יוגורט מסייע נגד דיכאון ולחץ נפשי

 החוקרים הוכיחו כי יוגורט מסייע נגד דיכאון ולחץ נפשי

האם יוגורט יכול לסייע להפחית הפרעות מצב רוח והתנהגויות רגשיות? מחקר חדש שבוצע על עכברים מעלה כי חיידקי לקטובצילוס Lactobacillus הקיימים ביוגורט מווסתים התנהגויות רגשיות וקולטני GABA בתיווך עצב הוואגוס.

יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin
יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin

ממצאים עקיפים מרמזים כי חיידקי מעיים משפיעים על מערכת העצבים המרכזית. עם זאת, לא ידוע האם חיידקים המייצרים חומצה לקטית כמו חיידקי הלקטובצילוס רמנוסוס Lactobacillus rhamnosus עשויים להיות בעלי השפעה ישירה על מוליכים עצביים-נוירוטרנסמיטורים במערכת העצבים המרכזית, בבעלי חיים בריאים.

המוליך העצבי המעכב המכונה GABA -Gamma-Aminobutyric Acid שהינו נגזר של חומצת האמינו גלוטמט, מעורב באופן משמעותי בוויסות תהליכים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים רבים. שינוי בקולטן GABA  קשור בפתולוגיות של מצבים נפשיים כמו חרדה ודיכאון, שהוכחו כקשורות לבעיות תפקודיות במעיים.

במחקרם זה, אשר פורסם בכתב העת  Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America מצאו החוקרים כי כאשר בוצע בעכברי מעבדה טיפול קבוע בחיידקי לקטובצילוס רמנוסוס, המצויים ביוגורט, הטיפולים עוררו שינויים איזוריים שתווכו על ידי המוליך העצבי GABA MRNA  במוח, תהליך שגרר תהליכים של הפחתת המוליך העצבי בקורטקס הפרה-פרונטלי, עליה בפעילותו בהיפורמפוס וכן צמצום בפעילות, באמיגדלה וב- locus coeruleus.

בנוסף, החוקרים מצאו כי השימוש בחיידקים הפחית התנהגויות שקשורות לדיכאון, לחרדה וללחץ רגשי- נפשי. החוקרים העלו כי בעכברים ללא עצב הווגוס, לא נמצאה השפעה לחיידקי הלקטובצילוס ולכן, החוקרים מעריכים כי עצב הווגוס מהווה מרכז מתווך בין השפעת החשיפה לחיידקים לבין ההשפעה על המוח.

לסיכום, החוקרים סבורים כי לאחר בחינות נוספות באשר להשפעת חיידקי יוגורט על הפרעות מצב רוח, ממצאים אלה עשויים לסייע באופן מעשי לקידום הידע בתחום הטיפול בבעיות חרדה, דיכאון וכן בעיות הקשורות למצבי לחץ נפשי.