מחקר: חסך בשינה מגביר סיכון לאלצהיימר

ממצאי המחקר מצביעים על כך שבדומה לתוצאות הניסוי בקרב עכברים, חסך שינה כרוני עשוי לתרום להתפתחות אלצהיימר בקרב אנשים שסובלים מחסך שינה.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
השפעות העדר שינה. מקור: ויקיפדיה. מאת:Mikael Häggström

שוכחים לישון ? חסך שינה כרוני מגביר סיכוי לחלות באלצהיימר

התפתחות מחלת האלצהיימר קשורה לשינה. חסך שינה כרוני עלול להוביל להצטברות של עמילואיד ביתא במוח- כך לפי ממצאים של מחקר שפורסמו בכתב העת Science על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון ומאוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית. ממצאי המחקר מעלים כי לאחר כעשרים יום שבהם נמנעה שינה מהעכברים בקבוצת הניסויים – ניכר כי כמות העמילואיד ביתא בנוזל הבינתאי עלתה.

בשעות הערות עולה כמות הפפטיד עמילואיד ביתא במוח ובמהלך השינה חלה ירידה בכמותו. מחקרי העבר העלו כי שקיעת עמילואיד ביתא כפלאק מתרחשת שנים לפני שניכרות מחלות כגון דימנציה של אלצהיימר. הסיבות לשקיעה זו אינן ברורות. עם זאת ידוע כי עמילואיד ביתא ידוע כגורם להתפתחות מחלת האלצהיימר בקרב בני אדם ובעלי חיים כעכברים.

מתוצאות מחקר המעבדה עלה כי יצירת חסך השינה בעכברים (והזרקת Orexin  הקשור לויסות שינה) והשארתם ערים למשך זמן ארוך, הגביר את כמויות העמילואיד ביתא והאיץ התפתחות של פלאק מזיק.

לפיכך מסיקים החוקרים כי חסך שינה כרוני עשוי לתרום להתפתחות אלצהיימר בקרב אנשים שסובלים מחסך שינה, בדומה לתוצאות המחקר בעכברים.

הקישור למחקר אודות הגברת הסיכון לאלצהיימר בעקבות חסך בשינה

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן