יוגה ומדיטציה כנגד הזדקנות ודיכאון

חוקרים: מדיטציית יוגה עוזרת לאנשים המטפלים ביקיריהם לשפר את מצבם הרגשי ולמנוע נזקי הזדקנות

מבוגרים רבים בישראל ובעולם סובלים ממחלת אלצהיימר וממחלות זיקנה של דימנציה ושיטיון. הטיפול במבוגרים אלה נעשה לעיתים קרובות באופן חלקי או מלא על ידי המשפחה והקרובים. טיפול זה מצריך תעצומות נפש והוא גובה מחירים נפשיים ורגשיים קשים מן המטפלים, בדמות סיכון מוגבר ללקות בדיכאון, העלאת רמת הרגשות השליליים, הדיכדוך והלחץ הנפשי של המטפלים. 

יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes
יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes

ממצאי מחקר חדש שפורסמו לאחרונה מעלים כי טיפול יוגה המעניק למטפלים כישורים בסיסיים בתרגול טכניקת מדיטציה פיוגית פשוטה בת 12 דקות מידי יום למשך חודשיים, מסייעת באופן דרמטי לשיפור מצבם הרגשי של המטפלים, הפחתת רמות הלחץ ותסמיני הדיכאון ושיפור בפעילות נוגדת ההזדקנות- פעילות אנטי אייגי’נג של המטפלים בדמות שיפור בפעילות אנזים הטלומראז.

החוקרים בחנו את השפעת תרגול טכניקת הרגעות פשוטה לעומת השפעת תרגול מדיטצייה יוגית בשם קירטן קרייה Kirtan Kriya, הכוללת תנוחת אצבעות, מזמור מדיטטיבי והדמיה חזותית- ויזואליזציה על כ-50 נבדקים – ילדים ובני זוג בני 45 עד 91 שטיפלו בהורים או בני זוג חולי אלצהיימר. בשתי הקבוצות שחולקו באופן רנדומלי התבקשו הנבדקים לתרגל את המדיטציה היוגית במהלך 12 דקות מידי יום משך 8 שבועות או לחלופין לתרגל שכיבה במקום שקט עם עיניים עצומות תוך הקשבה למוזיקה מרגיעה אינסטרומנטלית מדיסק.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי הנבדקים שעברו תרגול יוגה מבוסס מדיטציה, שיפרו את האיזון הרגשי, הרוחני, הפסיכולוגי והבריאותי באופן דרמטי בהשוואה לתרגול ההרפיה. כך מצאו החוקרים מספר ממצאים חשובים:
1. שימוש במדיטציה מבוססת היוגה הוביל להפחתת נזקי ההזדקנות התאית ב43% לעומת 3.7% שיפור לנבדקים שביצעו רק טכניקת הרגעות פשוטה. ממצאי החוקרים העלו מסקנה זו לנוכח השיפור שחל בפעילות הטלומראז- אנזים השומר על שלמות הDNA וקשור למניעת מחלות שקשורות להזדקנות תאים.
2. שימוש במדיטציה מבוססת היוגה הוביל להפחתה ניכרת של 52% מהנבדקים במצב הבריאות הנפשית הכללית של הנבדקים (כפי שנמדד במבחני כשירות נפשית שעברו הנבדקים- הפחתה של 50% מהעומס הרגשי) . זאת בהשוואה לשיפור של 19% מנבדקי הקבוצה שתרגלה טכניקת הרגעות בלבד.
3. שימוש במדיטציה מבוססת היוגה הוביל להפחתה ניכרת של 65% מהנבדקים בתסמיני הדיכאון (הפחתה של 50% מתסמיני הדיכאון) . זאת בהשוואה לשיפור של 31% מנבדקי הקבוצה שתרגלה טכניקת הרגעות בלבד.
ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים אמריקאים מUCLA בכתב העת Journal of Geriatric Psychiatry