טיפול טבעי במחלת הויטילגו

רפואה משלימה : דרכים לטיפולים טבעיים במחלת הויטילגו

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

טיפולים טבעיים למניעה וריפוי של ויטילגו

מחלת הויטילגו נגרמת מהפרעה בייצור המלנין בגוף. המלנין נוצר על-ידי תאים המצויים בבלוטות האדרנל, בלוטות יותרת הכליה. בלוטות אלו אחראיות גם על ייצור של הורמונים ונוירוטרנסמיטורים שונים, בהם אדרנלין וקורטיזון. אלו הם הורמונים למצבי דחק. אם האדם נתון במצבים כאלו בפרקי זמן ממושכים, או אם אין בבלוטות האדרנל די תאים מייצרי מלנין, הגוף מייצר פחות מלנין ומתפתח ויטילגו. זהו מצב בריאותי שלעיתים השפעתו הנפשית הרבה יותר משמעותית מאשר השפעתו הגופנית.

ברור שכל טיפול שמוריד מן האדם לחצים, יכול לתרום לבריאותו וכך לצמצם סיכון להתפתחות מחלת ויטילגו. אבל, בעיה זו נגרמת גם ממחסורים תזונתיים, בעיקר מחסורים בויטמינים מקבוצת B, גם ממחסורים אחרים. יסקרו בזאת אותם רכיבי תזונה שהוכח לגביהם שהם עוזרים לבלום, לעיתים קרובות גם לרפא, את מחלת הויטילגו.

שורה ארוכה של ויטמינים מתוך ויטמיני קבוצת B נמצאו קשורים למחלה. ויטמיני B חשובים לשלבים שונים של חילוף החומרים בגוף ולתפקוד מערכות רבות בו, כמו גם מערכת העצבים. הויטמינים להם יש את ההשפעה היותר רבה על בלימת וריפוי המחלה הם פאבא, חומצה פנטוטנית, ביוטין, חומצה פולית, ויטמין B12 ובמידת מה גם B6.

פאבא: פאבא (פאראמינו בנזואיק אסיד) הוא כפי הנראה היותר משפיע כטיפול בויטילגו. הכמות המומלצת לגביו היא 1000 מ"ג ביום, במנות. יש להשתמש בו גם בטיפול חיצוני. אפשר לקנות אותו כאבקה ואם לא, פותחים כמוסות שלו. מערבבים את האבקה שלו עם ג'ל אלורה או עם מים ומורחים במקומות הנגועים.

חומצה פנטוטנית: ויטמין זה חשוב במיוחד לעמידות בפני מצבי לחץ. הכמות המומלצת לגביו היא 2-3 גרמים ליום. חומצה פנטוטנית נמצאה עוזרת גם לטיפול בפצעי בגרות, גם כאלו ששום דבר אחר לא עזר נגדם.

ביוטין: גם הוא אחד מויטמיני B. ויטמין זה נוצר על-ידי חיידקי המעיים. מחסור בו מצביע על פגיעה בפלורה הטבעית של הגוף. אחת מן הדרכים בהן ניתן לשפר את מצב אוכלוסיית חיידקי המעיים החיוביים היא ע"י אכילת יוגורטים צמחיים, משקדים בעיקר אבל גם משומשום או אגוזי לוז. הכמויות של ביוטין הנדרשות בריפוי ויטילגו הן 1000 מק"ג ליום, פי 10 מן הקצובה היומית שלו. לא קל למצוא תוספי מזון עם כמות כה גבוהה של ביוטין.

חומצה פולית וויטמין B12 : שני הויטמינים האלו פועלים יחדיו. מחסור בהם, בייחוד בויטמין B12 , שכיח למדי בקרב חולי ויטילגו. כדי לתקן מחסור כזה יש ליטול תוספים של ויטמין B12  חת הלשון. מרבית התכשירים המספקים אותו מכילים ציאנוקובלאמין. צורה זו שלו יכולה, אצל חלק מן האנשים, להזיק בגלל הציאניד שבהם. אם כי לא רבים ניזוקים, אצל הרגישים לו יש פגיעה בעצב הראיה והחלשת ראיה. הצורה היותר טובה, זו שמקבילה למה שנוצר בגוף, היא מטילקובלאמין. ניתן להשיג אותה גם בארץ.
הכמות הדרושה של חומצה פולית היא כ-3 מ"ג ליום. ויטמין זה מצוי בכמות רבה בעלים ירוקים ובנבטים. בקרב אותם אנשים שאוכלים שפע של ירקות ירוקים ונבטים אין כמעט מחסורים בחומצה פולית.

ויטמין B6: ויטמין זה דרוש לשלל פעולות בחילוף החומרים בגוף. השפעתו הישירה לטיפול בויטילגו פחות בולטת.

בכל מקרה, חשוב לקחת את כלל ויטמיני B, בין אם ע"י נטילת B-קומפלקס 50, 2-3 פעמים ביום, או ע"י נטילת מולטיויטמינרל המספק כמויות של לפחות 50 מ"ג של כל אחד מויטמיני B העיקריים.
רכיבי תזונה נוספים
חשוב לקחת גם ויטמינים נוספים, לא רק את ויטמיני קבוצת B. מומלץ לקחת 1-3 ג' ויטמין C ביום במנות, עד 10,000 יחב"ל ויטמין A, או במקומו תערובת קרוטנואידים, ויטמין E 400 או E 800 מ"ג וויטמין D, שלגביו ידוע כיום שאין ערוך לחשיבותו לבריאות בכלל, ממנו יש לקחת 4,000 יחב"ל לפחות ליום, או להיחשף לשמש במידה נאותה.
מינרלים חשובים הם סידן ומגנזיום, סיליקה, אבץ – 50 מ"ג ו-3 מ"ג נחושת. חשובות מאוד גם חומצות שומן רב בלתי-רוויות והחומצה האמינית פנילאלנין.
מעל לכל ולפני הכל, יש לצרוך מזון בריא, אורגני, טרי, צמחי כולו או ברובו, עשיר ומגוון.

לקריאה נוספת
 Balch JF. Prescription for Nutritional Healing. Avery Publishing Group
www.mitamins.com/disease/Vitiligo.html
cam.utmb.edu/resources_search_list.asp?th=cancer

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן