טיפולים טבעיים בתסמונת עייפות כרונית

סינדרום עייפות כרונית – הגדרות, סיבות וטיפולים טבעיים

סינדרום עייפות כרונית (סע”כ) הינו מצב קליני מוגדר המאופיין בעייפות חמורה עד כדי נכות ועם אפשרות של תסמינים נלווים כמו הפרעת ריכוז וזיכרון לזמן קצר, הפרעות שינה, דיכאון, אלרגיה וכאבי שרירים ושלד. ניתן להגדיר אדם כחולה בסינדרום עייפות כרונית לאחר אבחנה מבדלת שמבטלת אפשרויות לבעיות רפואיות או נפשיות אחרות, אבל כיום יש בדיקות גופניות שמלמדות על כשלים בפעולת הגוף, כשלים הגורמים לסינדרום עייפות כרונית. אדם מוגדר כסובל ממחלה זו אם הוא סובל לפחות 3 חודשים מעייפות כרונית ואין סיבה בודדת מוכרת אחרת לסימפטומים של מחלתו.

שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

יש סדרה של מצבים שיכולים לגרום לאדם לסבול מעייפות קשה. בכל אחד ממצבים אלו ניתן לטפל בדרכים טבעיות – אין צורך למהר ולצרוך תרופות כימיות. יש מחלות נפש שהחולה בהן סובל גם מעייפות קשה. מצבים כאלו הם למשל דפרסיה פסיכוטית או סכיזופרניה. במצבים אלו יש לתת לאנשים את הטיפולים הממוקדים בבעייתם. לעומת זאת, אצל רבים הסובלים מסינדרום עייפות כרונית יש הפרעות נפשיות נלוות כמו חרדה או מצבי דיכאון לא קשים. אלו בהחלט יכולים להיות קשורים למצבי העייפות הכרונית.

מצבים שיכולים להסביר עייפות כרונית

תת-פעילות של בלוטת התריס יכולה לגרום לעייפות כרונית. כמותה גם הפרעות שינה הנגרמות בגלל דום נשימה בלילה או מצבים ליתרגיים בגלל צריכת תרופות. עייפות קשה יכולה להיות אצל חולי סרטן שמחלתם נרפאה או שהיא ברמיסיה בגלל טיפולים כימיים, הקרנות או ניתוחים. הפטיטיס מסוגים B או C יכולים אף הם לגרום לעייפות קשה.

מצבים נפשיים מסובכים בגלל בעיות משפחה, כספים וכדומה יכולים אף הם להתבטא בעייפות קשה. כמותם גם אלכוהוליזם והשמנת יתר.כמו כן, יש לבדוק רמות של B12 אצל החולים. רמה נמוכה מדי שלו פוגעת בכל התפקודים ובכל המערכות של הגוף. נפילת רמת סוכר, אם היא קורית לעיתים תכופות, יכולה אף היא להביא לאפיסת כוחות, וכמותה לחץ דם נמוך מדי שלא מטופל.

מצבים דומים מבחינת התסמינים, אבל שונים במהותם הם פיברומיאלגיה, דיכאון לא פסיכוטי ולא מלנכולי, רגישות רבה לכימיקלים, מחלת ליים (שכיחה בארה”ב) או עגבת. לכל אחד ממצבים אלו יש לתת, בנוסף לתזונה נכונה, גם את הטיפולים הייחודיים לגביו.

בעבר סברו שסיבה עיקרית לסינדרום העייפות הכרונית היא הימצאות וירוסי ציטומגלווירוס CMV הגורמים למחלת הנשיקה מונונוקלאוזיס זיהומי . וירוסים אלו לא מאפשרים לגוף להפוך את חומצת השומן הלינולנית ל-EPA ול-DHA. במקרה כזה, אם נמצאו נוגדנים המלמדים על עומס ויראלי שלהם, הדרך להתגבר עליה היא מתן חומצות שומן EPA ו-DHA בצורתן המוגמרת, בין אם ע”י צריכת שמן דגים, או תכשירי אצות ים מיקרוסקופיות המכילים DHA. חומצת השומן GLA מקבוצת אומגה-6 אף היא חשובה. כיום חושבים שנגיעות בוירוסים היא תוצאה ולא סיבה של תסמונת עייפות כרונית . מאחר ובמחקרים בשני העשורים האחרונים נמצאה שורה של רכיבי תזונה או תוספים שמשפרים את מצבם של חולי תסמונת עייפות כרונית, ברור שסיבה מאוד מרכזית להתפתחות מחלה זו היא תזונה לקויה, עם מחסורים, או בעיות מטבוליות שאת חלקן ניתן לפתור בעזרת מתן תוספי מזון מתאימים.

