יום המשפחה – הורים, ילדים והמסכים

משפחה, תקשורת ומסכים : המשפחה המודרנית בעידן הפייסבוק והאייפון

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורהורים ומשפחה
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

יום המשפחה : כיצד נראית המשפחה של היום ? האם נוכל להסתדר בלי המסכים ?

כולנו כפרטים צורכים מסכים במצבים רבים ומגוונים. כולנו מדברים במכשירי הסלולר ולעיתים גולשים באמצעותם, צופים בטלוויזיה, גולשים באינטרנט, מתקשרים בפייסבוק עם חברים, משחקי באייפד ועוד. כולנו מהווים חלק ממשפחה כהורים וכילדים. היום, ל' בשבט – 10 לפברואר 2013 מצוין יום המשפחה. מה מיוחד במשפחה של ימינו ? המשפחה של היום אינה המשפחה של אתמול. במשפחה היום המסכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים. אז איך נראים חיינו המשפחתיים סביב המסכים ?

האם מישהו מאתנו זוכר כיצד נראתה פעם ארוחת ערב שגרתית ? האימא מכינה את הארוחה וקוראת לכולם לשולחן. כולם היו מגיעים ויושבים. ההורים היו מדברים על ענייני היום, הילדים היו משחקים עם האוכל וקצת מתווכחים ורבים ביניהם אבל הם 'באמת' היו ביחד. אף אחד לא בהה במסך שלידו, או קיבל שיחת טלפון דחופה או שלח הודעה או פזל לעבר הטלוויזיה בפינה.

האם מישהו זוכר איך נראו הטיולים המשפחתיים פעם ? כולם היו מתיישבים במכונית ביום שבת בבוקר (תמיד מוקדם מדי לטעמם של הילדים) ומתחילים לנסוע דרומה או צפונה. אבא היה מסביר מה רואים, אימא היתה אחראית על הבידור והכריכים. הילדים היו מספרים חידות, שרים שירים וגם קצת רבים מי יושב איפה ושואלים "מתי כבר מגיעים ?". אבל היינו 'באמת' מטיילים, באמת מסתכלים על הנוף ולומדים על מדינתנו היפה. אף אחד לא שמע מוסיקה עם אוזניות לבד, או שיחק עם האייפון שלו או קיבל מיילים בזמן הנסיעה ולא דיבר עם האחרים המצויים לידו.

האם מישהו זוכר איך היינו משחקים כילדים? היינו מחלקים את זמננו בין הבית לחוץ, היינו משחקים משחקי קופסא עם בני המשפחה, היינו יורדים למגרש או לגינה ומשחקים עם ילדי השכונה, היינו משחקים ארץ עיר, מונופול ורמיקוב עם המשפחה בשבתות גשומות ואפילו קוראים ספרים, שרים שירים או מארגנים הופעות משפחתיות.
היום המשפחה נמצאת ביחד ובנפרד כאחד: כולנו נמצאים תחת קורת גג אחת אך לא 'באמת' נמצאים ביחד, כל אחד צופה או גולש או משחק במסך שלו, כל אחד מבלה את שעות הפנאי בדרך שלו, כל אחד מתקשר עם חברים בפייסבוק, במייל, בצ'אט או בהודעה מתוקשרת ומתווכת. ומה עם האנשים שנמצאים בקרבתנו ? במקרה הטוב אנחנו שולחים הודעה לאימא שאנחנו רעבים או צופים באותה תוכנית בזמן שמשדרים אבל הפכנו להיות טכנולוגיים ומבודדים בין החדרים.

אז איך נראית המשפחה של היום? האם זו אותה הגברת בשינוי אדרת ? אין ספק שזו משפחה אחרת עם הרגלים אחרים, בילויים אחרים ויחסים אחרים. עם זאת, אפשר לנצל את הטכנולוגיה כדי להתבדר ביחד, לבלות ביחד, לשחק ביחד או ללמוד. כל שנותר לנו הוא לדעת לנצל את היתרונות לטובת המשפחה ולבלות ביחד עם האחים וההורים ולא להתפצל בין המסכים!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן