טיפולים טבעיים באלכוהוליזם

אלכוהוליזם היא בעיה חברתית ורפואית מדרגה ראשונה. יש נתונים על כך שהיקף התמותה מהתמכרות זו עולה על התמותה ממלריה ומעישון גם יחד. אלכוהוליסטים מודעים טוב טוב לסכנות שבמצבם אבל אין ביכולתם להתגבר על תאוותם למשקאות אלכוהוליים. רבים מהם שותים ללא שליטה ועומדים בפני מצבים מביכים, הרבה פעמים גם מסוכנים. נהיגה במצב של שכרות היא אחת מן הסיבות העיקריות לתאונות ומשטרת התנועה עושה מאמצים לשרש תופעה זו. תחת השפעת אלכוהול, בני אדם יכולים לבצע פשעים אותם הם לא היו עושים במצב של פיכחון.

משקאות אלכוהוליים. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by-sa. צילום : 4028mdk09
משקאות אלכוהוליים. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by-sa. צילום : 4028mdk09

יש שתייה מתונה ויש התמכרות לאלכוהול –אלכוהוליזם, אך שותים יכולים לגלוש משתייה מתונה למצב בו שוב אין הם שולטים בדחף שלהם לשתות עוד ועוד אלכוהול. בשלב מסוים, זוהי מחלה. כשם שקשה מאוד להיגמל מסמים רק על-ידי החלטה וללא עזרה מקצועית מבחוץ, כך גם לא יעזרו רק דיבורים על ליבו של המכור.

אלכוהול פוגע בכל אברי הגוף אבל בעיקר בכבד, מוח, לב וכליות. לאורך זמן, הפגיעה בכבד היא הבעיה היותר רצינית. מתפתחת מחלת צמקת הכבד (צירוזיס) ואם כבר יש מחלה כזו, קשה מאוד לאדם לחזור לבריאות נורמלית. אלכוהול פוגע גם בקיבה וגורם שם לגסטריטיס. הוא פוגע במוח ועם הזמן יש פגיעה בכל החושים של האדם. בכדי לצאת ממעגל זה של אלכוהוליזם, האדם צריך להחליט להתחיל בטיפול, עם השגחה צמודה. כיום יש מוסדות המטפלים בחולים אלו. בכל מקרה, ריפוי טבעי מתאים יכול להיות לעזר רב כדי לנתק את האדם מהרגל מזיק זה. מאמר זה ידון בדרכים טבעיות שונות בהן ניתן להיעזר לשם טיפול באלכוהוליזם.

צמחי מרפא

משקה אלוה ורה מחזק את הכבד ומשפר את פעילותו. כך, אדם יכול למנוע או לפחות לעכב את התפתחות מחלת צמקת הכבד הנגרמת משתיית אלכוהול, עד לטיפול גמילה מקיף יותר. צמח נוסף שפועל בעיקר לשיקום המוח הוא גוטה קולה. נטילתו של צמח גוטו קולה עוזרת לאדם להתגבר על משברי הגמילה מאלכוהול. מיץ נוני, מורינדה ציטריפוליה, עוזר לגמילה מסוגים רבים ושונים של התמכרויות – לאלכוהול, לעישון, לקפה ולסמים. טיפול לא תזונתי שיכול לתרום הוא יוגה. יוגה יכולה לשפר את שליטת האדם על מצבו.

תרופות ביתיות

שתיית מיצי פירות יכולה לצמצם את התשוקה לאלכוהול ואת תופעת ההנגאובר. מיצים שנמצאו עוזרים למטרה זו הם מיצי הדרים וכן מיץ תפוחים עם רסק בננות בתוכו. ככל שמשלבים יותר מיצים טבעיים במהלך היום, כך קל יותר שלא להתפתות ולשתות משקאות אלכוהוליים. אכילת ענבים ותמרים אף היא עוזרת לגמילה. בכדי להפיק תועלת מטיפול כזה, הוא צריך להמשך לפחות מספר שבועות.

קשה מאוד להיגמל בבת אחת מאלכוהול. לכן, מומלצת היגמלות הדרגתית ובלבד שהדבר יעשה בפיקוח, כך שהמטופל לא ידרדר שוב לשתיה כבדה. סביבה אוהדת ומטפלת עשויה לעזור. אדם כזה צריך תמיכה משפחתית, רצוי שיהיו לו תחביבים מעניינים ומומלץ בפניו שהוא יחבור לקבוצת גמילה. אם הוא בכל זאת שותה, עדיף שישתה משקאות כאלו המכילים מעט אלכוהול כמו בירה או קוקטיילים שמכילים מעט אלכוהול וגם רכיבים נוספים שימתנו את השפעתו של האלכוהול ובכל מקרה, שימעיט גם בשתייה כזו.

טיפול בעזרת תוספי מזון

מרבית האלכוהוליסטים סובלים מחסרים תזונתיים. חשוב לתת להם את ויטמיני קבוצת B ובכמות רבה, לפחות B-50 3 פעמים ביום. חשוב לתת גם 2-3 גרמים של ויטמין C, צחולק למנות על פני היום. ויטמין זה מומלץ בכל המצבים, חוץ מאשר לחולי סוכרת להם אין לתת יותר מ-200 מ”ג ויטמין C כתוסף מזון. ויטמין זה עוזר לנטרול ולסילוק רעלים מן הגוף. חשוב לתת את ויטמין E, הוא אנטיאוקסידנט חשוב ומספק גם מידה של הגנה ללב. חומצות אמיניות עם טריפפטידים חשובות לשיקום הגוף ויש לשים דגש על מתן גלוטמין. חשובים גם תוספי המזון N-אצטילציסטאין ופוספטידילכולין – הם תורמים לפעולה תקינה של המוח והעצבים. יש לתת מהם 500 מ”ג, 3 פעמים ביום. זרעי גדילן עוזרים אף הם ונושא זה נדון במאמר הקודם בחוברת זו.

מינרלים חשובים אף הם. חשובים במיוחד סידן, מגנזיום, כרום ואבץ. כמו כן חשוב שמן נר הלילה המספק את חומצת השומן GLA המשמש חומר מוצא לפרוסטגלנדינים חשובים שעוזרים לגמילה. יש לשלב בתפריט מזונות המספקים את כלל חומצות השומן ההכרחיות. לסיכום, חייבים לנקוט צעדים כדי לטפל במצב זה. זוהי מחלה. אמנם האדם גלגל אותה על עצמו, אך גם מחלות רבות אחרות הן תוצאה של טעויות האדם. במקום הינתקות מאדם כזה, אשר תביא רק להידרדרות שאיננה ברת עצירה של מצבו, חשוב לעזור לו לשקם את עצמו, כולל טיפול תזונתי.

מקורות

oholism-cure—HERBS-and -ayurvedic-Remedies,-AlcoholisTreatment&id 462344
http://www.herbs2000.com/disorders/alcoholism.htm

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466