טיפולים טבעיים לעור בריא

רפואה מן הטבע : טיפולים טבעיים לבריאות העור

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
עור מושלם. ללא קמטים. מקור: ויקיפדיה. ברישיון cc3-by מאת: CCupload

טיפול רפואי קונוונציונלי במחלות ובעיות עור, לעיתים רחוקות עוזר. רבים משתמשים גם בתמרוקי טיפוח ויופי, אסתטיקה, הליכים קוסמטיים והזנת עור הפנים במסכת פנים לעור. טיפולים שונים כוללים גם מתן אנטיביוטיקות וסטרואידים – אלו ממסכים את הבעיה אבל לא מרפאים אותה מן השורש. תהליך הגילוי של סיבות למחלת עור יכול להיות ממושך. בעיות עור יכולות לנבוע מאלרגיה, התייבשות, חוסר איזון הורמונאלי, אינפקציה וסטרס נפשי. תהליך גילוי אלרגיות יכול להיות ממושך. כמותו גם איתור בעיות נוספות. אבל, יש שלב שני, אותו הרבה יותר קל ליישם – שינוי אורח החיים ומעבר לתזונה בריאה. שני גורמים מרכזיים המשפיעים על העור הם מים ושמן. פתרון שני נושאים אלו הוא צעד ראשוני, אבל מרכזי, בבריאות העור

טיפולים טבעיים להשגת עור בריא

סיבה מאוד מרכזית היא אלרגיות מזון או אלרגיות סביבתיות. הדרך היותר יעילה לאתר אותן היא באמצעות סילוק הסיבה החשודה לאלרגיה ואחרי מספר ימים, החזרתה. דרך משל, אם אדם אלרגי למוצרי חלב, סילוקם מהתפריט יקל על הסימפטומים והחזרתם, תחזיר את הסימפטומים. אבל, בתהליך זה, עד למציאת גורם האלרגיה, יש לבדוק כל קבוצת מזונות או בני משפחה של צמחים לחוד. זהו תהליך ממושך. עד לסיומו, יש לנקוט בצעדים הראשונים שהוזכרו – הספקת מים ושמנים מתאימים לגוף. בארה"ב, לפחות 20% מהאוכלוסייה משתמשים ברפואה משלימה. לגבי טיפול במחלות עור, האחוז אפילו גבוה יותר (1). שורה של מוצרי טבע – תוספי מזון ותכשירים צמחיים, יסקרו בהמשך.

חשיבות המים לבריאות העור

העור הוא האיבר היותר גדול בגוף והחלק היותר גדול של הרכב הגוף הינו מים. כל הריאקציות הכימיות של הגוף זקוקות למים. העור משמש כמחסום בין הפנים והחוץ והוא מגן על הגוף מפני אינפקציות, עודף קרינת שמש ופגיעות מכאניות. הוא הגורם המרכזי בשמירה על הנוזלים בגוף ועל טמפרטורת הגוף. יש בו קצות עצבי תחושה שמגיבים לכאב וטמפרטורה.
בנוסף לתפקידים פיזיולוגיים אלו, לעור יש תפקיד מרכזי בהרגשה הטובה ובאטרקטיביות של האדם. ההופעה של העור, צבעו, גמישותו ויכולת ההזעה שלו, כל אלו הינם גורמים מרכזיים באטרקטיביות של האדם. המבנה המיוחד של העור הוא זה המכתיב את איכויותיו. לשכבה היותר חיצונית של העור יש תפקיד של הגנה. מתחתיה מצויה השכבה התת-עורית שהיא המחסום הפיזי שבעור. כאשר שכבה זו רוויה בכמות המתאימה של לחות, היא מספקת לעור הגנה וגמישות. בשכבה זו של העור, כמות המים יכולה לנוע בין 10% ל-30%. שתייה מספקת מאפשרת לעור לקיים מידה זו של נוזלים בתוכו. אם אין די נוזלים, העור נעשה מחוספס ויבש. זה שכיח יותר אצל זקנים וזוהי הסיבה המרכזית לגרד. זה קורה כאשר אובדן המים מן הגוף רב יותר מן הכמות שהאדם מחזיר, ע"י שתיית מים ואכילת פירות וירקות. עור יבש חשוף להתקלפות, גרד ודלקות עור, ותופעות אלו מתחילות בעיקר ברגליים ובזרועות.
כאשר העור יבש, יכולתו להוות מחסום ולהגן על אברי הגוף נפגעת. אז יש יותר נזקי שמש, דלקות עור ואינפקציות שונות. אדם חייב לשים לב למצב עורו להשגת עור פנים בריא, חלק, חיוני ונטול פגעים, נזקים ומחלות. מי שסובל מדלקות כרוניות בעור, חייב לשתות כל יום 8 עד 11 כוסות מים, בהתאמה למשקלו.

צריכה נכונה של שמנים

השכבה החיצונית המגנה על העור תלויה באספקה סדירה של שמנים מאיכות נכונה – רק כך ישמר המבנה המולקולארי החומצי של העור. הכימיה הבסיסית מלמדת ששמן ומים לא יכולים להתערבב והתפקיד העיקרי של השכבה התת-עורית מכילת השומן בגוף היא לשמש מחיצה בין נוזלי הגוף והעולם החיצון. פעם חשבו שזה התפקיד היחיד של חומצות השומן בעור. אבל, במהלך שנות ה-70 הסתבר שלחומצות השומן יש תפקידים פונקציונאליים רבים בגוף, כמו גם בבריאות העור.

כבר בשנת 1924 התגלו חומצות השומן אומגה-6 ואומגה-3 (2). מאז, חוקרים החלו לגלות את הדרך המורכבת בה חומצות שומן רב בלתי-רוויות יוצרות את ממברנות התאים שמעורבות במעבר האנרגיה לתא ובמעבר מידע בין תאים.
חומצות שומן רב בלתי-רוויות הן גם חומר מוצא לחומרים דמויי הורמונים מקבוצות שונות: פרוסטגלנדינים, פרוסטציקלינים, לויקוטריאנים, ליפוקסינים, רזולוינים ופרוטזינים. חומרים אלו שמוצאם משמנים מסדירים את הפעולות של המערכת החיסונית, מרפאים דלקות, משפיעים על קרישיות לוחיות הדם ועוזרים לשמירה על הומאוסטזיס בגוף. לשתי קבוצות חומצות שומן אלו, אומגה-6 ואומגה-3, יש תכונות נוגדות ובריאות אופטימלית מושגת כאשר הן באיזון אחת מול השנייה.

כמות מספקת של אומגה-3 ברקמה קשורה עם פחות סיכון למחלות שונות כמו מחלות לב וכלי דם, מחלות נפש, מחלות עצבים ניווניות כמו מחלת אלצהיימר ולענייננו, בריאות העור. האיזון בין אומגה-6 לאומגה-3 מאפשר לממברנות התאים לרכוש בדיוק את הגמישות והנוזליות הנכונות ויש להן השפעה על כל מערכות הגוף. הן מגינות מפני התפתחות דלקות ופצעים. מספר רב של מחקרים מלמדים שחומצות שומן אומגה-3 תורמות לצמצום התפתחות דלקות בכל אברי הגוף.

כיום, בתזונה של הציביליזציה המערבית, היחס הכמותי בין אומגה-6 לאומגה-3 הוא 15:1 לטובת אומגה-6 בעוד שלשם תפקוד אופטימאלי של המערכות ובריאות העור, יחס מתאים הוא 2:1 או לכל היותר 4:1 לטובת אומגה 6 (3). בנוסף, במערב מרבים להשתמש בשמנים טרנס איזומר, כמו אלו המצויים במרגרינה או שמנים שעברו חימום רב. חומצות שומן אלו פוגעות במידה דרמטית בתפקוד התאים.

 

חומצות שומן הכרחיות והעור

אקזמה אטופית קשורה לאורח החיים המערבי הכרוך בהפחתה בשימוש בחומצת שומן אומגה-3 וריבוי השימוש בחומצת שומן אומגה-6. בגרמניה נערך לאחרונה מחקר ובו נתנו ל-53 מבוגרים בגילאי 18-40, שסבלו מאקזמה אטופית, בחלוקה באקראי ובסמיות כפולה, לחלקם חומצות שומן DHA, 5.4 ג' ליום ולחלקם פלסבו. במהלך 8 שבועות הניסוי, מדדי השיפור בעור היו ב- 23% יותר עם אומגה-3 לעומת אצל אלו שקיבלו פלסבו (4). בניסוי אחר נמדדה כמות חומצות השומן השונות בכדוריות הדם האדומות אצל 208 תלמידי בית-ספר. רמות אומגה-6 והיחס הכמותי בינן לבין אומגה-3 היו גבוהים יותר אצל אותם ילדים שסבלו מאטופיות, אקזמות ופריחות בעור. ריבוי חומצות שומן אומגה-6 וגם חומצות שומן רוויות ממקור של בעלי-חיים נמצאו כסיבה עיקרית לפריחות בעור.
היחסים הכמותיים של חומצות שומן שונות משפיעים גם על התפתחות אטופיות בתינוקות. במחקר שפורסם בז'ורנאל פדיאטריק גסטרואנטרולוג'י נמצא שאצל אותם תינוקות שינקו חלב אם, שבעקבות צריכה רכה של שומנים רוויים על ידיה, הייתה בו רמה גבוהה יותר של שומן רווי ופחות אומגה-3, היו יותר שפיתחו אטופיק דרמטיטיס.

מסקנות
המראה של העור ופעולתו תלויים במישרים בתזונה. הן מחסורים תזונתיים והן התייבשות פוגעים בעור. תזונה בה יש חסרים יכולה לפגוע בגוף. מבחינת העור, הוא יכול לפתח דלקות, לסבול מיובש, התקלפות, גרד, אובדן גמישות ובעיות אחרות. מים ושמן, אבל שמן שמכיל את חומצות השומן המתאימות ביותר, אומגה-3 ואומגה-6 בצורתם הטבעית וביחסים המתאימים ביניהם, הם נושא מרכזי בשמירה על בריאות העור ויופיו. ברפואה הטבעית יש שיטות רבות לשיפור מצבו של העור אבל אף אחת לא רשאית להתעלם משני הנושאים המרכזיים – כמות מספקת של מים נקיים מרעלים, כמו למשל פלואורידים, וחומצות שומן הכרחיות ביחסים המתאימים ביניהן. בנוסף, יש חשיבות עליונה להמצאות בשמש, לשם קליטת ויטמין D, אבל לא ע כדי התרזה שאם לא כן העור מזדקן בטרם עת.

מקורות

1) MacKay D. Oil and water – the foundation of healthy skin. Townsend Letter – October 2008:74-76.
2) Bames P, et al. CDC Advance Data Report #343/ Complementary and alternative medicine use among adults, United States, 2002 May 27, 2004.
3) Simopoulos AP. The importance of the omega-6 omega-3 fatty acid ratio in cardiovascular disease and other chronic disease. Exp Biol Med 2008;233:674-688.
4) Koch C, et al. Docosahexaenoic acid (DHA) supplementation in atopic eczema, a randomized, double-blind, controlled trial. Br Dermatol 2008;158:786-792.
5) Hwang I, et al. N-3 polyunsaturated fatty acids and atopy in Koreans preschools. Lipids 2007;42:345-349.
6) Hoppu U, et al. Breast milk fatty acid composition is associated with development of atopic dermatitis in the infant. Pediatr Gastroenterol Nutr 2005,41:335-338.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן