חשיבותה של הרשתית

חשיבותה של הרשתית :  כיצד מפרידה הרשתית את הצבעים ומגדילה את רגישות העין פי 10
קבוצת מחקר בין-תחומית מהטכניון חשפה לראשונה, בכתב העת Nature Communications, את תפקידה האופטי החשוב של הרשתית בשיפור קליטת האור בעין. מחקר זה מוכיח כי הרשתית היא איבר אופטי מתוחכם, ולא רק מערכת להתמרת אור לאותות חשמליים ולעיבוד ראשוני של המידע החזותי.

המחקר מראה כי האור, החודר לעין דרך האישון ונופל על הרשתית, מופרד לפי צבעיו על ידי תאי הגְלִיָה (תאי תמיכה), המתפקדים כסיבים אופטיים בתוך הרשתית. תאים אלו, כך מתברר, מאספים ומוליכים ביעילות את האור בתחום הירוק-כתום עד המדוכים האחראים לראיית היום, ומאפשרים לאור בתחום הכחול-סגול להתפזר אל הקנים האחראים לראיית הלילה. הפרדת צבעים זו מאפשרת שיפור של עד פי 10 בראיית היום ההיקפית, מבלי לפגוע בראיית הלילה. זהו פתרון אבולוציוני מתוחכם התואם את מבנה רשתית העין, בה ממוקמים קולטני האור מאחורי שכבות תאי העצב ושלוחות העצב המעבדות את התמונה.

במחקר נבנה דגם חישובי המנבא את התופעה ברשתית ההיקפית של אדם ושל יונקים אחרים הפעילים ביום. דגם זה אומת בניסויי מעבדה, שבהם נמדד האור המתקדם בתאי הגלייה לעומקה של הרשתית עד לקולטני האור. במדידות אלו נבדק – עבור כל צבע בתחום האור הנראה – כמה אור עובר בתוך תאי הגלייה וכמה אור מתפזר אל מחוץ לתאים. כאמור, הפילוג הספקטרלי נמצא מתאים לדגם החישובי, והאור אכן נע לאורך תאי הגלייה עד הגיעו לקולטנים.
המחקר נערך בשיתוף פעולה בין הפקולטות לפיזיקה ורפואה בטכניון, על ידי תלמידי המחקר עמיחי לבין ושאדי ספורי ומנחיהם, הפרופסורים אדו פרלמן וארז ריבק.