תחלואת מבוגרים בקורונה בבתי האבות בישראל

מעל 30 מתוך פחות ממאה נפטרים מנגיף הקורונה היו דיירים מבוגרים בבתי אבות. על רקע הביקורת הציבורית והדאגה לאוכלוסיית קשישי בתי האבות המקפחים את חייהם במגמה מעציבה ומסוכנת במיוחד, משרד הבריאות מינה את פרופ’ רוני גמזו לטיפול בנושא התחלואה בבתי האבות.

עשרות מקרי מוות של מבוגרים בבתי האבות – אוכלוסיה בסיכון

מבוגרים ישראלים המתגוררים בבתי אבות הינם אוכלוסיה המצויה בסיכון גבוה במיוחד. זאת של הסבירות הרבה יותר להידבקות בנגיף בהיותם בני גיל מתקדם המציב אותם בקבוצת סיכון. בנוסף הם בקבוצת סיכון בשל היותם בעלי מחלות רקע בשיעורים גבוהים יותר מהאוכלוסיה הכללית ואף מבני גיל הזהב שהינם יותר תפקודיים ודרים בביתם.

מבוגרים בבתי אבות - אוכלוסיה בסיכון מתחלואה ומוות בנגיף. צילום: Pixabay Gerd Altmann
מבוגרים בבתי אבות – אוכלוסיה בסיכון מתחלואה ומוות בנגיף. צילום: Pixabay Gerd Altmann

כמו כן קבוצת הסיכון שלהם היא גם מיקום שכן בתי האבות אינם מוגנים דיים ומצויים בסכנה להידבק על פי הנתונים המתפרסמים בישראל על התמותה של מבוגרים בבתי אבות. התפרצות נגיף הקורונה ומקרי ההידבקות, התחלואה הקשה והמוות מהווים סיכון רב לאוכלוסיה זו.

כך מנתוני משרד הבריאות המתפרסמים עולה כי בבית האבות משען שבבאר שבע לבדו נפטרו 13 דיירים. בבית האבות נופים בירושלים נפטרו 4 דיירים. בבית האבות הבולגרי בראשון לציון נפטרו שלושה מהדיירים ואילו בבית האבות “יוקרה” המצוי ביבנאל בצפון נפטרו שבעה מהדיירים. בבית האבות ויז’ניץ בתל אבי נפטר דייר נוסף. בבית האבות הבונים החופשיים בנהריה נפטרו שלושה דיירים נוספים

מעל 30 מקרי מוות של דיירי בבתי אבות שנפטרו במדינת ישראל בעקבות הנגיף התרחשו מתחילת משבר הקורונה בבתי האבות. על רקע המצב,מנכ”ל איכילוב פרופ’ רוני גמזו מונה לפרויקטור לתחום הטיפול בבתי האבות

טיפול בתחלואה משמעותית בבתי האבות

משרד הבריאות הודיע כי “בהנחיית שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ”ל המשרד משה בר סימן טוב, מונה פרופ׳ רוני גמזו מנהל בית החולים איכילוב ומנכל משרד הבריאות לשעבר, להיות פרויקטור שיוביל את נושא הטיפול בבתי האבות בישראל באירועי הקורונה.”

פרופ׳ רוני גמזו ציין כי “האתגר המיידי בטיפול בנגיף הקורונה הוא שמירה על ההורים של כולנו, בוני הארץ, בבתי האבות בישראל. לאחר שבאיכילוב הגענו למוכנות גבוהה ומנהלים את שגרת הקורונה בהצלחה רבה, קיבלתי על עצמי להוביל את המשימה הלאומית החשובה במסגרת שיתוף פעולה בין משרדי. אני מכיר היטב את האתגרים והקשיים האובייקטיביים שיש באירוע ומאמין בצוותים הגריאטריים של המשרד שיחד נוכל לטפל באירוע ולהביא לתוצאות מידיות והצלת חיים״

טיפול באוכלוסית המבוגרים בסיכון בבתי האבות

שר הבריאות יעקב ליצמן: “מתוך הבנה לאורך כל הדרך כי לאוכלוסיית הקשישים יש לתת את הדעת בצורה ממוקדת וברורה, החלטנו לתגבר עוד יותר את הטיפול בקשישים באמצעות פרויקטור ייעודי למשימה זו. לפרופ’ גמזו נסיון רב ויכולות ביצוע מעולות ואני בטוח שיידע להוביל את הטיפול באוכלוסיה זו בצורה הטובה ביותר, יחד עם הנהלת המשרד, כחלק משיתוף הפעולה הקיים באופן רציף”.

משה בר סימן טוב מנכ”ל המשרד: ישראל מתמודדת טוב יותר ממרבית המדינות המפותחות עם תחלואת הקורונה וגם עם התחלואה בבתי האבות. לצד זאת, על מנת להבטיח התמודדות מיטבית בהמשך ביקשנו מפרופ׳ גמזו לקחת על עצמו את המשימה ולהבטיח כי הטיפול בקשישים מתבצע באופן מיטבי. לפרופ׳ גמזו ניסיון אדיר בניהול במערכת הבריאות, לרבות כמנכל המשרד. אני מודה לו על ההירתמות למשימה החשובה.