טלטולים בחוג "בייבי יוגה" – סכנה לתינוק

בעקבות תחקיר חדשותי בחוגי בייבי יוגה -משרד הבריאות מזהיר את ההורים מנזקים מוחיים וסכנה למפרקים של התינוק

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes

משרד הבריאות מתריע: סכנה למוח ולמפרקים בטלטולים והנפה של תינוקות בחוגי "בייבי יוגה"

בעקבות תחקיר חדשותי, המחלקה לפיזיותרפיה במשרד הבריאות מזהירה את ההורים מפני הסכנה בטלטול תינוקות ובהנפתם מהידיים במסגרת שיעורי "בייבי יוגה".

אזהרה זו מגיעה על רקע תופעה שהפכה לנפוצה בשנים האחרונות שבה נוקטים הורים להעשרת החוויות של התינוק והילד, חשיפתו לגירויים והפעלתו לשם התפתחות גופנית וקוגניטיבית.

הורים רבים מייחסים חשיבות רבה ומעניקים תשומת לב לנושא התפתחות התינוק והילד ולכן, מקפידים לאפשר לילד לחוות גירויים רבים, כדי לשמור על התפתחותו הפיזית והשכלית. כחלק ממגמה זו, הורים רושמים את ילדיהם לחוגים ועורכים עימם פעילויות שונות. בשנים האחרונות, קמה תעשייה המעניקה להורים אפשרויות מגוונות להעשרה עבור התינוקות והילדים. חוגים שונים מציעים להורים לחשוף את ילדיהם לחוויות ופעילויות שונות וביניהם חוגי "בייבי יוגה" המאפשרים לילד לחוות חלק מעקרונות שיטת היוגה.

פעילויות אלה עשויות להסב לילד הנאה ותועלת אולם הן טומנות בחובן סכנות לבריאות הילד ועלולות לגרום לילדים ובמיוחד לתינוקות בעיות בריאותיות וסכנות ממשיות.

כך, תחקיר שפורסם לאחרונה בערוץ 10 ע"י אושרת קוטלר, המתאר טלטול ומשיכת גפיים של תינוקות במסגרת פעילות בעשרות ארגונים ומרכזים טיפוליים המעבירים חוגי "בייבי יוגה", גרר אזהרה מטעם משרד הבריאות המתריע מנזקים לתינוקות בעקבות טלטולים בחוגי בייבי יוגה.

בהודעה של משרד הבריאות, מזהירים את ההורים מפעילויות של טלטול התינוקות, כדוגמת אלה שהוצגו בכתבה לגבי פעילותם של חוגים רבים של "בייבי יוגה". טלטול התינוק באופן זה טוענים במשרד הבריאות עלול לגרור "נזק מזערי במוח, שאף אם אינו נראה מיידית, יכול להופיע בתקופות מאוחרות יותר" . כך לפי ההודעה, הטלטול עלול לגרום לנזק אשר עלול להשפיע על התפקוד בהמשך כשהתינוק או הילד "נדרשים לתפקודים מורכבים יותר" וביניהם משחק, כתיבה, קואורדינציה, דיבור ושפה.

משרד הבריאות מזהיר כי פעילויות כמו אלה שנראו בתחקיר במסגרת פעילויות פנאי והעשרה של חוגי בייבי יוגה, הכוללות גם הנפה של התינוק, טומנות בחובן גם סכנה נוספת לבריאות העצמות של התינוק : בגילאים צעירים, המרפקים ומפרקי הכתפיים עדיין לא מפותחים מספיק לעמוד בלחצים מעין אלה, ולכן הנפת התינוקות תינוק דרך ידיו יוצרת סכנה ממשית לפריקת מפרקים.

זאת ועוד, במשרד הבריאות מדגישים כי אמנם, גירוי ומשחק הינם חשובים בהתפתחות התינוק, ואולם הללו לא מצריכים מהילד או מהתינוק "השתתפות בחוגים מיוחדים". הודעת משרד הבריאות מתריעה בפני ההורים בכל מקרה להוועץ ב"איש מקצוע בריאות" לפני קבלת טיפול מגורם כלשהו שלא מצוי תחת פיקוח משרד הבריאות ולפני רישום הילד להשתתפות בחוג.

דילוג לתוכן