הפסקת טיפול באספירין- סיכון לאוטם שריר הלב ומוות

חוקרים מדווחים: הפסקת טיפול באספירין- מגביר את הסיכון לאוטם שריר הלב ולמוות ממחלות לב

הפסקת השימוש בטיפול מניעתי של אספיריןבמינון נמוך עשוי להגביר את הסיכון לבעיות לב- מכריזים חוקרים לאור מחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה.

אספירין. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Macic7
אספירין. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Macic7

מינון נמוך של אספירין (חומצה אצטיל-סליסטית) משמש לטיפול מניעתי כנגד בעיות לב– קדיו-וסקולריות. מחקרי מטא-אנליזה הראו כי שימוש במינון זה מסייע להפחתת אירועי לב, לרבות כנגד שבץ אסכמי וכנגד אוטם שריר הלב, ולסיוע מהסובלים מאנגינה יציבה ולא יציבה, מחלות לב של העוקרים הפריפריאליים וכנגד פרפור פרוזדורים.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת British Medical Journal על ידי צוות חוקרים משוודיה ומספרד מעלה כי לאנשים עם בעיות לב קרדיו-וסקולריות, אשר מפסיקים להשתמש במינון נמוך של אספירין כטיפול מניעתי, יש סיכון מוגבר ללקות באוטם שריר הלב שאינו קטלני, בהשוואה לאנשים שהמשיכו את הטיפול.

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הסיכון לאוטם שריר הלב ומוות ממחלות לב, לאור הפסקת טיפול תרופתי במינון נמוך של אספירין, כטיפול מנע ראשי בקרב חולים עם היסטוריה רפואית של אירועי לב קרדיו-וסקולריים.לשם כך בחנו החוקרים ממצאים של 39,513 אנשים עם בעיות לב בני 50 עד 85, שקיבלו מרשם כטיפול מניעתי באספירין במינון של 75 עד 300 גרם ביום  בשנים 200 עד 2007.

לאחר מעקב של כשלוש שנים אחר הנבדקים, מצאו החוקרים כי אירעו 876 מקרים של אוטם שריר הלב שאינו קטלני ואילו 346 מקרי מוות ממחלות לב של העוקרים הכליליים. מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי אנשים שחדלו להשתמש באספירין זמן קצר, לקו זמן קצר לאחר מכן, באוטם שריר הלב בסיכון מוגבר של 43% בהשוואה למי שלא הפסיקו להשתמש באספירין. בנוסף, החוקרים מצאו כי הפסקת השימוש באספירין כטיפול מנע במינון נמוך העלה את סיכוי התמותה של החולים ב-63%, למוות בשל מחלות לב.

מן הממצאים עלה כי לא נמצא הבדל בין הנבדקים שהמשיכו בטיפול לאלה שהפסיקו אותו בסיכון למוות ממחלות לב של העורקים הכליליים.

לפיכך, מסכמים החוקרים כי הפסקת טיפול באספירין עשוי להגביר את הסיכון לתמותה ממחלות לב וסיכון לאוטם שריר הלב, בהשוואה לחולים שהמשיכו להשתמש בתרופה.