מדענים טיפלו בגידולים סרטניים שפיתחו עמידות לכימותרפיה

תקווה לחולי סרטן ראש וצוואר: מדענים מצאו דרך להתמודד עם גידולים סרטניים שפיתחו עמידות לתרופה כימותרפית

מטופלים רבים אשר עוברים טיפולי כימותרפיה קשים הפוגעים מאד באיכות חייהם מסרבים לעיתים להמשיך בטיפולים מכיוון שגם לנוכח הטיפולים, התוצאות אינן ניכרות והסרטן נותר ללא נסיגה ותגובתיות לתרופות הכימותרפיות בגלל עמידות של תאי הסרטן. האם מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על אפשרות לשינוי מצב זה ולמלחמה בעמידות הסרטן לתרופות מסוימות ? מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון ומהמרכז הרפואי סורוקה הצליחו לדכא חלבון עמיד לתרופה הנמצא על דופן תאים סרטניים מסוג סרטן ראש וצוואר ולהביא בכך להתכווצות ואף היעלמות הגידולים. ​

תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute
עמידות גידולי הסרטן : תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

סרטן ראש וצוואר נחשב לסרטן קטלני עם אחוזי שרידות נמוכים, בעוד יעילות הטיפולים הקיימים אינה מספקת. אחד הטיפולים החדשים הניתן כיום לחולים הוא שימוש בתרופה בשם BYL719 המעכבת מסלול העברת אותות בתא הנקרא בשם PI3K. מסלול זה, מוגבר בקרב חולי סרטן ראש וצוואר ומוביל להתקדמות המהירה של המחלה. מחקר קליני ראשון בו נעשה שימוש בתרופה הצביע על שיפור במצבי החולים, עם זאת, רבים מהתאים הסרטניים פיתחו עמידות לתרופה.

מחקר קודם שערך ד”ר משה אלקבץ מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, יחד עם חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן Memorial Sloan Kettering Cancer Center בניו-יורק, הראה כי העמידות של תאי הסרטן לטיפול כימותרפי נגרמה מעלייתו של חלבון הנקרא AXL, הנמצא על דופן התא הסרטני והוא הגורם לגדילתם והישרדותם של תאי הסרטן.

במטרה לעצור את התקדמות המחלה, ערכה קבוצת חוקרים במעבדתו של ד”ר משה אלקבץ מהפקולטה למדעי הבריאות ​באונ בן גוריון שבנגב מחקר נוסף בהובלת ד”ר לימור כהן, הדוקטורנטים מאי בדארני ומנו פראסאד והמסטרנטית נועה בלבן, בשיתוף עם ד”ר בן-ציון יהושוע, מהמחלקה לאף-אוזן-גרון במרכז הרפואי סורוקה. במחקר שראה אור בכתב העת JCI Insight-The Journal of Clinical Inves​ti​gation. נמצא כי דיכוי ביטויו של AXL באמצעות הנדסה גנטית או עיכוב תרופתי, החזיר לתאים הסרטניים שיש להם עמידות לתרופה BYL719 את הרגישות לתרופה והביא לעצירה משמעותית של המחלה, עד כדי התכווצות והעלמות של הגידולים. דיכוי זה היה יעיל גם בניסיונות בעכברים עם גידולים שהופקו מחולי ראש וצוואר שנותחו בסורוקה.