טיפולים טבעיים בתסמונת עייפות כרונית

ללא כל התחשבות בנושא אם אדם חולה או בריא, עליו לצרוך מזון בריא. מרכיב מרכזי במזון בריא הוא צריכת שפע של ירקות, נבטים ופירות שגודלו בחקלאות אורגנית. ירקות ופירות שאינם מגידול אורגני, וגם כאלו שהם מגידול אורגני אבל באדמות מדולדלות, אינם מספקים את מלוא כמות המינרלים, גם פיטוכימיקלים, הדרושים לבריאות. הדרך היותר יעילה לספק לגוף שפע של מינרלים ופיטוכימיקלים היא באמצעות אכילת צמחי בר אכילים. אלו גדלים בעיקר בחורף, אבל בקיץ, במקומות מושקים, צומחים העשבים ירבוז ורגלת הגינה. שניהם צמחי מאכל רבי ערך. יש מספר צמחי מרפא כמו שורש ליקוריץ, תכשירי חושחש, קומפרי, יוהימבה שעוזרים אף הם לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית.
יש להימנע מצריכת סוכר לבן, קפאין, אלכוהול וטבק. טיפולים טבעיים שנמצאו עוזרים כטיפול עזר הם אקופונקטורה, ריפוי במים, עיסוי לסוגיו, מדיטציה, נשימה עמוקה, ביופידבק, יוגה, טאי צ’י ועוד. יסקרו בזאת מספר רכיבי תזונה, נגזרות שלהם, צמחי מרפא ותוספי מזון שנמצאו עוזרים לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית.

ג’ינסנג ואכינצאה

בגרמניה, מרבים להשתמש בצמחים אלו לשם טיפול במצבים של חולשה, עייפות וחוסר ריכוז. צמח הג’ינסנג למיניו הבוטניים השונים מוכר, בעיקר במזרח הרחוק, כצמח שמשפר את רמות האנרגיה בגוף. באכינצאה משתמשים בארצות רבות כטיפול לחיזוק המערכת החיסונית ונגד מחלות אינפקציה. יש מקום לשלב צמחים אלו בטיפול בסובלים מתסמונת עייפות כרונית .

חומצות שומן הכרחיות

זהו טיפול שנוי במחלוקת. כפי שכבר צוין במאמר זה, חומצות שומן כאלו ניתנות ע”מ לאפשר לגוף להתגבר על נזקם של וירוסים שמפריעים ליצירת חומצות שומן רב בלתי-רוויות ארוכות שרשרת. מחקר אחד, כפול סמיות ועם פלסבו נערך עם 63 מבוגרים חולי סע”כ, שמחלתם נמשכה 1-3 שנים והתפתחה

אחרי אינפקציה ויראלית ברורה. הם סבלו מעייפות קשה, מיאלגיה וסימפטומים נפשיים. נתנו להם או תוסף מזון שהכיל חומצות שומן לינולאית, גלא, אפא ו-DHA, או כמוסות דומות כפלסבו, 8 כמוסות של 1 ג’ כל אחת למשך 3 חודשים. הנתונים נבדקו עם כניסתם למחקר וכל חודש במהלכו. אצל מרבית מקבלי התכשיר חל שיפור רב בכל הנתונים, אצל מקבלי הפלסבו חלה נסיגה. במסגרת מחקר זה, נבדקו הכמויות והסוגים של חומצות שומן בפוספוליפידים שבממבראנות כדוריות הדם האדומות, נתון המשקף את מה שקורה בתאי הגוף. בבדיקה שנערכה עם הכניסה למחקר, נמצאו מחסורים בחומצות שומן הכרחיות בתאים אלו. עם מתן התוספים, חל שיפור רב לגבי חומצות השומן בתאים ובמקביל שיפור בבריאותם של המשתתפים. לא בכל המחקרים שנעשו עם חומצות שומן הכרחיות הן נמצאו מועילות לחולי סינדרום עייפות כרונית, אבל בכל מקרה, יש חשיבות עליונה לאספקה של חומצות שומן כאלו לשם קיום הבריאות.

קואנזים Q10

מתן קואנזים Q10 הינו טיפול שגרתי לחולי תסמונת עייפות כרונית. חומר זה הינו אנטיאוקסידנט רב עוצמה והוא משתתף גם במטבוליזם של יצירת מולקולות ATP שמספקות אנרגיה לגוף. קואנזים Q10 מצוי בכל תא בגוף, אבל אצל אנשים מבוגרים או חולים, הגוף איננו מייצר כמות מספקת ממנו. הוא מתרכז במיטוכונדריות שבתאים, אברוני תא שאחראים על שחרור האנרגיה.
ניסוי נערך עם 20 נשים חולות סינדרום עייפות כרונית שנזקקו למנוחה במיטה אחרי התעמלות קלה ו-20 נשים בריאות. אצל 80% מחולות סע”כ נמצאו מחסורי קואנזים 10Q, ורמתו ירדה עוד יותר אחרי ההתעמלות. אחרי 3 חודשים של מתן תוסף שלו, 100 מ”ג ליום, הסבילות של הנשים החולות להתעמלות הוכפלה. ל-90% מהן הייתה העלמות של סימפטומים, אצל 85% הייתה ירידה ברמת העייפות אחרי ההתעמלות.

