טיפולי שיניים בהיריון: מה חשוב שתדעי?

טיפולי שיניים בהיריון: מה חשוב שתדעי? אילו בעיות שיניים עשויות להתפתח במהלך ההיריון? כיצד ניתן למנוע ולטפל בבעיות שיניים במהלך היריון?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםהריון ולידה
טיפולי שיניים בהיריון: מה חשוב שתדעי? צילום: Pixabay Cindy Parks

במהלך חודשי ההיריון ישנם דברים שמהם יש להימנע, כדי לשמור על בריאות העובר וגם על בריאות האם. ייתכן שתצטרכי להימנע ממאכלים מסוימים, ממקומות בעלי זיהום אוויר גבוה ואפילו מטיפולים רפואיים מסוימים. אז מה לגבי טיפולי שיניים, מתי ניתן לקבל טיפול ומתי הדבר אינו אפשרי? אספנו עבורך את כל התשובות במאמר זה.

ניפוץ מיתוסים הקשורים בטיפולי שיניים בזמן היריון

סביב ההיריון ישנם מיתוסים רבים העולים בסביבת האישה ההרה, שאינם בהכרח עולים בקנה אחד עם האמת. גם לגבי נושאים של כירורגית פה ולסת ורפואת שיניים. הינה מספר מיתוסים הקשורים לטיפולי שיניים במהלך ההיריון, שאותם נשמח לנפץ:

  • אסור לעשות צילומי רנטגן – ישנה אמונה הגורסת כי לאישה בהיריון אסור לעשות צילומי רנטגן לשיניים בזמן היריון, מתוך חשש לגרימת נזק לתינוק. האמת היא שמיתוס זה אינו נכון כלל. אומנם באופן כללי מומלץ להימנע ככל הניתן מצילומי רנטגן, אך בזמן ההיריון פשוט מכסים את בטן האם בחלוק עופרת המונע מהקרינה להגיע לעובר.
  • העובר גוזל סידן משיני האם – על פי אמונה זו התינוק קולט את הסידן הנמצא בשיניה של האם עבור התפתחותו. מיתוס זה גם הוא אינו נכון בעליל ולגוף התינוק אין כל יכולת לקלוט סידן מהשיניים של אמו. אין כל צורך בשמירה על תזונה עתירת סידן כדי למנוע אובדן סידן מהשיניים.
  • אסור לעבור טיפולים להסרת אבנית – טיפול להסרת אבנית לא רק שאינו פוגע בעובר ובאם, הוא אפילו שומר עליהם. במהלך ההיריון שיני האם רגישות, לכן חשוב מאוד להסיר אבנית בזמן, כדי למנוע התפתחות של דלקות העשויות במצבים מסוימים דווקא להזיק לתינוק.

מה מומלץ לעשות כאשר מתעוררת בעיה?

בראש ובראשונה כאשר מופיעים כאבי שיניים, נפיחות באזור החניכיים או כאשר נוצרת בעיה בשל טראומה חיצונית, חשוב מאוד לגשת לרופא השיניים ולקבל אבחנה וטיפול מתאים. חשוב להבין כי רופאי השיניים יודעים כיצד ניתן לטפל בנשים בהיריון מבלי לסכן אותן או את העובר. ניתן בהחלט לבצע טיפולים שגרתיים כמו סתימות, ניקוי שיניים אצל שיננית ובדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים.

מומלץ ככל הניתן להעדיף ביצוע טיפולים במהלך השליש השני או בתחילת השליש השלישי. מומלץ להימנע מטיפולים אינטנסיביים יותר כמו השתלות, טיפולי שורש או עקירות, אך במקרים שבהם ישנם כאבים חזקים אסור בשום אופן להימנע מטיפול.

אילו בעיות שיניים עשויות להתפתח במהלך ההיריון?

במהלך ההיריון מתרחשים כידוע שינויים הורמונליים חדים, שבתורם גורמים לרגישות מוגברת בחניכיים והחלשה של השיניים. כתוצאה מכך עשויים להופיע נפיחות ואודם בחניכיים, השיניים עשויות להיות רגישות יותר ועשוי להופיע גם דימום מהחניכיים במהלך צחצוח השיניים. חשוב מאוד להקפיד ולשמור על היגיינת הפה והחניכיים במהלך ההיריון, כדי למנוע את הידרדרות המצב והיווצרותן של בעיות מורכבות יותר, כמו חורים בשיניים או דלקות.

כיצד ניתן למנוע ולטפל בבעיות שיניים במהלך היריון?

כדי למנוע היווצרות של בעיות פה וחניכיים במהלך ההיריון, חשוב מלכתחילה לבצע טיפולים נרחבים עוד בטרם תחילתו אם הוא מתוכנן. אם הוא אינו מתוכנן, ניתן למנוע בעיות באמצעות שמירה נכונה על היגיינת הפה. הקפידי לצחצח שיניים פעמיים ביום עם מברשת שיניים רכה, שלא תפגע בחניכיים. במהלך השליש הראשון אם מתרחשות הקאות, חשוב לנקות את חלל הפה עם מי פה לאחר ההקאה, כדי למנוע מחומצות הקיבה לפגוע במרקם השן. כמו כן, חשוב להקפיד על ניקוי שיניים מקיף בידי שיננית.

במקרים שבהם הטיפול המונע אינו מצליח ובכל זאת ישנן בעיות הדורשות טיפול, אל תימנעי מלגשת לרופא השיניים.

כתבה זו הינה כתבה ממומנת.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן