טיפול בהקרנות בנשים מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם

טיפול בהקרנות בנשים שחלו בסרטן השד מעלה בצורה ניכרת את הסיכוי לפתח לאחר ההחלמה מחלות לב וכלי דם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמות
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

ממצאי מחקר חדש מעלים: טיפול בהקרנות בנשים מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם פי 3!

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה מעלה כי טיפול בהקרנות בלבד בנשים שחלו בסרטן השד מעלה בצורה ניכרת את הסיכוי לפתח לאחר ההחלמה מחלות לב וכלי דם.  הסיכוי של נשים שעברו הקרנות ללא כימותרפיה לטיפול במחלת סרטן השד לחלות במחלת לב וכלי דם (מחלה קרדיווסקולרית) גדול פי שלושה לעומת נשים שהחלימו מהמחלה ולא עברו טיפול בהקרנות או כימותרפיה, כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

"אין לפקפק בתועלתן של הקרנות כחלק מהטיפול במחלת סרטן השד, אולם המחקר מצא שההקרנות מגבירות את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולכן יש צורך לדעת זאת כדי להתמודד עם סיכון מוגבר זה", אמרה פרופ' ליטל קינן בוקר מעורכות המחקר.

בשנים האחרונות בעקבות העלייה במודעות למחלת סרטן השד והזיהוי המוקדם של המחלה, חלה עליה משמעותית במספרן של הנשים המחלימות מהמחלה. אולם, לדברי החוקרים, חלק מהנשים שינצחו בקרב נגד המחלה עלולות להצטרך להתמודד בהמשך הדרך עם מחלת לב וכלי דם (מחלה קרדיווסקולרית) הנובעת מהטיפולים שקיבלו.

במחקר זה ביקשו המדעניות הישראליות – הדוקטורנטית רולא חמוד מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, ד"ר חאתם חמוד ואיליה מרחסין מקופת חולים לאומית ופרופ' קינן-בוקר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה – לבחון אם לסוגי הטיפולים השונים במחלה יש קשר עם הסיכוי לחלות במחלת לב וכלי דם (מחלה קרדיווסקולרית) בטווח הארוך בקרב מחלימות מסרטן השד. המחקר נערך בקרב 2,165 נשים, מבוטחות של קופת חולים לאומית, שאובחנו עם סרטן שד ראשוני חודרני שאינו גרורתי בין השנים 2002 ל- 2012.

מתוצאות המחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Journal of Cardiology  עולה כי הסיכוי המצטבר לחלות במחלת לב וכלי דם בקרב המחלימות היה 33.6%. בקבוצת הנשים שעברו הקרנות בלבד כחלק מהטיפול בסרטן השד הסיכון לחלות במחלת לב וכלי דם היה גדול פי 3 לעומת חולות שלא עברו הקרנות או טיפול כימותרפי. עוד נמצא כי נשים שטופלו בכימותרפיה בלבד או בכימותרפיה משולבת בהקרנות לא היו בסיכון מוגבר למחלת לב וכלי דם לעומת נשים שלא קיבלו כימותרפיה ולא קיבלו הקרנות .כלומר, רק הטיפול שכלל הקרנות בלבד העלה את הסיכון.

לדבריה של פרופ' קינן-בוקר, חשוב מאוד לזכור שסוג הטיפול הנבחר על ידי הרופאים תלוי במצב הבריאותי ובאופי המחלה של כל מטופלת ובוודאי שאין מקום להסיק מממצאי המחקר כי יש סוג טיפול מומלץ או נכון יותר מאחרים. אבל חשיבותו של המחקר הנוכחי בכך שיתרום להעלאת המודעות של הרופאים ושל החולות בדבר הסיכון המוגבר.

"להקרנות כחלק מהטיפול בסרטן השד יש יתרונות ברורים מבחינת מניעת חזרת המחלה ואין ספק לגבי נחיצותן, אבל העובדה כי הן כרוכות בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם במחלימות דורשת ניטור תקופתי והתערבויות ברמת אורחות החיים להפחתת הסיכון", סיכמה פרופ' קינן –בוקר.

דילוג לתוכן