידות של החיידקים אצל הנשים שטופלו באמצעות חמוציות הייתה נמוכה בהרבה והייתה רק 23-28%.

עם זאת, החוקרים מציינים כי הפסקת השימוש באנטיביוטיקה, הורידה לאחר השימוש את יכולת העמידות של החיידקים חזרה לרמה רגילה.

 לסיכום, החוקרים מדגישים כי בהשוואה לשימוש בקפסולות של חמוציות,אנטיביוטיקה היא אמצעי יעיל יותר למניעת חזרתן של דלקות בשלפוחית השתן, אולם יעילות זו באה על חשבון פיתוח עמידות של החיידקים כנגד האנטיביוטיקה.

דילוג לתוכן