חשיפה לשמש בהריון חשובה

אור שמש קריטי לנשים הרות ולתינוקות שלהן

מחקר שפורסם באחרונה ע”י חוקרים מאוניברסיטת בריסטול מגלה שתינוקות, שהאמהות שלהם קלטו יותר ויטמין D בזכות חשיפה לשמש בזמן ההריון, גבוהים יותר ובעלי עצמות עבות יותר יחסית לתינוקות שנולדו לאמהות שקלטו פחות ויטמין D מחשיפה לשמש. למבנה עצמות זה יש יתרון רב בהמשך. בגילאים מבוגרים, הם יסבלו פחות מאוסטיאופורוזיס. החוקרים הישוו תינוקות שנולדו בקיץ או בסתיו המוקדם לעומת אלו שנולדו בחורף או באביב. לגבי אותם תינוקות שנולדו בחורף, האמהות שלהם היו פחות חשופות לאור שמש בחודשי ההריון המתקדמים וכתוצאה מכך היו בדמן רמות נמוכות יותר של ויטמין D. כך, גם העוברים שלהן קלטו פחות ויטמין D.

מחסור בויטמין D בזמן ההריון לא רק גורם להווצרות של עצמות דקות יותר בגוף התינוקות, אלא גם גורם לדפורמציות בשלד. בבגרותם, יהיו להם עצמות חלשות יותר. תינוקות שנולדו בסוף הקיץ היו גבוהים יותר בממוצע בחצי סנטימטר ועצמותיהם היו עבות יותר. באזורים גיאוגרפיים צפוניים יחסית לישראל, כמו בריטניה, החודשים בהם יש סיכוי לקלוט ויטמין D על-ידי חשיפה לשמש הם בין אפריל לאוקטובר. במשך 5 חודשים, אין עליה ברמות ויטמין D בדם, אפילו אם נחשפים לשמש. בארץ המצב שונה, אבל עדיין יש נשים רבות, בייחוד במגזר החרדי, שבגלל ביגודן הסגור רמות ויטמין D אצלן נמוכות עד להחריד – 15-25 ננוגרם. רמה סבירה היא מעל 70 ננוגרם למ”ל .

בארצות הצפון בחודשי החורף, השמש נמוכה מדי בשמים ועליה לעבור שכבות רבות יותר של אטמוספרה כדי להגיע לכדור הארץ. כך, קרני UVB לא מצליחות לחדור וליצור ויטמין בעור. מאחר שמחסור של ויטמין D הינו סיבה רבת משקל גם בהתפתחות סוגי סרטן שונים, מחלות לב, הולדת ילדים אוטיסטים או בעלי הפרעות קשב ולמידה, ושלל בעיות נוספות, חובה על מי שלא נחשף דיו לשמש לקבל תוספי מזון מכילי ויטמין D, בכמות של 1000-2000 יחב”ל וגם יותר ליום. כמויות קטנות שהיו מקובלות בעבר, 200-400 יחב”ל, לא משפרות כמעט במאומה את מאזן ויטמין D בגוף.

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466