טכניקה לשיפור סיכוי הפריה

טכניקה חדשה תסייע לשפר את סיכוי ההפריה בהליכי הפריות מבחנה

אורי אלהב

עודכן בתאריך

דם טבורי - גנטיקההריון ולידה
תאי גזע עובריים של עכבר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות: USA National Science Foundation

חוקרים אמריקניים גילו טכניקה שתסייע בשיפור סיכוי הקליטה של ביצית מופרית בהליכי הפריית מבחנה

רפואה, גנטיקה ופריון: חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית גילו כי במהלך ההפריה, קיימים שיבושים אבנורמליים רבים בכמות הכרומוזומים, הגורמים לעיתים קרובות לסיום הריון, אפילו טרם נודע קיומו, ופיתחו טכניקה בהתאם לכך המסייעת במיון תאים מופרים בהם מספר הכרומוזומים הוא תקין, באופן שיסייע להגביר את סיכוי הקליטה של הביציות המופרות בהליכי הפריית מבחנה.

החוקרים פיתחו טכניקה בעלת שני שלבים שמיועדת לסייע לשיפור בסיכוי הנשים העוברות הפרייה להרות. על פי הודעת החוקרים הטכניקה מבוססת על ממצאים בנושא תהליכי פרגמנטציה – תהליך שכיח אל לא מוכר לגמרי שמתרחש בראשית התפתחות העובר בה כמה מהתאים בעובר מתחילים להפרד/ להשבר לחלקיקים קטנים יותר- מה שמקושר בהמשך לאובדן או צבירת חומר גנטי בתאים.

החוקרים מצאו כי בעוברי בני אדם 70 עד 80 אחוזים מהעוברים מכילים מספר לא תקני של כרומוזומים, באופן מפתיע ולא ברור. זאת בהוואה למשל לעכברים בהם התופעה הגנטית מתרחשת רק באחוז אחד מהעוברים.

במחקרם המעשי מצביעים החוקרים על יעילותה של טכניקת אנליזה של תזמון צעדי התפתחות העובר המשמעותיים וניתוח תהליכי הפרגמנטציה, ככלי ראשון במעלה לבחירה של עוברים עם מספר תקני של כרומוזומים, באופן שיסייע לסיכוי ההקלטות של הביצית המופרית בהפריית המבחנה להקלט באופן מוצלח ולהסתיים בהריון תיקני.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת Nature Communications. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמרכז לחקר תאי גזע עובריים אנושיים וחינוך במכון לביולוגיית תאי גזע ורפואה רגנרטיבית של אוניברסיטת סטנפורד שבארצות הברית.

דילוג לתוכן