יותר קשישים מגיעים למיון

בתוך 5 שנים, עליה של 21% במספר הפניות למיון רמב"ם בקרב בני 80 ומעלה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

גיל הזהב
טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, כאשר לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי הגברים בארץ חיים 80.2 שנים בממוצע, והנשים 84 שנים. התפתחות הרפואה, הטכנולוגיות והטיפולים הקיימים כיום תורמים משמעותית לנתונים הללו, אולם למרות שהיום חיים יותר, צריך לקחת בחשבון שיותר ויותר קשישים מבלים זמן רב יותר בבתי החולים.

בתוך 5 שנים, עליה של 21% במספר הפניות של קשישים למיון רמב"ם 

מנתוני בית החולים רמב"ם בחיפה עולה כי בחמש השנים האחרונות נרשמה עליה של 21% במספר הפניות ליחידת המלר"ד (חדר המיון) בקרב בני 80 ומעלה. בשנת 2010 הגיעו למיון ביה"ח כ-5,867 קשישים בני 80+, ואילו בהשוואה לכך במהלך 2015 קפץ הנתון הזה ועד כה פנו למיון רמב"ם כ-7,090. מבית החולים רמב"ם מדווחים כי לצד העלייה בפניות למיון ביה"ח של קבוצת הגיל הזו, ניכרת עליה של 18% במספר האשפוזים הרפואיים בחמש השנים האחרונות ועלייה של 17% במספר הביקורים למרפאות השונות בביה"ח.

בבית החולים מדווחים כי מבדיקה בהשוואה לכלל האוכלוסייה, ניכר פער משמעותי. במספר הפניות למיון בקרב האוכלוסייה הכללית חלה עליה של 14% בחמש השנים האחרונות (כאמור, לעומת עלייה של 21% בקרב בני ה-80 ומעלה). בית החולים מדווח כי במספר האשפוזים הרפואיים באוכלוסייה הכללית נמצאה עלייה בת 10% בפרק זמן זה (בהשוואה ל 18% בקרב הקשישים). עוד דווח כי מספר הביקורים במרפאה בכלל הציבור עלה בחמש השנים האחרונות ב-9% בלבד. זאת בהשוואה ל17% בקרב בני גיל הזהב.

לדבריו של פרופ' צבי דוולצקי, מנהל השירות הגריאטרי ברמב"ם: "אנו עדים להזדקנות האוכלוסייה ולכך שיותר ויותר אנשים מאריכים חיים", הוא מסביר, "אך הדבר אומר שיותר קשישים גם סובלים ממחלות ובעיות שונות המגיעות עם הגיל. אנו עדים היום לשינויים בתפיסה הרפואית והטיפולית בקשיש ופוגשים את בני גיל הזהב במקומות שבהם לא פגשנו קודם לכן, הכל בזכות התפתחות הרפואה, טכנולוגיות חדשות ושיטות טיפול מתקדמות שמאפשרות להם אריכות ואיכות חיים".

האם שמונים זה השישים החדש ?

כיום חיים במדינה יותר זקנים. מערכות הרפואה המודרניות מסייעות להארכת משך חיינו ואיכות חיינו. בוגרים כיום לצד קשישים מסרבים לתת לגיל להגביל אותם. הללו מקיימים חיים בריאים ומלאים בפעילויות מגוונות ומעשירות. בין אם מדובר בפעילות פנאי, תרבות, נופש או בפעילות גופנית. בין אם בשחייה או פילאטיס, בפייסבוק ובאינסטגרם עם הנכדים או בספורט אתגרי, נראה שהיום יותר מתמיד, כמימרת הכנף או הקלישאה : "זהו לא הגיל אלא התרגיל".

בבתי החולים בהחלט ניכרת המגמה. אם בעבר המפגש עם החולה הקשיש היה בעיקרו במסגרת המחלקות הפנימיות, הרי שהיום פלח המטופלים הקשישים במחלקות אורתופדיה, ניתוחי לב, עיניים ואפילו ביחידה לתפקוד מיני, הולך וגדל. יותר ויותר בני 80 ומעלה מבקשים לנצל את האפשרויות הקיימות כיום בתחום הרפואה ולחיות חיי איכות בתפקוד מלא. מציינים גורמי הרפואה.

"אנחנו מדברים היום בעיקר על גיל ביולוגי לעומת גיל כרונולוגי", אומר פרופ' דוולצקי, "הכוונה היא לבחון את המטופלים שלנו לא לפי הגיל הכתוב בתעודת הזהות שלהם אלא לפי רמת התפקוד שלהם. פעמים רבות אנו מגלים שמדובר בנתון גמיש, שמאפשר לנו ללכת עם המטופלים לכיוונים טיפוליים חדשים ולהצליח בהם מכיוון שמדובר באנשים המתנהגים באופן צעיר מכפי גילם. בעולם שבו אנחנו מתחילים לחקור ולהיערך לטיפול רחב יותר של אוכלוסיית בני ה-100, נראה ששמונים זה ה-60 החדש".

השנה הוקדש חודש הקשיש הבינלאומי להגברת המודעות לנושא האזרח הוותיק בקרב האוכלוסייה הצעירה.

דילוג לתוכן