טיול בפארק לשיפור התפקוד השכלי

כיצד משפיעה חשיפה לסביבה טבעית על הזיכרון ועל יכולת הריכוז ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהרפואה משלימה
העיר צפת. בקרוב ייפתח בית הספר לרפואה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Matic18

מה השפעתו של טיול בן שעה בפארק על מוחנו ומה ההבדל בין טיול כזה לבין טיול בן שעה בסביבה אורבנית ?

במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה גילו חוקרים כי לטיול רגלי של כשעה בסביבה ירוקה בפארק, סייעה לשיפור של תפקוד זיכרון העבודה של הנבדקים ושל יכולת הריכוז שלהם ב-16%. עוד מצאו החוקרים כי טיול זה כמו גם טיול רגיל סייעו לשיפור מצב הרוח. 
במחקרם התבקשו 20 נבדקים- גברים ונשים להזכר באירוע רגשי מעיק מעברם. הנבדקים עברו בדיקות באשר למצב רוחם ואז התבקשו ללכת לטיול בן שעה מנקודה לנקודה בפארק או בסביבה עירונית. לאחר כשבוע התבקשו הנבדקים להחליף את הנתיב – אלה שעשו טיול בפארק התבקשו לעשות טיול בסיבה עירונית ולהיפך. לאחר הניסויים ערכו החוקרים סדרת בדיקות לנבדקים.

ממצאים המחקר העלו כאמור, כי טיול בפארק בסביבה טבעית תרמה לנבדקים לשיפור יכולת הריכוז והקשב ושיפרה את תפקוד זיכרון העבודה של הנבדקים ב-16%. החוקרים סבורים כי ייתכן שהסיבה לכך היא הניקוי שחווה המוח מעודף הגירויים המפציצים אותו בסביבה אורבנית- עירונית הומה.

על פי החוקרים, טיול מעין זה אינו משמש כתחליף לטיפול המקובל כיום כמו טיפול תרופתי או טיפול תרפויטי בשיחות אך עשוי לשמש כדרך מעצימה נוספת למי שסובל מעומס ביומיום.

ממצאים אלה מתווספים לממצאי מחקרים נוספים בתחום. כך, החוקר הראשי במחקר זה ד"ר מארק ברמן ביצע מחקר שהוכיח כבר בשנת 2008 כי מבוגרים ללא בעיות נפשיות או מחלות נהנו מהעצה מנטלית משמעותית אחרי טיול של שעה בפארק עשיר בעצים, באופן ששיפור את הזיכרון שלהם ואת יכולת הקשב והריכוז שלהם ב-20% בהשוואה לטיול של שעה בסביבה אורבנית רועשת .

ממצאי המחקר הנוכחי נערך על ידי חוקרים ממכון בייקרסט רוטמן בטורונטו עם חוקרים מאוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטת סטנפורד בכתב העת Journal of Affective Disorders

דילוג לתוכן