טיפול תזונתי לחולים באסתמה

טיפול תזונתי במחלת האסתמה 

מחלת האסתמה – אסטמה – היא מעיקרה מחלת אלרגיה. בשנים האחרונות, עם התגברות המפגעים הסביבתיים השכיחות של מחלת האסתמה עלתה במידה רבה. שינויים בהרגלי תזונה, המתבטאים בהגברת הצריכה של מזונות מתועשים, תרמו אף הם לשכיחות רבה יותר של המחלה. מאמר זה יסקור את הידע הנוכחי לגבי מזונות או תוספי מזון שעשויים לעזור להקלה או לריפוי של המחלה. נושא האלרגיה הינו מורכב מאחר ואנשים יכולים להיות אלרגיים למזונות שונים או למפגעים סביבתיים רבים. חלק ניכר מן הריאקציות הגורמות להתקפי אסתמה הן לחלבונים שלא התפרקו בצורה מושלמת בצינור העיכול או לחומרים סינתטיים שמוסיפים למזון כמו חומרי צבע, טעם וריח מלאכותיים. עודפי מלח ושתיית קפה אף הם מגבירים את הסיכון לאסתמה. עודף משקל אף הוא מחמיר את המחלה.
די קשה לקבוע מידתיות של ההשפעה של מזונות שונים ותוספי מזון על חומרת האסטמה. הדרכים לקביעת חומרת המחלה הן דיווח של החולים עצמם, פעולת הריאות, סימפטומים כמו חרחורים וצפצופים ותגובתיות יתר של דרכי הנשימה.

קשר עם תזונה ותוספים
הנתונים לגבי הקשר בין תזונה ונטילת תוספי מזון לבין התחלואה באסתמה רבים ושונים, החל מנתונים אנקדוטיים, אנליזות אקולוגיות, תצפיות ממושכות ועד לניסויים קליניים מבוקרים עם אקראיות. יסקרו בזאת קבוצות שונות של רכיבי תזונה שמוכרים כעוזרים למניעה וריפוי של אסטמה וכן מזונות מרפא שונים.

סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.
 ירקות ופירות. כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

ויטמינים
ויטמין C
הקשר בין צריכת ויטמין זה לבין תחלואה באסטמה נחקר יותר מאשר קשר עם כל רכיב תזונה אחר. מרבית המחקרים הוכיחו שהוא עוזר ומקטין את הסיכון להתפתחות אסתמה. תועלת ברורה שלו הייתה כאשר הוא ניתן ביחד עם תוספי מזון אנטיאוקסידנטים אחרים. אצל אלו שקיבלו 200 מ”ג ויטמין C במזונם, שווה ערך ל-3 תפוזים, היו פחות הפרעות נשימה יחסית למצבם של אלו שצרכו 100 מ”ג ופחות ליום. ויטמין C מקטין את הסיכונים של חשיפה לעישון ולעשן ומפחית סיכון להתקף אסתמה אחרי התעמלות. הוא חומר אנטי היסטמיני טבעי ומצמצם את הייצור של פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים גורמי דלקות. מינון מומלץ שלו כתוסף מזון הוא 500 עד 1000 מ”ג ליום. מנה גדולה יותר לא תזיק אבל בהפרזה, אדם מקבל שלשול. חשוב לתת אותו בשילוב עם שינויי תפריט, צריכה רבה יותר של מזון צמחי ואורגני לא מבושל ועם תוספי מזון נוספים. לבדו, הערך שלו יהיה מינימאלי.

ויטמין E
לגבי ויטמין זה נערכו פחות מחקרים נרחבים מאשר לגבי ויטמין C. מספר מחקרים ממושכים שנערכו איתן הראו שנטילתו מצמצמת את התחלואה באסתמה. במיוחד הוא מגן בפני נזקי אוזון. יש לצרוך רק ויטמין E טבעי ולא את הצורה הסינתטית שלו. גם הוא עוזר בעיקר כאשר הוא נלקח ביחד עם אנטיאוקסידנטים נוספים וכחלק מטיפול כוללני.

ויטמין A ובטא-קרוטן
הנתונים לגבי רכיבי תזונה אלו מוגבלים אף הם. חלק מן המחקרים מצאו תועלת בנטילתם, חלק לא. הם נמצאו עוזרים בעיקר נגד נזקי אוזון ונגד נזקים של פעילות ספורטיבית מופרזת. תועלת זו שלהם החלה אחרי עבור שבוע מתחילת הנטילה שלהם. ליקופן אף הוא נמצא עוזר לחולי אסתמה.

פירות
מספר מחקרים מבוקרים מצאו שיש תועלת עם צריכת כמות גדולה של פירות. אלו עזרו יותר לאנשים שאינם מעשנים. פירות עזרו יותר למחלות בדרכי הנשימה העליונות ופחות לחולי אסתמה.

