חנוכה:חג של אור המסכים

מה הן נקודות האור החיוביות במסכים הטכנולוגיים ? למרות החסרונות, במסכים הרבה יתרונות ברמה האישית, המשפחתית והחברתית. אז בואו נדבר על כל הטוב הזה ונמצא את נקודות האור:

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
משחקי וידאו של חברת נינטנדו. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Sandos

חג של אור המסכים
אי אפשר שלא לאהוב את חג החנוכה! חג של אור והדלקת חנוכיות, אכילה של לביבות וסופגניות לרוב, ארוחות חגיגיות עם משפחה וחברים תמיד נחמד ונעים. אז אנצל הזדמנות חגיגית זו בכדי לאחל ברכה לחנוכה שמח ולדבר על כמה נקודות אור בחיינו עם המסכים באווירה אופטימית של חגים.

הרבה מאתנו כמבוגרים נוטים להלין על המסכים וגם אני חוטאת בעניין בכתיבתי עליהם. רובנו רואים במסכים את כל הרע והבעייתי ולפעמים היינו רוצים שייעלמו מחיי הילדים (לא משלנו חס וחלילה..). אבל בעצם יש במסכים הרבה יתרונות ברמה האישית, המשפחתית והחברתית. אז בואו נדבר על כל הטוב הזה ונמצא את נקודות האור:

1. המסכים ממלאים צרכים רבים שלנו ושל הילדים – המסכים מהווים מקור מידע, סוכן חיברות מרכזי ומשמעותי, הם ממלאים צרכים אינטגרטיביים, צרכים חברתיים וכד'. כולנו פונים למסכים בכדי לקבל מענה לדילמות ושאלות שונות ומגוונות וכן ליצירת קשר עם אנשים קרובים ורחוקים כאחד. המסכים מאפשרים לנו לקבל ולשלוח מידע ותמונות למי שנחפוץ, לעבוד ולהתבדר מהבית ועוד.

2. המסכים מקרבים ומבטלים מושגים של זמן ומרחב – במציאות שלנו היום אין יותר משמעות למיקום פיזי ולזמן כרונולוגי. כולנו יכולים לתקשר עם כל אדם בכל מקום ובכל זמן. אנחנו יכולים להתכתב עם כוכב אהוב או לדבר בסקייפ עם בן משפחה שנסע. אנחנו יכולים לדעת על כל דבר שקורה בכל מקום בעולם ואין כל תלות במרחק הפיזי שלנו.

3. המסכים מאפשרים לילדינו להיות בקשר מתמיד עם חבריהם – המסכים מציעים דרכים רבות ומגוונות לשמירה על קשר בין חברים. הם מאפשרים לחלוק, לשתף, להתייעץ ולהיות מעורבים בתחומי עניין שונים. המסכים מאפשרים לבנות חברויות חדשות ולהתעדכן מה קורה עם חברים קרובים ורחוקים 24/7. אנחנו יכולים לחלוק חוויות במשותף, לראות תמונות ולהיות חלק מעולמם של אנשים חשובים. ילדינו נמצאים בקשר עם חברים במשך כל היום והלילה ללא תלות בנוכחות פיזית במרחב ובזמן.

4. המסכים מאפשרים לנו לבלות זמן איכות עם הילדים – אין ספק שהמסכים מציעים אינספור אפשרויות לבילוי, בידור והנאה עם הילדים במסגרת המשפחתית. המסכים מציעים תכנים רבים לצפייה משפחתית בערב, הזמנה של סרט לצפייה עם פופקורן בערב שבת, משחק כדורגל במחשב/פלייסטיישן עם הבן ומשחק בעיצוב תסרוקות לבובות עם הבת או להיפך…

5. המסכים מהווים בסיס לשיחה, דיון ושיתוף – המסכים מציעים כר פורה לשיח משפחתי והורי בנושאים רבים ומגוונים. אנחנו יכולים לדבר על תכנים שראינו, על דברים שקרו בעולם, על נושאים שמטרידים אותנו או את ילדינו ולפתח בעזרתם שיח מתווך ומלמד. אנחנו יכולים להעזר במסך כדי להקל על שיחה לא נעימה עם המתבגר או כדי להסביר על התנהגות חיובית לילדים צעירים יותר. אנחנו יכולים להיות שותפים להתנהלות ילדינו במרחב הוירטואלי ולהסביר להם מה הסכנות תוך כדי שיטוט בתמונות באינסטגרם.

אז רגע לפני שאנחנו מתלוננים או מבקרים את המסכים והשימוש בהם, עלינו לזכור שבכל רע יש גם טוב ולכן עלינו לדעת לנצל את המסכים ברמה האישית, המשפחתית והחברתית; כי הם כאן כדי להשאר בכל מקרה!. אז בואו נפיק מכך תועלת ונמצא בהם את האור בחיים וביחסים. שיהיה לכולנו חג שמח בברכה לחנוכה מלאת אור !!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז "רגעים" ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.

דילוג לתוכן