טוויטר יפחית פקקים ?

האם טוויטר יחליף את ווייז ? האם טוויטר יעזור להפחית את הפקקים ולהפחית בעיות בכביש ? 

כיום רבים נעזרים בתוכנות שיתוף מיקום שהן חברתיות בדומה לתוכנה ווייז WAZE לניווט המצביעות על סכנות ופקקים ומציעות ניווט עם פחות תקלות ועיכובים. האם ניתן להסתייע בטוויטר על מנת ליצור שיטה שתפחית פקקים, עומסים, וסכנות בכביש ? מחקר בינלאומי בו לקחו חלק גם חוקרים ישראלים מאוניברסיטת חיפה ומהטכניון  מציע שיטה לאתר מידע הקשור לבעיות תחבורתיות מתוך הציוצים של האזרחים ברשת הטוויטר.

סביבה עירונית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Martin-Gloss
פקקים וסכנות בכביש. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Martin-Gloss

חוקרים מישראל, איטליה ואנגליה מציעים דרך לאיתור מידע בנוגע לבעיות תחבורה בעקבות אירועים המוניים, דוגמת משחק כדורגל, מתוך הציוצים שמעלים האזרחים לטוויטר, כך עולה ממחקר חדש. ממצאים אלה עולים ממחקר חדש שהתפרסם בכנס ה 16 של קבוצת העבודה האירופאית לתחבורה שיערך בפורטו, פורטוגל שרואה אור בכתב העת Procedia social and behavioral sciences. , לדברי אחד מעורכי המחקר הדוקטור צבי קופליק, ראש החוג למערכות מידע מאוניברסיטת חיפה :“היכולת של הרשתות החברתיות לייצר מידע בנושא עומסים, סכנות, זמינות תחבורה ציבורית ועוד, היא כלי עזר בעל ערך רב למקבלי ההחלטות”

אחד מהצרכים המרכזיים של מקבלי החלטות ומתכננים בתחום התחבורה הוא לקבל מידע בזמן אמת על בעיות תחבורתיות כמו עומסים ופקקים, “צווארי בקבוק”, סכנות בטיחותיות, זמינות או אי-זמינות של תחבורה ציבורית, עומס בתחבורה ציבורית ועוד. מידע חשוב נוסף בתחום התחבורה הוא האם יש אירועים מיוחדים הגורמים לבעיות ספציפיות: לדוגמא, האם בעקבות אירוע המוני כמו משחק כדורגל נוצרים עומסים מיוחדים, צווארי בקבוק או עומס בתחבורה הציבורית ולכן יש לתת מענה מיוחד במקרה של משחק כדורגל ואחר לימים האחרים בשבוע.

המחקר הובל על ידי הדוקטור סוזן גרנט מילר מהמכון ללימודי תחבורה באוניברסיטת לידס. המחקר מומן על ידי Worldwide Universities Network (WUN) והשתתפו בו גם הדוקטור ד”ר איילת גל-צור מהטכניון ד”ר סילביו נוצ’רה מאוניברסיטת ונציה IUAV והדוקטור צבי קופליק, הדוקטור עינת מינקוב ואיתי שור מאוניברסיטת חיפה. החוקרים בחרו להתמקד ברשת ה”טוויטר” מכיוון שמדובר ברשת פומבית בעיקרה ובגלל שהמסרים קצרים ולכן ניתן להוציא מהם מידע רלוונטי בקלות יחסית.

המועד הספציפי בו הם בחרו להתמקד היה משחקים של קבוצת הכדורגל של ליברפול. הם הצליחו לפתח שיטה לבחינת הציוצים ברשת הטוויטר בשעות שלפני ואחרי משחקים של ליברפול, ומציאת אלה שקשורים לנושאי תחבורה (ונשלחו על ידי משתמשי הדרך ולא על ידי רשויות התחבורה). הציוצים שנמצאו קובצו על פי נושאים שונים.

השיטה, כך הסתבר, הצליחה מעל ומעבר: היא מצאה למעלה מ-1100 ציוצים שהיו קשורים בצורה כלשהי לתחבורה ואף הצליחה לאתר מתוכם כ-900 שהיו קשורים לבעיות שחוו המשתמשים ונוצרו בעקבות המשחקים שאירחה ליברפול. כמחצית מהבעיות היו תלונות הקשורות לרמת שירות (בעיקר בתחבורה הציבורית וכד’), בכשליש מההודעות חיפשו המצייצים “טרמפ” או ביקשו הכוונה לגבי אמצעי הנסיעה ליעדם ובכ-16% מההודעות היו דיווחים על אירועים חריגים כגון תאונות דרכים. התלונות העיקריות היו קשורות לצפיפות באוטובוסים ורכבות, זמינות, ודיוק שירותי התחבורה וזמני נסיעה ארוכים.

“המחקר שלנו מראה שהמידע שמצייצים אנשים לטוויטר הוא ‘מכרה זהב של מידע’ שעדיין לא נוצל. איתור נכון של מידע מרשת הטוויטר יכול להעניק מידע ממקור ראשון לגבי הבעיות, התלונות והציפיות של הלקוחות – במקרה שלנו, האזרחים עצמם – ולאפשר למקבלי ההחלטות לתכנן טוב יותר את הצעדים שהם צריכים לנקוט” סיכמו החוקרים.