יום הפרקינסון הבינל- נתונים מדאיגים על טיפול בחולים

נתונים מדאיגים על טיפול בחולי הפרקינסון בישראל, בדגש על הפריפריה

מחדל בטיפול בחולי הפרקינסון בישראל: בישראל כ-25,000 חולים מאובחנים ורק 11 רופאים נוירולוגים, כלומר, לכל 2,272 חולים רופא בודד המטפל בהם
בדיון מיוחד שיתקיים מחר בוועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת, לרגל יום הפרקינסון הבינ”ל, יציגו חולי הפרקינסון נתונים בנוגע לטיפול הלקוי בחולים בישראל . הדבר משפיע בעקיפין גם על כלכלת המדינה, כאשר המצב גורם ליציאה מוקדמת של החולים ממעגל העבודה.

בפריפריה המצב חמור יותר מאחר ואין כלל בתי חולים ומרפאות אשר מטפלים בחולים.
ח”כ פייגלין: “זה בלתי נתפס, וגובל במחדל. חולים בישראל לא מאובחנים בזמן, לא מטופלים כמו שצריך ויוצאים יותר מהר ממעגל העבודה. חייבים לתקן את המצב הזה באופן מידי. חולים מהפריפריה צריכים להיגרר למרכז כדי לעבור טיפולים”

וועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת תתכנס מחר יחד עם “שדולת חולי הפרקינסון בישראל” לרגל ציון יום הפרקינסון הבינ”ל. בדיון יוצגו נתונים אודות יחס הרופאים המטפלים בחולים בישראל מול מדינות המערב. בישראל יש כ-25,000 חולים מאובחנים ורק אחד עשר רופאים נוירולוגים מומחים. מדובר ביחס של רופא אחד על 2,272 חולים. כל הרופאים מרוכזים רק בבתי החולים באזור המרכז וברמב”ם ולא קיים מענה לחולים בפריפריה.
בנוסף, יוצגו טענות לפיהן חוסר הטיפול בשל המחסור ברופאים מומחים מביא למצב של יציאה מוקדמת של חולים ממעגל העבודה, מצב של ליקוי בטיפול הרוחבי בחולים בטיפולים משלימים ותומכים. אחת ממטרות הדיון היא להגדיר אבני דרך עיקריות ולגבש דרכי מימון ומשאבים במטרה משותפת מוסכמת שתכליתה שיפור איכות חיי החולים.
לפי מחקר שנעשה בכנסת ומצורף להודעה זו שיעור ההימצאות של פרקינסון בישראל הוא 334 מקרים ל- 100,000, שיעורים אלה גבוהים מאוד בהשוואה לשיעורים במדינות אחרות, שכן על פי מחקרים בבריטניה, בשבדיה, באיטליה, בספרד, בארה”ב ובמדינות מפותחות אחרות שיעור ההימצאות נע בין 60 ל 350 – ל 100,000 נפש (לעומת כאמור 334 בישראל).

ח”כ משה פייגלין: “קשה להאמין עד כמה המצב בישראל חמור. מספר הרופאים בישראל לא מספיק, ועוד גרוע מכך, אין בכלל דור המשך. בכל המדינה יש היום רק רופא אחד שנמצא בתהליך התמחות במחלה האיומה הזאת. חולים מהפריפריה צריכים להיגרר למרכז כדי לעבור טיפולים, מחסור בטיפולים גורם ליציאה מוקדמת ממעגל העבודה והפסדים רבים למשק הישראלי. אני קורא למשרד הבריאות לפעול בהקדם כדי למצוא פתרונות לחולים ולמצוקותיהם.”
עמיר כרמין, יו”ר עמותת הפרקינסון בישראל: “אי השוויון במתן זכות טיפול לחולי פרקינסון אצל מומחים הוא בלתי נסבל. חולים אינם מאובחנים בזמן ואינם מטופלים בצורה נאותה רק משום שאינם גרים במרכז”.