חג חנוכה -הזדמנות מצויינת להתלכד עם בני המשפחה

חג חנוכה -הזדמנות מצויינת להתלכד עם בני המשפחה

ד"ר שלי גפן

פסיכולוגיהבריאות הילד
רשת האינטרנט. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. אילוסטרציה: Sivserver

ויהי אור!

חג חנוכה הוא הזדמנות מצויינת להתלכד עם בני המשפחה, להדליק חנוכיה, לאכול סופגניות ולביבות, לשיר ולשמוח. האור והחנוכיה מסמלים את החג ומדגישים את המקום החיובי בכל אחד מאתנו בנפרד ובכולנו כמשפחה. בהזדמנות זו אנחנו גם נפגשים עם חברים ומבלים זמן איכות ביחד לאורה של החנוכיה. קחו הזדמנות זו וקשרו בין אור החנוכיה לאור היחסים סביב המסכים.

בשנים האחרונות קשה למצוא זמן משותף שבו כל המשפחה ישובה יחד לארוחת ערב, כל אחד מבני המשפחה משתף את האחרים בחוויות היום ומקשיב לאחרים, וכל זאת באווירה נעימה. חגים הם הזדמנות מצויינת לחזור ולהיזכר ביופיים של רגעים אלה ולנצל אותם לשיחה משותפת ומשפחתית בה כל אחד מבני המשפחה מקבל מקום וביטוי עצמי לצד תחושת הביחד.

זאת ועוד, רבים מאתנו נוטים לבלות שעות רבות מול המסך ולאכול מולו וכך הולכת לאיבוד המשפחתיות והיכולת לנצל את הישיבה המשותפת לשיחה פתוחה ונעימה סביב האוכל. זאת בעיקר עם מתבגרים הספונים בחדרם/מבצרם ברוב שעות היום ונמנעים מדיאלוג עם ההורים ("אמא, את חופרת!").
אז איך משפיע חג החנוכה על השימוש במסכים? ראשית כדאי ליצור פעילויות משפחתיות משותפות בבניית חנוכיות לקראת החג. ילדים צעירים מאוד אוהבים להכין חנוכיה ולהדליק את החנוכיה שהכינו במהלך החג. עם הבוגרים יותר ניתן להכין ביחד סופגניות ולביבות לקראת ארוחת החג ולשלב מרכיבים אהובים כמו סוכריות/קרם שוקולד ועוד. בארוחת החג עצמה כדאי לבקש מכל הילדים להשתתף בהדלקת החנוכיה (כמובן בהתאם לכללי זהירות לפי גילאי הילדים) ולהשאיר את הפלאפונים שלהם בחדר (המלצה זו תקפה גם להורים שבחבורה כדוגמv אישית…).

חג החנוכה מציף שיח על אור, חיוביות, העצמה וניצחון אישי וקבוצתי. ניתן למנף שיח זה ולקשר בינו לבין המסכים באופנים שונים: ניתן להתייחס להיבטים חיוביים של השימוש במסכים (עבור כל אחד מבני המשפחה ועבור המשפחה בכללותה), ניתן להתייחס לאופן שבו צריכת תכנים מאפשרת לנו העצמה אישית בקבלת ידע והתמודדות במצבים שונים עם בני המשפחה ועם החברים. תתפלאו לראות כמה נקודות אור יכולים הילדים למצוא בצריכת המסכים ברמה האישית והחברתית. בנוסף, ניתן דווקא לדבר על החושך: על הקשיים, הויכוחים וההשפעות השליליות של המסכים על כל אחד מבני המשפחה ועל הלכידות המשפחתית של כולם. זו הזדמנות לחשוב כיצד ניתן למזער את ההשלכות השליליות ולמצוא זמנים משותפים ללא המסכים, בדיוק כמו הדלקת החנוכיה.
מכאן, ניתן לסכם ולומר שחג הוא הזדמנות טובה לשבור את השגרה ולבלות עם המשפחה בארוחה משותפת, בהדלקת החנוכיה ובאכילת סופגניות, אך כדאי למנף סיטואציה זו כדי לדבר על התנהלות המשפחה בשגרה בכדי להגדיל את הזמנים והפעילויות שניתן לעשות ביחד ולא להיכנע לסיטואציה ה'טבעית' שבה כל אחד מצוי במרחב שלו וצורך את התכנים הנבחרים לבדו. עלינו למצוא את הזמנים המתאימים כדי להיות באמת ביחד, לדבר, לאכול, לצחוק וליהנות.

ברכה לחנוכה שמח ומהנה, חג שמח מלא אור !

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן