טיפול קוגניטיבי יעיל לטיפול בחרדה במבוגרים

ממצאי המחקר מצביעים על ידיעלות טיפול התנהגותי קוגניטיבי על טיפול בהפרעת חרדה מוכללת במבוגרים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהגיל הזהב
פסיכולוגיה. איור: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה

בין 5.5% ל-7% מהאנשים הבוגרים מעל גיל 18 סובלים מהפרעות חרדה. רבים מהסובלים מחרדות, סובלים מהפרעת חרדה שאינה ספציפית, אלא מוגדרת כהפרעת חרדה מוכללת. מחקר חדש שפורסם בכתב העת של ארגון הרופאים האמריקאי Journal of the American Medical Association  מצביע על טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT  Cognitive behavior therapy כיעיל בטיפול בהפרעה זו, בקרב מבוגרים.

ממצאי מחקריים ניסיוניים העלו כי טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT  נמצא כיעיל להפחתת חרדה מוכללת בגיל מאוחר, אולם כאמור הללו היו ראשוניים- מחקרי פיילוט, ובמיוחד בקרב אוכלוסיות שממילא חיפשו טיפול.

מחקר חדש: טיפול התנהגותי קוגניטיבי יעיל לטיפול בחרדה במבוגרים

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את השפעותיו של טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT   בהשוואה לטיפול תמיכה רגיל Enhanced Usual Care  EUC בקרב 134 אנשים מבוגרים בני גיל ממוצע של 67 שנים, אשר סבלו מחרדה חברתית מוכללת ((Generalized Anxiety Disorder (GAD).

הנבדקים חולקו לשתי קבוצות- האחת שכללה 70 נבדקים שקיבלו טיפול קוגניטיבי התנהגותי שכלל הדרכה והגברת מודעות, ראיונות מוטיבציוניים, אימוני התרגעות, תרפיה קונטיבית, חשיפה לגירויים, שיפור מיומנויות פתרון בעיות, התמודדות התנהגותית עם בעיות שינה.

הקבוצה השנייה שמנתה 64 נבדקים, קיבלה טיפול רגיל שכלל שיחת טלפון פעמיים בשבוע בו שוחחו עם הנבדקים תוך מתן מענה מינימאלי. הטיפולים והליווי ניתנו במהלך שלושה חודשים, שלאחריהם נבחנו הממצאים בסיום הטיפול ולאחר שנה (בחינה במרווחים של 6, 9, 12, 15 חודשים) . החוקרים בחנו את מידת הרוגע והחרדתיות של הנבדקים שעברו את הטיפולים השונים.

שיפור משמעותי בסימפטומי החרדה

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לנבדקים שקיבלו טיפול רגיל עם תמיכה מינימלית, בנבדקים שקיבלו טיפול התנהגותי קוגניטיבי, השתפרו באופן משמעותי הסימפטומים של החרדה. הנבדקים שקיבלו את הטיפול ההתנהגותי דורגו בציון 45.6 במידת החרדה לעומת 54.4 בקרב אלה שקיבלו תמיכה מינימלית.

כמו כן, החוקרים מצאו שיפור גם בחומרת הדיכאון של הנבדקים בשתי קבוצות הטיפול השונות באופן שקבוצת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי נהנה מדירוג דיכאון של 10.2 לעומת 12.8 במטופלים שקיבלו מענה מינימלי.

החוקרים לא מצאו הבדלים מובהקים בחומרת החרדה המוכללת בין שני הטיפולים.

החוקרים מסכמים את ממצאי המחקר בהדגישם כי בהשוואה לתמיכה נפשית רגילה ומינמלית, טיפול התנהגותי קוגניטיבי נמצא כגורם לשיפור ניכר בחומרת הדאגות של הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת ושיפור ברמת התסמינים הדיכאוניים וכן של הבריאות הנפשית הכללית במטופלים מבוגרים . עם זאת מדד חומרת החרדה החברתית המוכללת לא הציג שיפור מובהק.

דילוג לתוכן