יחסים משפחתיים סביב המסכים

כיצד לנהל באופן נבון חיי משפחה תקינים בסביבה התקשורתית

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
טלפונים סלולריים- ניידים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Sakartvelo

יחסים משפחתיים סביב המסכים

כולנו יודעים שהמסכים הפכו להיות חלק מהחיים. השאלה הנשאלת היא איך מנהלים חיים משפחתיים תקינים סביב המסכים? איך צורכים תכנים ושומרים על יחסים טובים עם הילדים? האם אתם מכירים את הסיטואציה שבה מנסים לארגן את הילדים בערב לארוחת ערב ומקלחות והילדים לא עונים לקריאות הממושכות?? הם עסוקים במסכים ולא שומעים. הם תמיד באמצע המשחק ולא יכולים "להתפנות" למטלות אחרות.אנחנו יוצאים מהכלים והם אפילו לא עונים.

לעיתים אנחנו מכינים ארוחת ערב משפחתית והם מגיעים עם הפלאפונים ומתיישבים. באמצע הארוחה הם עונים להודעות, מקבלים שיחות וניראה שאנחנו סועדים עם אדם חשוב מאוד. כבר אין שיחות על ענייני היום, כמעט ולא מתעניינים באחרים וקמים בזריזות שהם כבר לא רעבים.

גם בשבתות אנחנו מארגנים מסלולים וקובעים עם חברים והם מעדיפים להישאר בבית ולצפות בתכנים אהובים. אם הצלחנו לשכנע אותם לבסוף להצטרף הם כמובן לוקחים את הפלאפון/אייפד/אייפוד עמם וכל הטיול הם מול המסך הקטן. הנופים לא מעניינים והשיחות והמשחקים באוטו התחלפו בשתיקה רועמת.

מצבים אחרים מאופיינים בריבים בלתי פוסקים על המסכים: "הוא לקח לי את האייפד", "אני שיחקתי קודם במחשב" או "אני לא רוצה לראות את התוכנית והוא לא מעביר". לעיתים אנחנו מקבלים שיחות צעקניות לעבודה כי הילדים בבית לא מסכימים על צריכת המסכים (צפייה בטלוויזיה, בטלפון הסלולרי, בלפטופ, בטבלט, באיי פד, במחשב או כל מסך בסביבה) או שאנחנו נכוחים במהלך ויכוחים וזריקת שלטים.

לא נתכחש לעובדה שיש לטכנולוגיה יתרונות: היא הבייביסיטר הזול ביותר, היא מבדרת את הילדים, היא מלמדת אותם ומעבירה את זמנם. עם זאת, היא באה על חשבון זמן משפחתי, מטלות ופעילויות אחרות. כל אחד יושב בחדרו במשך שעות והיחסים במשפחה מועברים באס אם אסים או בהודעות בין החדרים.

אז מה עושים ? 
ראשית, יש להגדיר זמנים שבהם אין לעשות שימוש במסכים כמו למשל בשעת ארוחת הערב המשפחתית המוקדשת לשיחה, לעדכון ולהעברת חוויות של בני המשפחה במהלך היום. או למשל ניתן לקבוע שלא לוקחים מכשירים לנסיעות ולטיולים. בנוסף, כדאי למצוא פעילויות של פנאי המשותפות לכל המשפחה ולנצל את הטכנולוגיה ללכידות משפחתית. ניתן לצפות בסרט משפחתי במהלך סוף השבוע או בתוכנית מבדרת המתאימה לכל בני המשפחה.

יש לנסות לקבוע כללי התנהגות מקובלים במשפחה שיצמצמו ויכוחים או ריבים בין הורים וילדים ובין אחים. למשל ניתן להגדיר מספר תוכניות ביום לכל ילד ואף כדאי ליצור ביניהם הסכמה על תוכניות משותפות לצפייה בין אחים שיאפשרו זמן לבילוי משפחתי ללא ויכוחים.

כך תוכלו ליהנות מיחסים משפחתיים טובים סביב המסכים!!!

מאת: ד"ר שלי גפןד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן