יום המשפחה 2016 : חיזוק היחסים בעידן הטכנולוגי

יום המשפחה – איך שומרים על יחסים טובים לצד המסכים?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

יום המשפחה – איך שומרים על יחסים טובים לצד המסכים?

פעם מזמן כשהיינו ילדים קראו לו יום האם ולא יום המשפחה. היינו מתכננים עם אבא איך נפתיע את אמא, מה נקנה לה מתנה, מה נכתוב בברכות ליום המשפחה ואיך נודה לה על כל מה שהיא עושה? בהמשך הוחלט לקרוא לזה יום המשפחה ולאפשר לכל המשפחה לחגוג ביחד. אבל היום אין משפחה בלי מסכים, אז בואו נעצור ונחשוב איך שני אלה מסתדרים בתוך מערך היחסים.

המסכים נכנסו לחיינו בלי לבקש רשות, בלי להודיע או לקבל אישור מפורש. הם פשוט התגנבו אחד אחד, מילאו צרכים, בידרו, עזרו, שינו והשפיעו ואנחנו כמעט לא שמנו לב. הורים רבים מקדישים זמן ושיחות רבות להחליט על ערכים חינוכיים, יחסים וגבולות, קווים אדומים. אך כמעט אף אחד מהם לא עצר לחשוב שהגיע הזמן להחליט מה עושים עם המסכים ואיזה מקום אנחנו מאפשרים להם בבית וביחסים.

אין ספק שהמסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו – הורים וילדים. חלקנו נמצאים יותר עם הפנים למטלה ולא מסתכלים בעיניים, רוב הילדים מבלים שעות בחדרם הפרטי בגלישה, בצפייה, בהאזנה למוסיקה או בהתכתבויות אינסופיות ולא יודעים מי נמצא בבית באותו הזמן. רובנו נתנו למסכים להשתלט על המשפחה והחיים – לא התנגדנו, לא יצאנו לרחובות, לא הקמנו וועדות חקירה אלא השלמנו עם רוע הגזירה והרעש של פעם התחלף בשקט מצמרר – אף אחד לא מדבר, לא כועס, לא מתקשר עם האחר, לא משתף ולא משתתף. אנחנו נמצאים ביחד אבל בנפרד. כל אחד עם עצמו ועם מסכיו, כל אחד בחדרו ובעיסוקיו, כל אחד בעולם שלו ולא מרים את עיניו.

אז השבוע יש לנו אירוע שמחייב אותנו להרים את הראש ולהסתכל למציאות בעיניים, לשאול שאלות קשות ולחפש פתרונות יצירתיים כדי לשנות את מצב העניינים. השבוע נמצא את הדרך לקבל את המשפחה שלנו בחזרה ולא להמשיך לומר שאין ברירה.

אז מה עושים כדי לשפר את היחסים ולצאת מהמסכים? ראשית הולכים לכל המסיבות והפעילויות המאורגנות כדי לחגוג את האירוע המכונן. אשמח אם תנסו רגע להרים את העיניים מהמסך והמצלמה ותהנו מהרגעים המאושרים שלכם עם ילדיכם.

שנית, מכנסים את כל המשפחה לארוחה משותפת ללא מסכים ומעלים את הקשיים על השולחן: כל אחד מבני המשפחה יאמר מה מפריע לו במציאות המשפחתית ומה היה רוצה לשנות. כל אחד יגיד על מה הוא מוכן לוותר כדי להיות ביחד יותר. לאחר השיחה תחליטו כמה החלטות משותפות שתקפות לכל בני המשפחה ותמצאו את הזמנים להיות אחד עם השני, לדבר, לתקשר, לשתף, ליהנות, לצחוק ולהיות משפחה אמיתית! תוכלו להחליט למשל על ארוחה משפחתית משותפת ללא מסכים אחת לשבוע, או שיש שעות קבועות ביום ללא מסכים.

שלישית, תתלו את רשימת ההחלטות על המקרר או במקום נגיש ותזכרו להזכיר זה לזו מה כתוב שם כי בטוח יהיו רגעי שבירה. מדובר בשינוי והוא לא קל לכולנו…אבל הוא למען המשפחה!

דבר אחרון: תזכרו תמיד שאתם מנהלים את המשפחה ואתם קובעים את החוקים וביכולתכם לבחור כמה זמן משפחה יקחו המסכים ועל מה אתם לא מוותרים. ככל שתעבירו את המסר הזה הלאה לילדים הם יקבלו אותו ויפנימו בעצמם. תתפלאו כמה הם רוצים להיות אתכם, אבל לעיתים הם מסתפקים במסכים כברירת מחדל. עם זאת, המסכים לא באמת יכולים להחליף חיבוק או נשיקה, מבט בעיניים, קריאת ספר לפני השינה, שיתוף באירוע שקרה בגן או בכיתה, חוויה, צחוק וזמן איכות אמיתי. המסכים חשובים לכולנו אבל יכולים לחכות מעבר לדלת. יש לנו משפחה והיא תמיד קודמת. יום משפחה שמח לכולנו!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז "רגעים" ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.

דילוג לתוכן