טיפול בבעיות שינה חשוב לחולי סכיזופרניה

חוקרים: דפוסי שינה של חולי סכיזופרניה עלולים להשפיע על מצב רוחם, תפקודם החברתי, יכולות מנטליות ואיכות חייהם

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהמוסדות וארגונים רפואיים
השפעות העדר שינה. מקור: ויקיפדיה. מאת:Mikael Häggström

ממצאי מחקר חדש איתרו שיבוש בדפוסי השינה של חולי סכיזופרניה המצריך דגש טיפולי בבעיות שינה

כיצד משפיעים דפוסי שינה בעיתיים בקרב חולי סכיזופרניה על חייהם ומה החשיבות של הטיפול בבעיות שינה שלהם, לשיפור מצבם הבריאותי ? ממצאי מחקר חדש מצביע על קיומם של דפוסי שינה של חולי סכיזופרניה היוצרים שיבושים בסדירות השינה, שבתורם עלולים להשפיע על מצב הרוח שלהם, תפקודם החברתי, יכולותיהם המנטליות ואיכות חייהם , ועל הצורך לשלב טיפול בבעיות שינה אלה בטיפול בחולי סכיזופרניה

ממצאי המחקר העלו שקיימות הפרעות חמורות בדפוסי השינה של כל 20 הנבדקים שהשתתפו במחקר, שאובחנו כחולי סכיזופרניה, וזאת למרות שמצב רוחם של החולים היה יציב ואף שכל אחד מהם היה מצוי במשטר תרופתי סדיר. מן הממצאים עולה כי לחולי הסכיזופרניה לקח יותר זמן להרדם, ישנו לאורך זמן ארוך יותר הם בילו יותר זמן במיטה,וניכר בהם שוני בדפוסי השינה בהשוואה ל21 נבדקי קבוצת הביקורת הבריאים שהיו אנשים לא מועסקים על מנת לגרום לאחידות בהעדר שגרת יום קבועה בדומה לחולי הסכיזופרניה בקבוצת הניסוי.

יתרה מכך, החוקרים מצאו כי בקרב מחצית הנבדקים- 10 מתוך 20 החולים נמצא כי יש שעון ביולוגי פנימי משובש. הקצב המכויל באופן טבעי ל-24 שעות ביממה באותם חולים פעל בשיהוי בהשוואה לאחרים כך שהם לדוגמה ישנו מ4 לפנות בוקר ועד שעות אחר הצהריים.
החוקרים סבורים כי דפוסי השינה המשובשים לא קשורים באופן מסוים לתרופות מסוימות שבהם משתמשים החולים. החוקרים מדגישים כי בעקבות ממצאי המחקר, על הגורמים המטפלים בחולי סכיזופרניה לשקול לשלב טיפול גם בבעיות שינה או להפנותם למומחים בנושאי בעיות שינה.

החוקרים מדגישים כי למרות שנמצא קשר בין הפרעות שינה למחלה, לא הוכח שמדובר בקשר סיבתי כלשהו, אך יחד עם זאת נחוצה תשומת לב טיפולית בבעית השינה על מנת לשפר את אורח החיים של החולים, תפקודם המנטאלי, מצב רוחם, תפקודם החברתי ובכלל אריכות חייהם.

המחקר החדש שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד היוקרתית באנגליה ועמיתיהם מאוניברסיטת Surrey ו-UCL פורסם בכתב העת בנושא פסיכיאטריה British Journal of Psychiatry.

 

דילוג לתוכן