גילוי מחקרי: טיפול למניעת שבירת DNA בסרטן

מחקר חדש מפענח תהליכים גנטיים הקשורים בשבירת DNA בתאים סרטניים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
שברים בכרומוזומים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Square87

גילוי מחקרי: טיפול למניעת שבירת DNA בסרטן  

מחקרים רבים מתמקדים בפיתוחים מחקריים המיועדים לטפל בתהליכי המולקולאריים הראשונים בהתפתחות הסרטן. מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מן האוניברסיטה העברית בירושלים מסייעים לפענח את המנגנון הגנטי בעת שכפול DNA של תאי סרטן בראשית התפתחותן. גילויים אלה מסייעים בהבנת מחלת הסרטן ויסייעו לפיתוח תרופות גנטיות מולקולאריות לטיפול בה.

אי יציבות בחומר הגנטי של התא, המתרחש בשלבים ראשוניים של התפתחות סרטן, נגרם על ידי לחץ שנוצר על שכפול הדי.אן.איי DNA- החומר הגנטי. מרבית הגידולים הסרטניים מתאפייינים בהצטברות של נזקים בדנ"א. נזקים אלה נוצרים כבר בשלבי ההתפתחות המוקדמים של התאים הסרטניים . הנזקים הללו נוצרים בגלל הפרעה להכפלת הדנ"א בתא. עם זאת, עד עתה לא היה ברור למדענים מה הוא הבסיס המולקולרי להתרחשותה של התופעה. המחקר החדש שפורסם, מספק בשורה מחקרית מבטיחה בתחום המחקר למלחמה בסרטן בכך שהוא שופך אור על הסיבה לתהליכי שבירת הדנ"א בתאים סרטניים.

במחקר זה אשר פורסם בכתב העת Cell, תארו החוקרים כי בשלב מוקדם של התפתחות גידולים סרטניים, סובלים התאים מחוסר באבני בניין אשר נחוצות לשם הכפלה תקינה של הDNA . מחסור זה מביא לשבירתו של הדנ"א והוא אשר מאפשר המשך התפתחות של הסרטן.

את המחקר הובילה הפרופסור פרופ' בת שבע כרם ותלמיד המחקר אסף בסטר, שניהם מהמכון למדעי החיים ע"ש סילברמן באוניברסיטה העברית. בין צוות החוקרים נמנו גם מעיין רוניגר, יפעת אורן, מיכאל אים, דן סרני, מלכה קאואט, אהרון בן סימון, גדעון זמיר, דונה שבח.

במחקרם, מצאו החוקרים שהתרבות תאים באופן חריג בתהליך אשר אופייני לסוגי סרטן רבים, גורמת למצוקה תאית של חוסר אבני הבניין של החיוניות לבניית DNA. כך, התאים מתפתחים ללא תמיכה בהכפלה תקינה של DNA ובאופן שבו הד.נ.א בהם משובש ולקוי.

במחקרם, בחנו החוקרים תרביות תאים שבהן בוצעה התערבות. החוקרים בחנו תרביות של תאים סרטניים במעבדה וממצאיהם העלו לראשונה כי באמצעות אספקה חיצונית של אבני בניין, ניתן להפחית את הנזק לDNA ובאופן זה לסייע בהפחתת הפוטנציאל להתפתחותם של מאפיינים סרטניים בתא.

החוקרים מקווים שתגלית תעזור בפיתוחים טיפול נגד מחלת הסרטן או אף תסייע בפיתוח תרופה – אמצעים שיסייעו בצמצום רמת השבירות של DNA  ויעניקו הגנה מוקדמת נגד התפתחות מחלת הסרטן.

 

 

דילוג לתוכן