טיפולים טבעיים בסינדרום עייפות כרונית

רפואה משלימה: כיצד לטפל בתסמונת העייפות הכרונית באופן טבעי ?

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבוררפואה משלימה
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

תסמונת עייפות כרונית אינו מצב של עייפות קלה אותה חווה אדם אחרי עבודה קשה, עיסוק בספורט או בסוף היום. זוהי עייפות שנמשכת חודשים ואף יותר, עייפות משתקת המלווה בכאבי שרירים ונגרמת עם כל מאמץ גופני מינימאלי.
עצם קיומה של מחלה זו היה מוטל בספק. היו רופאים שהגדירו אותה כהיפוכונדריה או מחלה פסיכוסומאטית. המחלה כונתה גם "מחלת יאפים". מסתבר שמחלה זו איננה חדשה, היא מוכרת כבר מאות בשנים. היו שקשרו אותה עם אינפקציות קנדידה, היפוגליקמיה, אלרגיות, נגיעות בווירוס אפשטיין בר ועוד. נמצא שיש פעמים שהיא קשורה בווירוס ויש שלא. לבסוף, בשנת 1968, המרכז למניעה ולבקרת מחלות בארה"ב, CDC, אישר את קיומו של סינדרום עייפות כרונית כמחלה נפרדת. עד היום, לא כל הרופאים מוכנים להסכים עם זה. הנזקים הנאמדים ממחלה זו בארה"ב הם 9.1 מיליארדי דולר בשנה, יותר משל כל מחלה עצבית שהיא.

אבחנה מבדלת

תסמונת עייפות כרונית הינה קשה לאבחנה, אך לאחרונה נמצא שחוץ מעייפות קשה ותכופה, יש סימן קליני המבדיל בינה לבין דיכאון. במצבי דיכאון, בלוטת יותרת הכליה מפרישה יותר קורטיזול – בבקרב הסובלים מתסמונת העייפות הכרונית , פחות קורטיזול. היא לא פוגעת במוח, לא במערכות החיסונית, אנדוקרינית, בעצבים ואין היא מחלה אוטואימונית. להגדרתה דרושים סימפטומים אלו: עייפות כרונית המתמשכת לפחות 6 חודשים ועוד לפחות 4 סוגי סימפטומים מתוך 8, כמו כאבי בטן, כאבי גרון, הפרעות זיכרון וריכוז, עייפות אחרי התעמלות וחוסר התרעננות אחרי שינה. סימפטומים נוספים שיכולים להתלוות למחלה הם כאבים באזורי גוף שונים, אלרגיות, התכווצויות, אובדן משקל ועוד. היא מתבטאת כמו שפעת תמידית – יכולים להיות עימה לא רק עייפות אלא גם נמנום, חולשה, כאבי בטן, רגישות לכימיקלים, נזלת, כאבים בחזה, קוצר נשימה, יובש בעיניים ובפה. יכול להיות גם מעי רגיז. תשישות כרונית יכולה להיגרם גם משתיית אלכוהול, מסיבות נפשיות ויש לשלול אפשרויות כאלו כדי לוודא את המצאות תופעת עייפות כרונית.

זאת ועוד, טרם אבחון המחלה כסינדרום עייפות כרונית יש לערוך אבחנה מבדלת ולשלול גם אפשרות של מחלות אחרות. למחלה זו יכולים להצטרף סימפטומים שאופייניים לפיברומיאלגיה, רגישות לכימיקלים וכאבי ראש. מחלה זו גורמת לנכות רבה או חלקית. אין הוכחות לכך שהיא מקצרת חיים.

טיפולים טבעיים

יש תועלת בתרגילי התעמלות המותאמים ליכולות של כל אדם ובטיפול קוגניטיבי -התנהגותי. יש תועלת בנטילת חומרים טבעיים נוגדי דפרסיה כמו SAMe או צמח היפריקום. חשוב לצרוך מזונות ותוספים נוגדי חמצון ובכללם פירות גרגרים שונים, קרוטנואידים, גלוטטיון ליפוזומאלי, ויטמין C ליפוזומאלי חומצה אלפא-ליפואית, יוביקווינול, N-אצטיל ציסטאין, קוורצטין, אגוזי ברזיל, אצות, ויטמין E וסלניום. יכולים לעזור גם צמחים עם יכולת אנטי-ויראלית כמו ציפורני שטן, אכינצאה, שום ופטריות מרפא. צמחים העוזרים לטיפול במצבי חרדה הם וולריאנה וקאוה קאוה.

יש לצרוך חומצות שומן הכרחיות כמו שמן נר-הלילה וכמוסות DHA ממקור של אצות-ים מיקרוסקופיות (הנמכרות כיום בארץ תחת השם For Two). תכשירים טבעיים המחזקים את המערכת החיסונית הם אסטרגלוס, חותם זהב, ג'ינסנג וג'ינסנג סיבירי, בת-קורנית פשוטה. חומרים שעוזרים למטבוליזם הם L-קרניטין, יוביקווינול והמינרל מגנזיום. תה ירוק וג'ינקו בילובה עשויים אף הם לעזור.

כטיפול במחלה זו נוסו מרבית החומרים הטבעיים שהוזכרו בזאת. לא כולם עזרו בכל מקרה. חשוב להתמקד קודם כל באותם חומרי טבע שנראה שהם היותר פעילים והם 12B, אצות ים, סלניום, ויטמיו C ליפוזומאלי, גלוטטיון ליפוזומאלי, מספר צמחי מרפא וויטמין D, שנקלט באמצעות חשיפה לשמש.

לעיתים יש ומתלוות לתסמונת העייפות הכרונית גם רמות נמוכות של סרוטונין במוח. כדי להעלות את רמתו, אפשר לצרוך 5-הידרוקסי טריפטופן. לחומר טבעי זה, ובניגוד לתוסף L-טריפטופן, אין בגוף כל מסלול אפשרי אחר – הוא יכול להפוך רק לסרוטונין וממנו נוצר גם מלטונין, שחשיבותו רבה לשינה ולשיקום המערכת החיסונית.

לקריאה נוספת

Chronic Fatigue Syndrome – Basic Facts About Chronic Fatigue Syndrome
What is Chronic Fatigue Syndrome
Chronic Fatigue Syndrome Viruses and Immune Terms

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

 

דילוג לתוכן