טביעת אצבע מוחית וטיפול במחלות מוח

טכנולוגיה לניבוי תפקודי מוח תקדם טיפולים מותאמים במחלות מוח

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by sa צילום: Bobjgalindo

טביעת אצבע מוחית וטיפול במחלות מוח

מחקר חדש שראה אור לאחרונה צפוי לקדם טיפולים מותאמים-אישית במחלות מוח. המחקר, שנערך בעכברים, מוכיח שלכל פרט קיימת "טביעת אצבע מבנית" במפת הקישורים העצביים במוח. טביעת אצבע זו של כל פרט הינה הבסיס לתפקוד מוחו של הפרט הספציפי.

המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת אקס-מרסיי ומכון INSERM ו-Allen Institute בארה"ב וראש המעבדה לארגון מערכות במוח בבריאות ובחולי, פרופ' איתמר קאהן מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט; בהובלה משותפת של הדוקטורנט אייל ברגמן מהטכניון והדוקטורנטית פרנצ'סקה מלוזי מאוניברסיטת אקס-מרסיי. המחקר התפרסם בכתב העת של האקדמיה האמריקאית למדע-PNAS

המדענים ערכו סריקות MRI (סריקה מבנית-אנטומית) למוח של 19 עכברים שנבחנו בניסוי. כל התקבל דימות מבני שגרתי המספק מפה של המוח, הכוללת קישורים בין אזורים שונים בתוכו, בדומה למפה של כבישים המחברים בין ערים שונות.

המדענים הצליחו לנבא על סמך סמולציות את הארגון התפקודי של כל אחד ממוחות העכברים ואימתו את הניבוי שלהם מול סריקות fMRI(סריקה תפקודית) של אותם עכברים. כך הם הוכיחו שלכל פרט ישנה מפה ייחודית משלו, והראו שהסימולציות מנבאות באופן טוב את הארגון התפקודי על סמך אותה טביעת אצבע מבנית.

המחקר אודות הטכנולוגיה החדשנית לניבוי תפקודי מוח  מציב בפוקוס את התגלית בעלת ההשלכות הפוטנציאליות גם בהקשר של טיפול במחלות מוח כמו דיכאון, אלצהיימר ואפילפסיה. זאת כיוון שהללו נגרמות גם עקב שינויים ב"מפת כבישים" זו של הקישורים במוח, ומאופיינות בדפוסי-שינוי שונים אצל חולים שונים.

"סימולציות מסוג זה יאפשרו לזהות, על סמך MRI מבני, את ביטוי המחלה ואולי אף את שלב המחלה במוחו של האדם הספציפי, ולתפור עבורו טיפול ספציפי. אפשרות זו תואמת את המגמה השלטת כיום בעולם הרפואה – טיפול מותאם אישית." מסכם פרופ' קאהן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן