חרדה ומחלות לב אריתמיה

חוקרים: חרדה מגבירה סיכון למוות ולהתקפי אריתמיה –אי סדירות קצב הלב במושתלי קוצב לב

כיצד משפיעה התופעה הפסיכולוגית של חרדה על תחלואה המתבטאת בשיבושים בקצב הלב- הפרעות קצב לב- בקרב חולים שעברו השתלת קוצב לב להסדרת קצב הלב (ICD – Implantable Cardioverter Defibrillators).?
אריתמיה חדרית Ventricular arrhythmias היא מצב רפואי המבטא קצב לב מהיר שנובע משיבוש בפעילותו של אחד מחדרי הלב. במחקר שכלל חולים עם אי סדירות בקצב הלב שבגופם הושתל בשנה שלפני המחקר, קוצב לב להסדרת שיבוש זה בחנו החוקרים את הקשר בין חרדה שהיא תופעה פסיכולוגית לבין הסיכון למוות לאחר השתלת קוצב לב זה בקרב 1012 חולים. 

לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Wapcaplet & Yaddah
לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Wapcaplet & Yaddah

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Psychosomatic medicine העלו כי במהלך השנה הראשונה לאחר ההשתלה, 19% מהחולים חוו התקף של אי סדירות בקצב הלב ו-4% מהחולים נפטרו. החוקרים מצאו כי חרדה הייתה קשורה לסיכון מוגבר להפרעות בקצב הלב וסיכון מוגבר לתמותה.

עוד העלו החוקרים כי מטופלים שחוו חרדה בשכיחות הגבוהה ביותר מבין הנבדקים במחקר, היו בסיכון מוגבר של 190% כלומר בסיכון פי 1.9 ללקות במחלת לב של אי סדירות קצב הלב, בהשוואה לנבדקים עם רמות חרדה נמוכות.
עוד העלו החוקרים כי בקרב 257 חולים שנבדקו ועברו ברקע טיפול סינכרוני של קצב הלב, החרדה נמצאה קשורה בסיכון גבוה אף יותר לתמותה של החולים, גם לאחר תיקנון וניכוי גורמים משתנים.

החוקרים מסכמים כי חרדה נמצאה כקשורה באופן מובהק לסיכון מוגבר למחלת הפרעת קצב לב – אריתמיה, ולתמותה מוגברת בתוך שנה ממועד השתלת קוצב לב, ללא קשר לנתונים דמוגרפיים וקליניים.
לפיכך סבורים החוקרים כי ניטור וטיפול בחרדה הינו חשוב במיוחד בקרב חולים שסובלים ממחלה זו ועברו השתלת קוצב לב, שסובלים מחרדה ולכן מצוים בסיכון לחייהם ולמחלה.