טיפול חדשני להכחדה עצמית של 90% מתאי סרטן הלבלב

טיפול חדשני להכחדה עצמית של 90% מתאי סרטן הלבלב

נתונים מעוררי תקווה: טיפול חדשני קוטל 90% מהתאים הסרטניים בגידולים של סרטן לבלב אנושי שהושתלו בעכברים

מדעניות מאוניברסיטת תל אביב פיתחו שיטה חדשנית המבוססת על מולקולה שגורמת לקטילת  90% מהתאים הסרטניים בגידולי סרטן לבלב אנושי שהושתלו בעכברים.

אופטימיות מצד המדעניות: הפרופסורית מלכה כהן-ערמון: “התוצאות הטובות שהתקבלו בעכברים מושתלים בגידולים של סרטן לבלב אנושי מעודדות את המשך הפיתוח של המולקולה לתרופה”

המדעניות מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בהובלת פרופ’ מלכה כהן-ערמון בשיתוף ד”ר טליה גולן המשמשת גם כמנהלת מחלקת הלבלב במרכז הסרטן במרכז הרפואי שיבא, הצליחו ביישום מנגנון ייחודי שגילו לאחרונה: מולקולה ייחודית אשר מפעילה באופן יעיל את מנגנון ההתאבדות או מוות עצמי של התאים הסרטניים. מדובר במולקולה שהצליחה להפעיל בהצלחה מנגנון מוות ייחודי לתאי סרטן אנושיים, וגורמת להכחדה עצמית של התאים. המולקולה שנמצאה על ידי המדעניות הוזרקה לעכברים שבגופם הושתל סרטן לבלב אנושי – סרטן הנחשב סוג אלים אשר במרבית המקרים לא ניתן לטפל בו. לאחר שהוזרקה המולקולה לגופם של העכברים עם סרטן הלבלב היא קטלה 90% מהתאים הסרטניים.

הפרופסור כהן-ערמון מסבירה כי לפני כשנתיים גילו המדעניות מנגנון ייחודי לתאים סרטניים אנושיים, אשר מוביל אותם להיכחד תוך כדי התרבותם. “מצאנו שנגזרות של מולקולות בשם פננתרידין שהינם פחמימנים תלת-טבעתיים משבשות את תהליך חלוקת התא רק בתאים סרטניים אנושיים, ומעוררות בהם מנגנון טבעי של קטילה עצמית, בלי לפגוע בתאים בריאים בכלל. זאת בניגוד לטיפולים כימיים למיניהם או הקרנות, המזיקים גם לרקמות בריאות בחולה. במחקר הנוכחי בחנו את יעילות המנגנון בעכברים מושתלים בסרטן הלבלב האנושי הנפוץ ביותר, “PANC1.

במסגרת המחקר אשר ראה אור במאמר בכתב העת בנושא אונקולוגיה  Oncotarget, הזריקו המדעניות את המולקולה לעכברים חולי הסרטן (8 או 14 הזרקות סה”כ ברצפים של 5 ימים בשבוע או 3 פעמים בשבוע). הממצאים העלו כי חודש לאחר סיום הטיפול נצפתה ירידה של 80%-90% בתאים הסרטניים בגידולים. באחד העכברים שטופל יומיומית הגידול אף נעלם לחלוטין. כמו כן ממצאי הניסוי הראו שהטיפול לא פגע בגדילה ובהתפתחות של העכברים, ולא גרם להם לתופעות לוואי או לשינויי התנהגות.

פרופ’ כהן-ערמון מסכמת: “מולקולת הפננתרידין שזיהינו נבחנה מאז גילויה בתרביות רקמה של מגוון רחב של תאי סרטן אנושיים אלימים, במעבדה שלי ובמעבדות אחרות בעולם ונמצא שהמולקולה   קוטלת ביעילות מושבות של תאי סרטן אנושיים, ביניהם סרטן המוח, הריאות, השחלה, המעי הגס, הכבד והקיבה, כולל סרטנים אלימים העמידים לטיפולים הקיימים. במחקר הנוכחי עברנו לשלב מתקדם יותר במחקר הפרה-קליני: ניסויים בגידולים סרטניים אנושיים המושתלים בעכברים. התוצאות הטובות שהתקבלו בעכברים מושתלים בגידולים של סרטן לבלב אנושי מעודדות את המשך הפיתוח של המולקולה לתרופה. בהמשך תיבחן בטיחות השימוש במולקולה בהתאם להנחיות ה-FDA.  מטרתנו הינה לפתח תרופה יעילה ובטוחה  לחולים בסוגי סרטן לבלב שלא ניתן לנתחם, ומחלתם עמידה לטיפולים אחרים המוצעים היום”.