חשיפה לשמש וסיכון מופחת לסרטן הלבלב

ממצאי מחקר קובעים : חשיפה מסוימת לשמש מפחיתה סיכון לסרטן הלבלב ב-50%

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

רפואה משלימה
התגוננות מקרני השמש. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa.צילום: Johntex

חוקרים: קשר בין חשיפה לשמש להפחתה ב-50% של הסיכון לסרטן הלבלב

כל הזמן נעשים עוד ועוד מחקרים על ויטמין D ומוצאים מצבים נוספים בהם הוא עוזר. מחקר חדש וחשוב ביותר מצא שרמה מספקת של ויטמין זה מפחיתה כמעט למחצית את הסיכון ללקות בסרטן הלבלב. מחקר זה הוצג בסימפוזיון של האגודה האמריקאית לחקר סרטן הלבלב, סימפוזיון שהתקיים בנבאדה, ארה"ב. הנתונים המהפכניים של מחקר זה מלמדים שאצל אנשים הנחשפים לשמש ויש בדמם רמה מספקת של ויטמין D, השכיחות של סרטן הלבלב כמעט ב- 50% נמוכה יותר מזו שאצל אנשים להם יש בדם מחסור בוויטמין זה. מחקר זה נערך על-ידי המכון למחקר רפואי בבריסביין, קווינסלנד, אוסטרליה. במחקר נבדקו נתונים של 704 אנשים חולי סרטן הלבלב, לעומת נתוניהם של 708 אנשים בריאים ללא היסטוריה של סרטן זה. אצל כולם נבדקו הרמות של 25-הידרוקסי ויטמין D, הצורה ההורמונאלית של הוויטמין בגוף. לגבי כל משתתף, נרשמו מקום הולדתו, תחלואה בסרטן עור, אם יש כזו ובאיזה סוג, יכולת קבלת צבע עם השתזפות בשמש, ומידת החשיפה הקודמת שלו לקרני UV. החוקרים מצאו שאצל אלו שחיים באזורים עם החשיפה היותר גבוהה של קרינת UV מהשמש היה סיכון נמוך ב- 24% לפתח סרטן לבלב לעומת הסיכון של אלו שחיו באזורים עם חשיפה נמוכה לקרינה זו. בנוסף, לאלו שהיו עם עור יותר בהיר, היה ב- 50% פחות סיכון לפתח סרטן לבלב לעומת זה של אלו שעקב צבע עורם קלטו פחות קרני UV. בסך הכול, נמצא קשר ברור בין מיעוט חשיפה לאור שמש ורמות נמוכות של ויטמין D בדם לבין כמעט הכפלה בתחלואה של סרטן הלבלב.

מתוך מחקרים על אנשים ובאזורים גיאוגרפיים שונים, המועצה לחקר ויטמין D בארה"ב קבעה שרמת נמוכה של ויטמין D מעלה את הסיכון לסרטן הלבלב. שרמה נמוכה של ויטמין זה נמצאה כבר בעבר קשורה לעלייה בסיכון לחלות בסרטן שד וסרטן מעי גס-חלחולת. רמת ויטמין D מעל 40 נ"ג למ"ל או לפי מדידה שונה – 100 ננומו"ל למ"ל, הוכחה כיכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב.
ויטמין D, בצורת 1.25-דהידרוקסי ויטמין D, המכונה גם קלציטריול, נקשר בגוף ליותר מ- 2,700 גנים שונים הייחודיים לגביו, ומצויים בכל הגוף. כשזה לא קורה, כל אחד מגנים אלו, שאינו קשור לקלציטריול, נוטל חלק בהתפתחות מחלות. החל מנזלת וכלה במחלות לב וסרטן.
אין מזונות שיכולים לספק מנה מספקת של ויטמין זה. הדרך היותר יעילה, ויש מחקרים המלמדים שזו הדרך היחידה שיעילה, היא להיחשף לשמש. לבני עור יכולים לקלוט ברבע שעה של חשיפת חצי גוף כמות מספקת – כהי העור יתכן שיזדקקו לשעה וחצי בשמש, כדי לקבל מנת ויטמין D מספקת.
הדעות חלוקות באשר לתועלת של נטילת תוספים שלו. על כל פנים, אם כתוספים, רק מנה של 4,000 יחב"ל ויותר ליום תצליח להעלות רמות נמוכות של הוויטמין בגוף ולשמר אותן. 10,000 יחב"ל זו כבר מנה טובה יותר – מעולם היא לא הזיקה לאף אחד. חשוב לכל אחד להיבדק ולראות מה רמת ויטמין זה בגופו – תקוות ואשליות לא יעזרו פה, רק מדידה של הרמה תוכיח מה באמת קורה בגוף. רמה של 40 – 50 נ"ג למ"ל ויותר נחשבת לסבירה. רמה טובה היא בין 70 ל- 100 נ"ג. אם הבדיקה נעשית בננומו"ל, רמות פי 2.5 מאלו הן הסבירות.

מקורות
http://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/pancreatic-cancer/
http://www.naturalnews.com/036247_sun_exposure_pancreatic_cancer_risk_reduction.html

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן