חשיפה מועטה לחומרי הדברה מזיקה

חוקרים: אפילו חשיפה מועטה לאורך זמן לחומרי הדברה בשימוש בחלקאות פוגעת היכולת הקוגניטיבית

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
ריסוס מזון. מקור: ויקיפדיה. תמונה באדיבות USDA משרד החקלאות האמריקאי. מאת: Charles-ORear

חשיפה מועטה לרעלי חקלאות פוגעת ביכולת הקוגניטיבית
באנגליה, ערכו במשותף חוקרים מהקולג' האוניברסיטאי לונדון והאוניברסיטה הפתוחה מחקר על נזקי חשיפה ממושכת לרמות נמוכות של קוטלי חרקים בחקלאות. מחקר זה פורסם בכתב העת Critical Reviews in Toxicology. במחקר נמצא, שרבים מקוטלי חרקים אלו גורמים לפגיעה ביכולות הקוגניטיביות של בני אדם. במסגרת מחקרם, ערכו החוקרים סקירה כללית על נתונים שנלקחו מ- 14 מחקרים נפרדים, בהם שותפו 1,600 בני אדם. במחקרים אלו נבדק הקשר בין פעילויות נוירולוגית וקוגניטיבית לבין חשיפה לרמות נמוכות של קבוצת חומרים קוטלי חרקים- חומרי הדברה המכונים זרחנים אורגניים. לדברי החוקרים, "חובה ליישם מסקנות של מחקרים אלו בחיי היומיום. זוהי הפעם הראשונה שמישהו סקר סקירה כללית את נתוני הספרות המקצועית לגבי רעילות למערכת העצבים כתוצאה מחשיפה נמוכה לקוטלי חרקים מסוג זרחנים אורגניים, תוך שימוש סטנדרטי בכללי מחקר מטא-אנליזה". אמרה מרכזת המחקר שרה מקנזי רוז. "המחקר הראה, שבמרבית המחקרים שנערכו בנושא זה בעשרים השנים האחרונות, נמצא קשר משמעותי בין חשיפה לרמה נמוכה של זרחנים אורגניים לבין הפרעות קוגניטיביות". הפגיעה העיקרית הייתה בזיכרון. יכולת התבטאות נפגעה פחות.

החשיפה היא יומיומית
זרחנים אורגניים לסוגיהם הם החומרים קוטלי החרקים בחקלאות, בהם ישנו השימוש היותר נרחב. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, הם אחראים למקרי הרעלה רבים כל שנה. הם נכללים בין הרעלים היותר מסוכנים לבעלי חוליות, כולל יונקים, עופות, זוחלים ועוד. הם שולבו כגזים לשימוש מלחמתי במלחמת העולם השנייה.

עד לאחרונה, מרבית המחקרים עם רעלים אלו נערכו עם חשיפה רבה אליהם, כפי שיכול לקרות בתאונה במפעל המייצר אותם. מחקר אחרון זה הראה שהם מזיקים גם בחשיפה מתמשכת לרמות נמוכות, כפי שנשארות על פני מוצרי חקלאות שרוססו עם חומרים אלו או עם חשיפה של אלו המתגוררים בקרבת שטח חקלאי מרוסס. אין כל חדש בנתון שרעלי חקלאות כאלו פוגעים במוח. במחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Pediatrics נמצא שלילדים שאצלם בשתן היו שאריות של זרחנים אורגניים, היה כפליים יותר סיכון לפתח הפרעות קשב וריכוז ADHD , לעומת לאלו שהיו נקיים משאריות כאלו. חשיפות לזרחנים אורגניים יש בעיקר לעוסקים בחקלאות לא אורגנית ובמתגוררים בישובים בהם מרבים לרסס שטחי חקלאות. בארץ, שטחים נרחבים של פרדסים, מטעים, כותנה וירקות מרוססים, מן האוויר או מן הקרקע. רק לאחרונה הוצגו נתונים על כך שבארץ מרססים לאין ערוך יותר מאשר במדינות אירופה. בחקלאות האורגנית יש חלופות לכך. לא מוכרחים להרעיל כל מה ששתול ונטוע וכל מה שזז.

מקורות

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121202113712.htm
http://www.reuters.com
http://www.naturalnews.com/038314_pesticide_exposure_cognitive_ability_brain_damage.html#ixzz2EoUFWeTS

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן