יוגה כנגד כאבי צוואר

חוקרים: תרגול יוגה מסייע להפחתת עוצמת כאבי צוואר כרוניים ולחוסר תפקוד הנובע מהן


מה יעילותם של טיפולי רפואה משלימה- רפואה אלטרנטיבית על בעיות שכיחות כמו כאבים בפרקים וכאבים לא משויכים אורתופדיים כמו כאבי צוואר ? ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה שופכים אור על סוגיה זו.
במחקרם ביקשו החוקרים להעריך לאחר 12 חודשים את השפעת טיפול התערבות בן 9 שבועות בו למדו הנבדקים לתרגל יוגה להפחתת כאבי צוואר כרוניים מהם סבלו שהוגדרו כבלתי משויכים.

יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes
יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes

לשם כך בחנו החוקרים באמצעות שאלוני דיווח עצמי את מידת הכאב, בעיה תפקודית בצוואר, איכות חיים, מוגבלות כללית ושיפור כולל. בחינה זו נעשתה לפני המחקר במהלכו ולאחר 12 חודשים מיום סיום תרגולי היוגה בה הודרכו הנבדקים במהלך 9 שבועות כאמור כיצד לתרגל את הטכניקה כנגד כאבי צוואר.

ממצאי המחקר העלו כי המוגבלות הכללית לא פחתה באופן משמעותי ומובהק בעקבות תרגול היוגה. עוד מצאו החוקרים כי 68.6 אחוזים מהנבדקים דירגו את איכות הבריאות הכוללת שלהם כטובה יותר באופן כזה או אחר לאחר התרגול. אך הממצאים המשמעותיים ביותר של החוקרים היו בדבר השפעת תרגולי היוגה על הפחתת עוצמת הכאבים ומידת המוגבלות של הסובלים מכאבי הצוואר.

החוקרים מצאו כי לאחר שנה מתרגול היוגה, הנבדקים שתרגלו את השיטה (ובמיוחד אלה שתרגלו באופן תכוף יותר) נהנו מהפחתה משמעותית בעוצמת כאוור הצוואר הלא משויכים מהם סבלו וכן כי הללו נהנו מהפחתה משמעותית מובהקת ברמת המוגבלות התפקודית שממנה סבלו בעקבות כאבי הצוואר.

הממצאים התפרסמו בכתב העת המדעי JOURNAL OF PAIN MEDICINE  על ידי חוקרים מהמחלקה לרפואה פנימית ורפואה אינטגרטיבית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת דויסבורג-אסן בגרמניה.