חשיבות השינה להשתלות מוח עצם

מחקר חדש מגלה: השינה חיונית לשם הצלחתן של השתלות מוח עצם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

מחקר חדש מגלה: השינה חיונית לשם הצלחתן של השתלות מוח עצם

חסך בשינה מפחית באופן דרמטי (50%) את ההצלחה בהשתלה של תאי מוח עצם. כך עולה ממחקר של פרופ'-משנה אסיה רולס מהטכניון, שפורסם החודש בכתב העת Nature Communication. פרופ'-משנה רולס, חברת סגל בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, ערכה את המחקר בתקופת הפוסט-דוקטורט שלה באוניברסיטת סטנפורד והמשיכה אותו במעבדתה בטכניון יחד עם תלמיד המחקר בן קורין.

השתלות מוח עצם, ובשמן המדויק "השתלות של תאי גזע המטופויטיים", מבוצעות בקצב של עשרות אלפי טיפולים בשנה. זוהי פרקטיקה אפקטיבית לטיפול בסוגי סרטן מסוימים משום שמדובר בתאי גזע, שביכולתם לחדש את מערכת הדם ואת המערכת החיסונית של האדם החולה. תאי הגזע המוזרקים לדמו של החולה "מנווטים" לנישות ייעודיות בעצמותיו של החולה ומחדשים את מערכת הדם.

מחקר חדש מגלה שאותה "מיומנות-ניווט" של תאי הגזע נפגמת באופן דרמטי במקרה שהתורם אינו ישן היטב בארבע השעות הקודמות לתרומת התאים. כתוצאה מכך, הצלחת ההשתלה פוחתת כאמור ב-50%.

"המחקר שלנו נעשה בעכברים, ולכן עוד מוקדם להסיק מסקנות בנוגע לבני אדם," מסבירה פרופ'-משנה רולס. "עם זאת, המחקר מצביע על חשיבותה של השינה בהליכים רפואיים. ברור שבתהליכים קריטיים ומורכבים במיוחד כמו השתלת מוח עצם, הדורשת מאמץ רב באיתור תורם ובביצוע הטיפול, חשוב שנבין היטב את השפעתה של השינה על הצלחת ההתערבות הרפואית. אם נגלה שאכן, חסך בשינה אצל התורם פוגע בהצלחת ההשתלה גם כשמדובר בבני אדם, יהיה עלינו לחשוב היטב כיצד לדאוג לשינה טובה – משהו שכרגע קשה להשיג באישפוז בבית חולים. יש כאן כמובן מקום לאופטימיות, שהרי לא מדובר במכשול בלתי עביר; אם נאפשר לתורם לישון לקראת ההשתלה נגדיל את סיכויי ההצלחה. יתר על כן, בניסוי שביצענו התברר שכדי לשקם את היכולות הרלוונטיות מספיקות לתורם שעתיים של 'שינה משקמת'."

המחקר, שנתמך על ידי המכונים הלאומיים בארה"ב (NIH), נערך בשיתוף עם חוקרי בית הספר לרפואה בסטנפורד – פרופ' לואיס דה לצ'יאה מהמחלקה לפסיכיאטריה ופרופ' אירווינג ויצמן, מנהל המרכז לתאי גזע. להערכת פרופ'-משנה רולס, מאחר שתאי גזע מעורבים בחידוש מערכת הדם והמערכת החיסונית, יש יסוד סביר להניח כי להפרעות שינה יש השפעות החורגות מהתחום הספציפי של השתלות מוח עצם.

דילוג לתוכן