פלבונים ופלבונואידים
פיטוכימיקלים אלו מצויים בעיקר בפירות וביין אדום. הם תורמים חלק ניכר מהתועלת שבצריכת פירות ובצריכה מתונה של יין. מיץ ענבים כהים ללא אלכוהול מביא את אותה התועלת כמו יין אדום. גם הם נמצאו עוזרים יותר למחלות דרכי הנשימה העליונות, פחות לחולי אסתמה. פירות צבעוניים בדרך כלל עשירים יותר באנטיאוקסידנטים.

מינרלים
סלניום
סלניום המהווה מרכיב בקואנזים גלוטטיון פראוקסידאז הוא אנטיאוקסידנט רב חשיבות בתזונה. המקור היותר טוב שלו הוא אגוזי ברזיל המכילים פי 100 יותר סלניום מהמזונות הבאים אחריהם ברשימה, שהם בצל ושום. מחקרים שנעשו בניו-זיילנד ולאחרונה גם בבריטניה הראו שרמות נמוכות של סלניום בסרום קשורות לתחלואה מוגברת באסתמה. הסלניום עזר יותר לשליטה על חומרת התסמינים של המחלה, פחות על התכיפות של התקפי אסתמה.

מגנזיום
מגנזיום חשוב במיוחד לטיפול בהתקפי אסתמה קשים. במקרים כאלו הוא ניתן בעירוי לווריד וכך הוא גורם להתרחבות דרכי הנשימה. מתן שלו דרך הפה מפחית מצבים דלקתיים בכך שהוא מייצב את תאי מערכת החיסון ובכללם לימפוציטים מסוג T. כך הם פחות נהרסים ופחות מן החומרים המגרים שבהם חודרים לריאות ומגרים אותן. מגנזיום תורם גם ליצירת פרוסטציקלינים בגוף, חומרים אנטי דלקתיים. מחקרים מצאו שאלו שמקבלים 400 ויותר מ”ג מגנזיום במזונם ליום, נשימתם טובה יותר מאלו שמקבלים במזונם 200 מ”ג או פחות. חולי לב וכליות חייבים להיוועץ ברופא אם הם רוצים לקחת תוספים של מגנזיום (2).

נתרן
מספר מחקרים מצאו קשר ברור בין צריכה מוגברת של מלח לבין תחלואה באסתמה. בכל מקרה, הגבלת כמות המלח בתפריט חיובית, אבל חובה לצרוך ממנו כמות מסוימת – הן לנתרן והן לכלור יש תפקידים חיוניים בגוף.

נחושת, אבץ ומינרלים נוספים

מינרלים אלו הם רכיבי תזונה חיוניים. תזונה עשירה תספק את צרכי הגוף במינרלים אלו. אבל, לגבי אבץ, התזונה עצמה לא תמיד מספקת די אבץ ומומלץ למי שסובל מרמה נמוכה של אבץ לקחת תוספים שלו.

חומצות שומן
חומצות שומן מקבוצת אומגה-3 עוזרות לחולי אסתמה, אבל אם מנסים לקבל זאת באמצעות שמן דגים, דרושה כמות רבה מאוד של כמוסות כאלו מדי יום. בניסוי, 18 כמוסות שמן דגים ליום שיפרו את מצבם של חולי אסתמה. יש לחפש דרכים סבירות יותר.

עודף של חומצות שומן מקבוצת אומגה-6 או מסוג טרנס מגבירות את הסיכון למחלה. חומצות שומן אומגה-6 חיוניות לא פחות מאומגה-3, אבל אין להפריז בצריכתן ואם הן עוברות חימום כמו בדברי מאפה שונים, נזקן רב מתועלתן. יש לצרוך אותן באמצעות אכילה מתונה של גרעיני דלעת, גרעיני שומשום מלא טחונים או טחינה לא מחוממת, אגוזים ואבוקדו. זרעי פשתן ואגוז המלך מכילים אומגה 6 ואומגה 3.

מזונות ותוספי מזון נוספים שנמצאו כמסייעים לחולי אסתמה

פיטרית המרפא ראישי Ganoderma Lucidum נמצאה עוזרת במיוחד לסובלים מבעיות בדרכי הנשימה ובכלל זה לחולי אסתמה (3). היא מחזקת את מערכת הנשימה ועוזרת הן לחולי ברונכיט והן לחולי אסתמה. במחקר שנערך בסין ובו נטלו חלק כ-2,000 חולי ברונכיט, תוך שבועיים חל שיפור אצל 90% מהם. ל-60% היה שיפור ניכר.

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

 

מקורות

  1. Mckeever TM, Britton J. Diet and asthma. Am J Respir Crit Care Med 17004
  2. opening up for easier breathing.http://www.motrhernature.com/library/bookshelf/books/10/33.cfm
  3. Benefits of reishi mushroom in asthma. http://www.healthcastle.com/herb_mushroom_reishi.shtml