יין בירה ואלכוהול משפרים יצירתיות

מחקר חדש מגלה מה השפעתו של אלכוהול על תפקוד המוח וכיצד הוא מסייע לחשיבה יצירתית ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
יין אדום. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by-sa. צילום: André Karwath aka

צריכת אלכוהול, כאשר אינה נעשית במתינות, עלולה להיות בעלת השפעות מזיקות על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד. מבחינה פיזית, צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות. זה יכול לפגוע באיברים חיוניים כמו הכבד, הלב והלבלב, מה שמוביל למצבים כמו מחלת כבד אלכוהולית, קרדיומיופתיה ודלקת לבלב. שימוש כרוני באלכוהול עלול להחליש את המערכת החיסונית, ולפגוע ביכולתו של הגוף להדוף זיהומים. זה יכול גם להגביר את הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן, כולל סרטן הכבד, הפה, הגרון וסרטן השד.

אלכוהול משפיע לרעה גם על בריאות הנפש. זהו תרופה מדכאת שיכולה להחמיר תסמינים של מצבים נפשיים בסיסיים כמו חרדה ודיכאון. זה יכול לשבש את הכימיה של המוח ולהשפיע על התפקוד הקוגניטיבי, מה שמוביל לבעיות זיכרון, פגיעה בכושר השיפוט ויכולות קבלת החלטות מופחתות. שימוש לרעה באלכוהול קשור גם לסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות שימוש בסמים.

צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להוביל להתמכרות, הידועה בכינויה אלכוהוליזם או הפרעת שימוש באלכוהול. לכך עלולות להיות השלכות חברתיות חמורות; מערכות יחסים מתוחות, קשיים כלכליים ובעיות במקום העבודה. אלכוהוליזם יכול גם להגביר את הסיכון לתאונות, פציעות והתנהגויות מסוכנות. יתר על כן, שימוש לרעה באלכוהול יכול לשבש את דפוסי השינה, מה שמוביל לשינה באיכות ירודה ועייפות כרונית. הוא עלול לתרום לחסרים תזונתיים, שכן אלכוהול מכיל קלוריות ריקות ויכול להפריע ליכולת של הגוף לספוג רכיבי תזונה חיוניים.

סיכומו של דבר, צריכת אלכוהול אינה מהווה התנהגות רצויה כאשר מדובר בצריכה של אלכוהול, בשתייה שגרתית שלו באופן תכוף או קבוע ובאלכוהוליזם. לצד זה ממצאים חדשים מצביעים על יתרון אפשרי של צריכת אלכוהול מתונה. ממצאי מחקר חדש מעלים כי שתיית משקאות אלכוהוליים כמו יין ובירה מחלישים את החלק האנליטי במוח ומעצימים את היכולת היצירתית לפתרון בעיות המצריכות יצירתיות.

איך יין, אלכוהול ובירה משפיעים על היצירתיות?

לצד מחקרים אודות הנזקים של שתייה של אלכוהול, אלכוהול עשוי להשפיע לטובה על הבריאות. ממצאי מחקרים שנערכו בעבר העלו כי שתיית משקאות אלכוהוליים במינון מתון עשויים לשפר את התפקוד ולסייע במניעת מחלות ובעיות רפואיות: כך לדוגמה שתייה מתונה של בירה נמצאה כמסייעת לשמירה על בריאות הלב וצמצום סיכון לתחלואה בסרטן לדוגמה ואילו שתייה מתונה של יין נמצאה כקשורה לסיכון מופחת להתפתחות מחלת אלצהיימר או לסיכון למחלות לב.

ממצאי מחקר חדש שהתפרסמו לאחרונה מעלים כי מעבר ליתרונות הבריאותיים שיש לשתיה מתונה ומדודה של אלכוהול כמו בירה ויין על הגוף, שתיית אלכוהול עשויה להפחית את העכבות והחסמים האנליטיים הפועלים במוחנו, ולהעצים את יכולת היצירתיות בפתרון בעיות.

ממצאי המחקר העלו כי הרעלה מתונה של אלכוהול כלומר שתיית אלכוהול ברמה מתונה הובילה לתוצאות טובות יותר של הנבדקים במבחני פתרון בעיות המצריכות חשיבה יצירתית (מבחן RAT). החוקרים בחנו כיצד שתיה של ליטר בירה או שתי כוסות של יין השפיעו על היצירתיות של 40 נבדקים גברים בפתרון בעיות הגיון. מן הממצאים עלה כי הנבדקים ששתו אלכוהול פתרו יותר בעיות וזמן הפתרון שלהם היה מהיר יותר.
הפער בשיעורי ההצלחה בפתרון החידות לטובת הנבדקים השתויים היה 40% למול הנבדקים הפיכחים. הנבדקים ששתו אלכוהול פתרו את חידות ההגיון בתוך 12 שניות בהשוואה ל-15.5 שניות בממוצע לנבדקים הלא שתויים.

עוד עולה כי הנבדקים ששתו אלכוהול נטו בשכיחות רבה יותר לתפוס את התשובות שמצאו כ"תובנה שהגיעה פתאום". ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אילינוי בארצות הברית פורסמו בכתב העת בנושא תודעה וקוגניציה Consciousness and Cognition. החוקרים סבורים כי הפערים נובעים מהשפעתו של האלכוהול על שחרור חסמים של חשיבה אנליטית לוגית ושחרור תהליכי חשיבה יצירתית.

דילוג לתוכן