טיפול גריאטרי בחולי איידס

מגמה חדשה במכוני הטיפול באיידס: הפנים למענה בהיבט הטיפול הגריאטרי בחולים

בעבר הטיפול במחלת האיידס היה הרבה פחות יעיל ולכן חולי האיידס נפטרו בגיל צעיר. כיום, עם התקדמות הרפואה ושיפור הפתרונות הטיפוליים לחולים במגוון תרופות, מדווחים רופאים במחלקות האימונולוגיות בבתי החולים בארץ, וביניהם מכון האיידס הפעיל בבית החולים רמב”ם בחיפה על “הערכות לשלב הבא בטיפול במחלת האיידס: השלב הגריאטרי”.

בית החולים רמב"ם בחיפה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by. צילום: ד"ר אבישי טייכר
בית החולים רמב”ם בחיפה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by. צילום: ד”ר אבישי טייכר

“היום כמעט ולא מתים מאיידס, ולמעשה מרבית החולים מגיעים לגיל הפנסיה, מה שמצריך הערכות רפואית מתאימה למציאות החדשה, אשר מתהווה בימים אלה- טיפול בקשישים נשאים HIV.

טיפול בחולי איידס מבוגרים

כך לדוגמה מציינים מבית החולים רמב”ם בחיפה כי במכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס בבית החולים יש כמה מטופלים מעל גיל 65, והמבוגר ביותר מהמטופלים הוא בגיל 69, וזוכה לטיפול במכון מזה כחמש עשרה שנים. עוד מציינים במכון לאיידס כי מקרב מטופליו לא מעט הם בגיל 55 או יותר אשר גילו את המחלה בגיל מאוחר וזוכים מזה שנים לטיפול במכון.

הפרופסור שמעון פולק, מנהל המכון מפרט : “אנחנו הופכים יותר ויותר לרופאים פנימאים בטיפול בחולים הללו”, ומצביע על כך כי כיום, המטופלים כמעט ואינם סובלים מתופעות לוואי של התרופות וההתמקדות הופכת להיות בעיקר “באספקטים של מחלות כרוניות מתחום הרפואה הפנימית”.

לדברי פולק הסוגיה המרכזית העומדת בפתחו של המכון, כמו גם של כלל המרכזים בישראל המטפלים בנשאי וחולי איידס, היא “הטיפול במחלה, הזקנה והשלכותיה”. זאת במיוחד מכיוון ש”גם הטיפול וגם נשאות הווירוס, מביאים לתהליכי הזדקנות מוקדמים” שהינם בעלי השלכות על הבריאות ובין היתר מחלות כרוניות שהינן אופייניות לגיל זה כמו מחלות לב, מחלות נוירולוגיות , לב, עצמות, בעיות זיכרון, ועוד.
לכן, ההתייחסות הרפואית, לדברי הפרופסור צריכה להיות כבר כזו המשקללת את התהליכים הללו, תוך טיפול נכון במטופל כנשא של הנגיף.

תוחלת חיים של החולים דומה לזו של אנשים ללא איידס

לפי פולק נתונים מחקריים שונים מצביעים על כך כי החולים מגיעים גם לתוחלת חיים דומה לזו של אנשים ללא המחלה אף כי אין די חולים שנדבקו בנגיף לפני מספיק שנים רב דיו כדי להוכיח את “המגמה המסתמנת מהמציאות בשטח”.

אמנם, מגמת השיפור בטיפול הרפואי לחולי איידס סייעה רבות לאיכות חיי הנדבקים בנגיף אולם מגמה זו גרמה לכך שיותר ויותר אנשים סבורים שהמחלה אינה כה מאיימת וכי יש לה טיפול מאד יעיל ולכן תדירות יחסי המין הלא מוגנים באוכלוסיה עלתה וכך גם שיעור ההידבקויות באיידס. ולכן חשוב לחזק את המודעות לכך שחבל להידבק רק בעבור הנאה רגעית שכן החיים עם נגיף האיידס אינם פשוטים ונוחים, והם משתנים ומצריכים בקרה וטיפול רפואי משתמשך ופוגעים באיכות החיים. כך בעוד שאדם שאינו נשא למשל יכול להבדק עם בת זוגתו ולאחר ששניהם נמצאו כבריאים וללא הנגיף, הם יכולים לקיים יחסי מין ללא אמצעי מניעה כמו קונדום, נשאי איידס לא יכולים להנות מיתרון זה, ולאחר שנדבקו נגזרים עליהם חיי מין הכוללים שימוש קבוע בקונדום למניעת הדבקה לדוגמה. כך, גם הבאת צאצאים לעולם כרורכה בהליך מורכב שמטרתו לנסות להביא לעולם צאצא בריא ללא הנגיף.