NADN ניקוטינאמיד דינוקלואוטיד

זוהי מולקולת קואנזים הנוצרת מניאצין. ביחד עם קואנזים 10Q, חומר זה הכרחי ליצירת ATP, בתהליך של פוספורילציה חימצונית. בניסוי אקראי, כפול סמיות , עם פלסבו ומוצלב, נתנו ל-26 חולי סע”כ או 10 מ”ג תכשיר ליום או פלסבו, למשך 4 שבועות. אצל 31% ממקבלי התכשיר הייתה הטבה במצב לעומת הטבה אצל 8% ממקבלי הפלסבו.

L-קרניטין

במספר מחקרים נמצא חוסר קרניטין אצל חולי תסמונת עייפות כרונית, היו מחקרים שלא מצאו מחסור כזה. מאחר ולשם הפעלת הקרניטין בגוף יש צורך בויטמיני B קומפלקס, חומצות שומן הכרחיות, L-טריפטופן, אבץ, מגנזיום וחומרים נוספים, יתכן שחוסר התועלת של מתן L-קרניטין במספר מחקרים נבע ממחסורי תזונה נוספים. על כל פנים, במחקר בו נתנו לחולי סע”כ 1-2 ג’ L-קרניטין ליום, נמצאה עלייה ברמת האנרגיה אצל מרבית המטופלים.

מגנזיום

זהו מינרל שדרוש לכל תא בגוף. הוא נוטל חלק במטבוליזם של יצירת חלבונים בגוף ויש כ-340 אנזימים שונים הקשורים למינרל זה. ביחד עם סידן וזרחן הוא בונה את העצמות. במחקר, ל-20 חולי סע”כ שאצלם נמצאה רמת מגנזיום נמוכה בכדוריות הדם האדומות, נתנו טיפול חד שבועי בעירוי לווריד, או מגנזיום גופרתי או פלסבו, למשך 6 שבועות. אצל מקבלי המגנזיום, חל שיפור ברמות האנרגיה, מצב רוח, היו פחות כאבים ורמת המגנזיום בכדוריות האדומות חזרה לנורמה. זה קרה רק אצל 1 בלבד מבין אלו להם ניתן בעירוי פלסבו. לשם הפעלת המגנזיום בגוף דרושים ויטמין E וויטמיני B. יש לו תפקיד מפתח ביצירת ATP בגוף.

אמצעים לניקוי הגוף

דרכים חשובות לטיפול בסע”כ הן ניקוי מערכות הגוף. יש סידרה של רכיבי תזונה, תוספים וצמחי מרפא שעיקר תועלתם היא עזרה לסילוק רעלים מן הגוף. למעשה, הדרך המרכזית לסילוק רעלים ופסולת חילוף חומרים מן הגוף היא ע”י הכבד – הכבד מייצר מיץ מרה שמופרש למעיים ובאמצעותו הוא מסלק חומרי פסולת מן הגוף. אצל חולים במחלות קשות, הפרשת מיץ המרה מאוד מצומצמת יחסית לזו של בני אדם בריאים. חולי סרטן מפרישים רק 10% מיץ מרה יחסית לבריאים. חולים במחלות קשות אחרות מפרישים כ-30%. כך, מרבית רעלי הסביבה, המזון וחילוף החומרים נשארים בגוף. דרכים לניקוי רעלים – ניקוי הכבד והגוף בכלל הם אלו:

• צריכה מוגברת של ירקות ופירות, אורגניים וטריים
• ויטמינים ומינרלים אנטיאוקסידנטיים
• כולין
• סיבים תזונתיים, מסיסי מים ושאינם מסיסים
• שום
• חומצה אלפא ליפואית
• אגוזי ברזיל כספקי סלניום
• אינוזיטול
• מטיונין
• N-אצטילציסטאין
• גלוטטיון
• פרוביוטיקה
• אנזימים פרוטאליטיים כמו פנקריאטין וברומלין
• גדילן ותכשיריו

הסימפטומים של תסמונת עייפות כרונית נוטים לעבור, אבל זה לוקח חודשים או שנים עד להעלמם. צריכה עקבית של אותם מוצרי מזון, תוספים, צמחים ותכשירים טבעיים אחרים עוזרת לקצר במידה רבה את פרק הזמן הדרוש להתאוששות מן המחלה, משלל סיבותיה.

לקריאה נוספת
Babal K. Chronic fatigue syndrome: the nutritional approach. http//www.immunesupport.com/95fal1004.htm

Ciccone DS, et al. Psychiatric morbidity in the chronic fatigue syndrome: are patients with personality disorder more physically impaired? J Psychosomatic Res 2003;54(5):445-452.

Moskowitz D. Treatment chronic fatigue syndrome and Fibtomyalgia: interview with David Moskowitz. In:Immune.Support.com

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466