יום הצליאק הבינלאומי: איך לאבחן צליאק וכיצד להמנע מהסימפטומים המטרידים ? 

לרגל יום הצליאק הבינלאומי: איך מזהים את המחלה ומה כדאי לעשות לשפר את מצב המטופל ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהבדיקות דם
ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee

יום הצליאק הבינלאומי : איך לאבחן צליאק וכיצד להמנע מהסימפטומים המטרידים ? 

מחר יחול יום הצליאק הבינלאומי. מחלת הצליאק – כרסת (באנגלית Celiac) היא מחלה אוטואימונית כרונית שמקורה ברגישות לחלבון המצוי בגלוטן. מערכת החיסון של חולי צליאק תוקפת את החלבון שבגלוטם כמו גוף זר, וכך גורמים להפעות בספיגת המזון. המחלה שכיחה במיוחד בקרב ילדים. שכיחותה הולכת ועולה על אף  שרוב המקרים נותרים ללא אבחנה, הגם שניתן לזהות ולטפל בה כדי למנוע סיבוכים.

ד"ר אורלי אישך-אדיב, המנהלת את שירות הגסטרואנטרולוגיה והתזונה בילדים בבית החולים "הלל יפה" בחדרה, מסבירה על הסימפטומים של מחלת הצליאק, על אופו האבחון ועל התזונה המומלצת למי שאובחן לשם שיפור מצבו.

בשנים האחרונות תפסה מחלת הצליאק תאוצה, הן מבחינת המודעות למחלה והן מבחינת יכולת האבחון. "אף כי טרם הוכחו מחקרית הסיבות לנתונים ההולכים וגדלים של המאובחנים כרגישים לגלוטן, אחת ההשערות הינה כי צריכה רבה יותר של מוצרי מזון מתועשים, שגורמת, בשלבים מוקדמים של החיים, לעלייה בחדירות של המעיים, עלולה לתרום להופעת המחלה, שעדיין רב הנסתר על הנגלה בסיבות להופעתה", מציינת ד"ר אורלי אישך-אדיב, מנהלת שירות גסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים במרכז הרפואי הלל יפה.

גורמי מחלת הצליאק

מדוע מתפתחת מחלת הצליאק ? לצד העובדה ששמירה על תפריט המונע מהמטופל לצריך מזונות עם גלוטן מעלימה את הסימפטומים של המחלה, טרם הובררה לאשורה הסיבה להתפתחות המחלה. יחד עם זאת נהיר כי גורמי מחלת הצליאק קשורים לנטיה גנטית בשילוב אפשרי של גורמים כמו פתוגנים כמו וירוסים, השפעות נוספות כמו לידה בניתוח קיסרי המשפיעה על הסיכון לצליאק ולחץ נפשי. הנטייה הגנטית להתפתחות של רגישות לחלבונים שבגלוטן מצויה בקרב אחוז אחד באוכלוסיה באופן מאובחן ויש המעריכים שהתחלואה האמיתית הינה כ-2%, ואף יותר בגלל תת האבחון של המחלה. זאת יוון שלמחלה יש תסמינים בלתי ספציפיים. הערכות כיום הן שבין 20 ל-30% בלבד מן החולים אכן מאובחנים כחולי צליאקה.

מי בסיכון לחלות במחלת הצליאק בשכיחות גבוהה יותר ?

באוכלוסיה ישנן קבוצות אשר מאופיינות בסבירות גבוהה יותר לפתח את מחלת הצליק. כך, חולי סוכרת סוג 1 לדוגמה מצויים בסיכון מוגבר ללקות בצליאק. גם חולים בתסמונת דאון מועדים ללקות בלליאק בשיעורים מוגברים כמו גם קרובי משפחה דרגה ראשונה של חולי צליאק.

אבחון המחלה: איך מזהים צליאק ?

ניתן לזהות את מחלת הצליאק רק על ידי גורם רפואי מקצועי אולם ניתן לשים לב לסימפטומים בריאותיים שקיומם עלול לרמז על המחלה. מה מאפיין אם כך את מחלת הצליאק? מה הסימפטומים שלה ?
מחלת הצליאק מתאפיינת בכאבי בטן, באנמיה, בשלשולים ובעצירות וגם בבעיות גדילה והתפתחות.
הדוקטור אורלי אישך אדיב מסבירה כי "אם ילדך מתלונן על תסמין אחד או יותר מהללו, הרופא יפנה אותו לבדיקת דם שבה יאמתו או ישללו את המחלה. בעבר נהגו לבצע ביופסיה כדי לקבוע בוודאות שהילד חולה בצליאק אך יחד עם זאת בשנים האחרונות "אם ניכרים סימפטומים סוגסטיביים למחלה, בלוויית בדיקות דם המראות ערכים גבוהים של נוגדנים ספציפיים למחלה, אין חובה לבצע ביופסיה. הדבר מהווה חידוש משמעותי, מיוחד כשמדובר בילדים, כיוון שהדבר חוסך הליך הפולשני של ביופסיה מהמעי הדק", מסכמת ד"ר אישך-אדיב.

כיצד מטפלים בצליאק ?
למחלת הצליאק עדיין לא פותחה תרופה אולם נהיר כי הימנעות מאכילת גלוטן משפרת מאד את איכות החיים של החולים. מחקרים מוכיחים כי חולי צליאק מצויים בסבירות גבוהה לפתח השמנת יתר ואי-סבילות לסוכר. אחת ההשערות לכך היא צריכת תזונה לא מאוזנת ועשירה בתחליפי גלוטן מתועשים במקום צריכה של מזונות עתירי סיבים ללא גלוטן.

לפיכך נדרש מהמטופל לא רק להקפיד על תרפיט שיימנע מאכילת מזונות עם גלוטן אלא גם להרבות באכילת פירות, ירקות וקטניות. כפי שמסבירה הדוקטור אישך אדיב "מומלץ לכלל האוכלוסייה, בריאים וחולים כאחד, להקפיד על תזונה נכונה, עתירת פירות, ירקות וקטניות, לצד מוצרי מזון נוספים, כולל בשר, דגים, מוצרי חלב וכדומה, ומינימום מזון מתועש".

הדוקטור אישך-אדיב מסבירה כי מזונות אלה "מסייעים לטפח את החיידקים הטובים במעי, משפרים את תפקודה של המערכת החיסונית ויוצרים הגנה טובה יותר של הגוף, הן מפני נזקי גלוטן, במידה שהשתרבב לכלכלה בשוגג, והן מפני תחלואה נלווית נוספת".

דילוג לתוכן