טיפול גנטי לכאבים כרוניים

פיתוח מחקרי חדש יספק מענה אינדיבידואלי גנטי לכאב כרוני

מאות מליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מכאבים כרוניים מעיקים במיוחד. חרף ממצאים ופריצות דרך רבות בתחום, טרם נמצא פתרון חד לבעיה מכאיבה זו. ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעלה כי פתרון עשוי להמצא באופן בדמות מענה חדשני שבו נעשה טיפול תרופתי חדשני אינדיבידואלי על בסיס גנטי, בהסתמך על ממצאים חדשים בדבר הרכיב הגנטיקה הקשור לכאב כרוני. 

שברים בכרומוזומים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Square87
 כרומוזומים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Square87

מחקרם זיהו המדענים גן מרכזי P2X7 הקשור ביצירת רגישות לכאב כרוני. במחקרם גילו החוקרים כי שינוי בקידוד בודד של חומצת אמינו אחת בגן P2X7 משנה את הרגישות של האדם לשני גורמים מרכזיים הקשורים לכאב כרוני: פגיעה עצבית ודלקתיות.

שינוי זה בחומצ האמינו ידוע כמחולל שינוי בנקבוביות שמאפשרות למולקולות גדולות לעבור דרכן, מבלי לשנות את עבירות המולקולות הקטנות. שימוש של החוקרים בניסוי בפפטיד שמתביית על המבנה הנקבובי, הוביל את החוקרים לגלות כי הדבר משנה את רמת הכאב באופן משמעותי. בעקבות זאת בחנו החוקרים את ההבדלים הגנטיים בין חולים שסובלים משני סוגים של כאב כרוני: כאב אוסטיאופתי למול כאב כרוני שלאחר כריתת שד. בשני המקרים החוקרים גילו שמבנה גנטי שקיים אצל נבדקים עם קולטני גן P2X7 שמוביל למיעוט נקבובתיות, הוביל לכאב מועט יותר.

החוקרים מסבירים כי ממצאים אלה יסייעו לפיתוח תרופות שיחסמו את הנקבוביות בקולטנים המשמעותיים, בהשאירם את התפקוד האחר כפי שהיה וכך יפחיתו משמעותית את הכאבים, עם מעט תופעות לוואי.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Medicine . המחקר נערך בהובלת הפרופסור ג’פרי מוגיל מאוניברסיטת מק’גיל במונטריאול אשר בקנדה והפרופסור מייקל סאלטר מבית החולים לילדים בשיתוף אוניברסיטת טורנטו ובשיתוף מדענים מישראל ומארצות הברית.