טיפול חיסוני בתאי גזע כנגד סרטן

הצלחה בטיפול כנגד תאי סרטן העור באמצעות תאי גזע מושרים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
פוטנציאל טיפולי בתאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. אילוסטרציה: Mikael Haggstrom

חוקרים הצליחו להוכיח היתכנות ויעילות טיפול באמצעות תאי גזע מושרים שהתמיינו לתאי דנדריט שלימדו את המערכת החיסונית להגיב כנגד תאי מחלת הסרטן, בתאי מלנומה- סרטן העור 

השימוש בתאי גזע מושרים ובטכניקות אחרות של שימוש בתאי אב ותאי גזע עובריים שעברו מניפולציות שונות טומן פוטנציאל טיפולי רב, ובמיוחד לטיפול במחלות הקשורות למערכת החיסון כמו מחלת הסרטן.
למרות שהדרך עוד ארוכה על לפתרון למחלה, מחקר חדש של חוקרים בריטים מצביע על התקדמות נוספת בנושא: חוקרים הצליחו להפוך תאי עור לתאי גזע מושרים שהתמיינו לתאי דנדריט שהפעילו את המערכת החיסונית כנגד תאי סרטן.  

החוקרים הוכיחו היתכנות ויעילות של שיטה חדשנית לטיפול בסרטן באמצעות שימוש בתאי גזע מושרים המעוררים תגובה חיסונית רחבה נגד סרטן באופן המלמד את התאים בגוף להלחם בסרטן באופן ספציפי- כפי שהומחש במחלת סרטן העור– מלנומה.

במחקרם הפכו החוקרים תאי עור שנדגמו מנבדקים בוגרים למצב של תאי גזע לא ממויינים. תאי הגזע המושרים המכונים induced pluripotent stem (iPS) cells’ הינם בעלי יכולת התחדשות בלתי נגמרת וניתנים למיון לכל סוג של תא- תאי רקמת לב, תאי עצב או שרירים לדוגמה. החוקרים הביאו את התאים להתמיינן לתאי דנדריט באמצעים שלא מערבים חומרים מבוססים על בלי חיים ותוספי גדילה. לאחר מכן חשפו את הדנדריטים לרכיבים של מלנומה- סרטן העור והוכיחו שאותם תאים עוררו תגובה חיסונית מלאה במערכת החיסון כנגד אותם תאים סרטניים של מלנומה בתרביות מעבדה. תאים דנדריטיים הם חלק חשוב בתגובה החיסונית של הגוף כנגד פולשים וגורמי מחלות ותפקידם כולל בין השאר זיהוי של פתוגנים ו"הצגתם" לשאר מרכיבי מערכת החיסון באופן ש"מלמד" ומפעיל את התאים האחרים כמו תאי הT להלחם בפולש.

הממצאים העלו שונות ביעילות הטיפול בין הנבדקים השונים בשל מגוון פרמטרים שונים, באופן שהטיפול סייע לחלק מהמטופלים יותר מלאחרים, אך עם זאת סבורים שהמשך פיתוח הטכניקה תוך התאמתה לחולים וייצור כמות תאים דנדריטים רבה, שיעוררו את יצירת הנוגדנים שבתורם יעוררו את תאי T לפעול כנגד תאי הסרטן, יוביל בסופו ל דבר לשיפור הטכניקה עד כדי פיתוח יישומי ונפוץ כנגד מחלת הסרטן.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Gene Therapy על ידי חוקרים אנגלים מבית הספר לפתולוגיה דאן שבאוניברסיטת אוקספורד בממלכה הבריטית.

דילוג לתוכן