יוביקווינול עדיף על קואנזים-Q10

יוביקווינול עדיף על קואנזים-Q10 המסורתי

קואנזים-Q10 זכה להערכה רבה, בעיקר בזכות כך שהעלה את רמות האנרגיה בגוף. יוביקווינול הינו מוצר של Q10 המועשר באלקטרונים. אם כי מוצר זה היה ידוע מאז שנות ה- 50, הוא לא הוכנס לשימוש שוטף עד שנת 2006. זהו מוצר לא יציב ולכן קשה ליצר ממנו כמוסה. זה השתנה כאשר חברה מסוימת פיתחה טכנולוגיה מיוחדת כדי לייצב אותו. קואנזים Q10 הותיק, הידוע בשם יוביקווינון, הוא למעשה מחומצן. חסר לו אלקטרון. לכן הוא מועדף פחות לעומת יוביקווינול, שלו יש אלקטרונים נוספים. החשיבות העיקרית של שני החומרים האלו היא שהם נוטלים חלק במטבוליזם של האנרגיה. הם מרכיב חיוני להעברת שרשרת האלקטרונים במיטוכונדריות, המאפשרת יצירה של ATP (חומר מרכזי במעגל האנרגיה בגוף). המיטוכונדריות אחראיות ל- 95% מה- ATP שנוצר בגוף ו- Q10 הוא מרכיב חיוני בתהליך זה. מאחר וליוביקווינול יש 2 אלקטרונים נוספים, הוא יכול לתרום אותם ומכך נובע שהוא נוגד חמצון מסיס רב עוצמה. יש לו יכולת מספיקה למחזר ויטמין E וויטמין C בגוף. אלו הן היכולות העיקריות של Q10 לשתי צורותיו. יש להם יכולות נוספות כמו חיזוק ההתבטאות של גנים ואיתות של תאים (חשוב למניעת סרטן). אך שתי הפעולות העיקריות שלהם הן שחרור האנרגיה והגנה על התא.

כאשר בוחנים את ההבדל האמיתי בין יוביקווינול ו- Q10 אפשר להיעזר בהשוואה ל- 2 הויטמינים – ויטמין E וויטמין C. נטילת Q10 היא כמו נטילת שני ויטמינים אלו כשהם מחומצנים, דבר שאינו מומלץ. ויטמין C וויטמין E הם מופחתי אלקטרון. אחרי שהם פועלים כנוגדי חמצון בגוף הם עצמם מתחמצנים. להלן יוסבר מדוע היוביקווינול הוא תכשיר טוב יותר.

לפי דר’ ברי כל הפרסומים שהיו עד היום אודות היוביקווינול הראו שזמינותו הביולוגית גבוהה יותר בהשוואה לקואנזים Q10. במחקרים שונים נראו הבדלים שונים בין שני סוגים אלו.
אף שמחירו של יוביקווינול יחסית למינון הוא גבוה יותר, הוא הרבה יותר יעיל מאשר ה- Q10 הרגיל. דרוש מינון הרבה יותר נמוך של יוביקווינול, כדי להשיג את אותן התוצאות. מידת הספיגה הגבוהה שלו מתבטאת בכך, שמספיק מינון קטן פי 3 כדי להשיג את אותן התוצאות של Q10 הרגיל.

יוביקווינול הוא מסיס שומן ובניגוד למסיסי שומן אחרים שספיגתם איטית, ספיגתו נקבעת לפי צרכי הגוף, יותר מהירה או פחות. לכן אין אפשרות שתהיה קליטת יתר שלו. יש ליטול אותו עם ארוחה המכילה מזון שומני, כדי לשפר את ספיגתו וזמינותו לגוף. מבחינת בטיחות, הוא דומה ל- Q10, אשר בטיחותו גבוהה ביותר – אין לו תופעות לוואי, גם בנטילת מינונים גבוהים.

Q10 כתוסף מזון מוטמע בגוף בדיוק כפי שהוא נטמע בהיותו חלק ממזון. לפי דר’ ברי צריכתו דרך מזון איננה מעשית. ק”ג וחצי סרדינים יספקו מנה יומית מומלצת של Q10. הוא מצוי גם בירקות עלים כהים. ההמלצות לגבי צריכת יוביקווינול למי שאינו נוטל Q10 הן ליטול עד 200-300 מ”ג ביום, עדיף לחלק לשתי מנות. אחרי שבועיים-שלושה אפשר להקטין את המינון ל- 100 מ”ג ביום.
יוביקווינול מעכב תהליכי הזדקנות
אחת ההשפעות הדרמטיות ביותר של נטילת יוביקווינול היא שהוא מאט את תהליכי ההזדקנות. בניסוי שנערך איתו במוסד רפואי מרכזי ביפן, חיי עכברים שקיבלו מוצר זה התארכו בפרק זמן שמקביל ל- 90-100 שנות חיי אדם, יחסית לאורך החיים של אלו שלא קיבלו אותו. מבחינת המראה וההתנהגות הם נראו צעירים, למרות משך חייהם הארוך במיוחד. כל מחקר שנעשה עד היום עם יוביקווינול הראה שיפור דרמטי בתהליכים פיזיולוגיים בגוף, מעבר למה שהיה עם ה- Q10 הרגיל.

אין ספק שמסקנות אלו של המחקרים עם בעלי חיים תהיינה תקפות גם לגבי בני אדם. כאמור, ליוביקווינול יש השפעה על הגברת הייצור של ATP, שהוא הדלק העיקרי עבור כל תא בגוף. אם אין מספיק ייצור של ATP האדם מסיים את חייו. הגוף עצמו מייצר יוביקווינול, אך לא תמיד בכמות מספקת כדי להיות בריא. ככל שמזדקנים פוחת והולך הייצור העצמי, מה שמגביר סיכון לחלות במחלות ניווניות שונות. זאת ועוד, גם ההיפוך בגוף של קואנזים Q10 ליוביקווינול פוחת והולך. כך אדם נחשף, מלבד למחלות, גם לעייפות שהולכת וגוברת.

מצבים נוספים עבורם עוזר יוביקווינול
לשם יצירת Q10 בגוף דרוש כולסטרול. משום כך, הנוטלים תרופות סטטינים להורדת כולסטרול פוגעים באפשרות הייצור העצמי של Q10. עם נטילה רבה וממושכת של תרופה זו מתחסלת לחלוטין האפשרות של הגוף לייצר Q10. תוספי קואנזים Q10 ויוביקווינול נמצאו מאטים הידרדרות של חולים במחלת פרקינסון והנטינגטון. מחלות נוספות שמוצרים אלו עוזרים כנגדן הן: אלצהיימר, ניוון שרירים, מחלות כליה ומחלות חניכיים.

מקורות:
Green Med Info
Molecular Nutrition & Food Research June 2010; 54(6):805-15
IUBMB Life November 17, 2010
Free Radical Biology & Medicine January 1, 2009; 46(1):105-9

29 Jun 2011‏ Studies show that ubiquinol, the reduced form of the antioxidant Coenzyme q10 or CoQ10, may be more effective than ubiquinone, CoQ10’s

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466