יוגה לטיפול בחרדה ולשיפור מצב הרוח

ממצאי המחקר מוכיחים כי תרגול של 3 חודשי יוגה משפר את מצב הרוח ומפחית חרדות, ביעילות גבוה אף יותר מפעילות גופנית אחרת.

תרגול טכניקת יוגה מסייעת שיפור מצב הרוח ולהפחתת חרדות אף יותר מההשפעה המועילה שיש לפעילות גופנית על שיפור הפרעות מצב רוח. כך על פי ממצאי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בוסטון, אוניברסיטת הארוורד ואוניברסיטת יוטה ומסצ’וסטס בארה”ב, ופורסם בכתב העת The Journal Of Alternative and Complementary Medicine.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד ביצוע תרגילי טכניקת יוגה משפיע על רמות החומצה האמינית גאבאy-Aminobutyric acid GABA במוח, עלייה שנמצאה כקשור לשיפור בעיות חרדה והפרעות מצב רוח. בפרט ביקשו החוקרים לבחון האם השינוי בכמות החומר GABA במוח והשיפור במצב הרוח וברמת החרדה נובעת מפעילות גופנית ככלל או מתרגול טכניקת היוגה בפרט.  

יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes
יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes

לשם כך, בחנו החוקרים שתי קבוצות נבדקים : קבוצת הניסוי בת 19 נבדקים שביצעו 3 פעמים בשבוע למשך שעה לאורך תקופה של 12 שבועות תרגילי יוגה. לעומת זאת קבוצה של 15 נבדקים ביצעה 3 פעמים בשבוע לשעה למשל 12 שבועות פעילות גופנית של הליכה. החוקרים בחנו את מצב הרוח ורמת החרדה של הנבדקים בתחילת הניסוי, לאחר 4 שבועות, 8 שבועות, ו-12 גופות.
כמו כן בחנו החוקרים באמצעות סריקת תהודה מגנטית את הפעילות המוחית לפני הניסוי, לאחר 12 שבועות התרגול, ומיד לאחר אימון יוגה או הליכה של שישים דקות.

מן הממצאים העלו החוקרים כי הנבדקים בקבוצה שביצעה תרגילי טכניקת יוגה דיווחו על שיפור רב יותר במצב הרוח ועל הפחתה משמעותית יותר ברמת החרדה שהם חוו בהשוואה לממוצע בקבוצה שתירגלה הליכה באותה עת.

יתרה מכך, הממצאים מן הבדיקות שנערכו העלו כי נמצא קשר מתאמי ישיר בין עלייה ברמות הGABA במוח לבין שיפור במצב הרוח והפחתה ברמות החרדה וחשוב מכך- שהיוגה היא זו שהביאה לעלייה ברמות החומצה האמינית GABA (גאבא הוא נגזר של חומצת אמינו גלוטמט) באופן ישיר באופן שהביא לשיפור מצב הרוח והפחתת הדיכאון, בדומה להשפעתן של תרופות לשיפור מצב הרוח.