טיפול חדש למחלות נוירולוגיות

היקף הסובלים מחבלות ראש, פגיעות בכלי הדם למוח משבץ, מחלות נוירודגנרטיביות, זיהומי מוח ניוון מקולרי ומחלות הקשורות בכלי דם פגועים במוח הוא גדול ביותר.   מדענים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו טיפול חדש למחלות נוירולוגיות שמבוסס על שילוב של שתי תרופות מאושרות כבר ע”י ה FDA. השילוב החדש מגן על מחסום הדם-מוח, ועל ידי כך מונע ההתפתחות של מחלות נוירולוגיות שונות הנגרמות מפגיעה בכלי הדם במוח. שילוב התרופות פותח על ידי פרופ’ אלון פרידמן וקבוצת המחקר שלו במחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה תאית, הפקולטה למדעי הבריאות.

שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff

טיפול חדש למחלות נוירולוגיות

מחסום הדם-מוח (BBB) הוא ממשק ייחודי שמפריד בין מחזור הדם לבין הנוזל החוץ תאי במערכת העצבים המרכזית ומאפשר רק למולקולות נבחרות לחדור מהדם אל רקמת המוח. פגיעה ב-BBB הינו גורם חשוב בנזקים הנגרמים לתאי המח במחלות נוירולוגיות, כולל שבץ, מחלות ניווניות של מערכת העצבים, גידולים במוח וזיהומים מוחיים. פגיעה ב-BBB מאפשרת חדירה של חומרים רעילים שגורמים לתגובה דלקתית ונזק משמעותי למוח. משום כך, שלמות ה-BBB והיכולת לתקן נזקים שפוגעים בשלמותו חיוניות לבריאות המוח.

הטיפולים המוצעים כיום מוגבלים והם מתחילים לרוב רק לאחר הופעת תסמינים, כשהנזק למוח כבר משמעותי. פרופ’ פרידמן וקבוצת המחקר שלו גילו שטיפול ב-BBB בשלבים מוקדמים יכול להגן על המוח ולמנוע התפתחות מחלות, ומשום כך הטיפול החדש מתמקד בטיפול מוקדם ובמניעה. הטיפול המוצע מורכב משילוב של שתי תרופות שכבר קיבלו אישור FDA, Memantine and Losartan. מחקרים פרה-קליניים הראו שכאשר הן ניתנות ביחד, תרופות אלו עובדות בצורה סינרגטית ומגנות על שלמות ה-BBB. יתרה מזאת, קבוצת המחקר גם פיתחה כלי לאבחון מוקדם לפגיעה בכלי הדם במח שמתבסס על ניתוח חדירות ה-BBB ומאפשר לכן את הטיפול בשלבים מוקדמים.

טיפול שיסייע במניעת נזקים הנגרמים לתאי המח במחלות נוירולוגיות, כולל שבץ, מחלות ניווניות של מערכת העצבים, גידולים במוח וזיהומים מוחיים

הטיפול החדש עושה שימוש בשילוב ייחודי, שכולל שתי תרופות שכבר קיבלו אישור FDA, מגן על מחסום הדם-מוח ומתוכנן למנוע התפתחות של פתולוגיות של המוח. ד”ר אורה הורוביץ, סמנכ”לית בכירה לפיתוח עסקי, ב- BGN Technologies, אמרה, “תפקוד ה-BBB וחשיבותו במחלות נוירודגנרטיביות ובהזדקנות זוכים להבנה גדלה והולכת, והשימוש בשילוב התרופות החדש, שפותח על ידי פרופ’ פרידמן, רלוונטי לאינדיקציות רבות של מערכת העצבים המרכזית, כולל שבץ, אלצהיימר, אפילפסיה, חבלות מוחיות, ירידה קוגניטיבית לאחר ניתוחים או הקרנות, ניוון מקולרי תלוי גיל, ALS, מיגרנות ומצבים אחרים. יתר על כן, שתי התרופות כבר מאושרות עבור אינדיקציות אחרות וכעת אנחנו מחפשים שותפים להמשך הפיתוח של שילוב תרופות חדש והמבטיח זה”. ​