יום העיוורים ולקויי הראייה בישראל

יום ההזדהות עם אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בישראל : אחד מכל חמישה בוגרים בישראל סובל במידה כלשהי מקושי בראייה

 ביום שישי , 6 ליוני יחול יום ההזדהות עם אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בישראל. 

התאמת משקפיים. קוצר ראייה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: William R. Goodwin
התאמת משקפיים. קוצר ראייה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: William R. Goodwin

לרגל יום זה, מתפרסמים על ידי הלמ”ס נתונים על אוכלוסיית לקויי הראייה בישראל, מתוך הסקר החברתי 2013. הסקר החברתי כולל פרק בנושא בריאות ותפקוד יומיומי ובו שאלות על קשיים בראייה.

מן הממצאים עולה כי מקרב בני 20 ומעלה: 

• 19% (כ-940 אלף איש) מבני 20 ומעלה מתקשים בראייה במידה כלשהי, 15% מהגברים ו-22% מהנשים.
• 15% (כ-735 אלף איש) מתקשים קושי מועט ו-4% (כ-200 אלף איש) מתקשים קושי רב או שאינם רואים בכלל, גם אם הם מרכיבים משקפיים (בעלי לקות ראייה חמורה).
• שיעור המתקשים בראייה עולה עם הגיל – יותר ממחצית (53%) מבני 75 ומעלה מתקשים בראייה במידה כלשהי, ול-19% יש קושי רב בראייה או שאינם רואים בכלל.
• שיעור בעלי השכלה נמוכה בקרב אנשים המתקשים בראייה, גדול יותר מאשר בקרב אנשים ללא לקות ראייה. בגיל 20-44, שיעור חסרי תעודת בגרות בקרב לקויי הראייה כפול מהשיעור בקרב אנשים שאינם לקויי ראייה (54% לעומת 27%, בהתאמה).
• בגילי העבודה העיקריים (25-54), שיעור המועסקים בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה הוא 47%, לעומת 82% בקרב אנשים שאינם לקויי ראייה. 46% מקרב לקויי הראייה בגיל 25-54 אינם משתתפים בכוח העבודה.
• בגיל 65 ומעלה אנשים עם לקות ראייה חמורה חשים בדידות לעתים קרובות בשיעור הגדול פי שלושה מהשיעור בקרב אנשים ללא לקות ראייה (32% לעומת 10%, בהתאמה).
• כשליש מאנשים בעלי לקות ראייה חמורה בגיל 45-64 אינם מרוצים מחייהם. זהו שיעור הגדול פי שלושה מהשיעור בקרב אנשים ללא לקות ראייה בגיל זה (32% לעומת 11%, בהתאמה).

הנתונים מבוססים על דיווח עצמי של המשיבים על השאלה: האם יש לך קושי לראות? (גם כשאתה מרכיב משקפיים) אפשרויות התשובה הן: 1. אין קושי; 2. יש קושי מועט; 3. יש קושי רב; 4. לא רואה בכלל.
אנשים שבחרו באפשרויות 2, 3, או 4 הוגדרו כבעלי לקות כלשהי בראייה.
אנשים שבחרו באפשרויות 3 או 4 הוגדרו כבעלי לקות ראייה חמורה.