ילדים: טלוויזיה והבניית מציאות

תפקיד ההורים בהבניית המציאות לילדים בעידן הדיגיטלי

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

טלוויזיה והבניית המציאות של ילדינו

כולנו צורכים חדשות ומתעדכנים על המתרחש בארץ ובעולם. החדשות מאפשרות לנו לקבל תמונת מצב על אירועים שמתרחשים במקומות שונים מעבר למרחב הפיזי שלנו ויש להם השפעה כלשהי על חיינו כפרטים וכחברה. רובנו כמבוגרים מבינים שלא הכל ניראה כמו על המרקע אבל לא תמיד זוכרים זאת ברגע החשיפה ומאמינים למה שאנחנו רואים ("זה היה בטלוויזיה"). תהליך זה מועצם ובעייתי בכל הנוגע לילדים המתקשים לעכל את החדשות ולא יודעים להבחין מה אמיתי או לא אמיתי בהן ובעיקר כיצד זה עלול להשפיע עליהם.

קחו לדוגמא את האיומים של איראן ולאחרונה גם סוריה על ישראל. חדשות לבקרים אנחנו שומעים שישראל נמצאת תחת איום ממשי לתקופה צבאית. האם זה נכון ? האם זה אמיתי ? האם ישראל תמצא את עצמה במלחמה מול מדינות ערב? מה מבינים הילדים מסכנות אלה ? דוגמא אחרת היא הסיקור הנרחב סביב פרשיות המין של עמנואל רוזן: מדי יום מוצגים סיפורים של נשים שהתרועעו עם איש התקשורת ומצאו עצמן במצבים אינטימיים ומביכים ללא רצונן. האם זה אמיתי? האם מישהו בתקשורת מנסה להתנכל או להפריע לעמנואל בדרך לתפקיד נכסף או שמא המציאות עולה על כל דמיון וכל אחת מאתנו יכולה למצוא את עצמה בסיטואציה דומה?
מה מבינים הילדים מהחדשות ?

אם נסבך את הסיטואציה יותר, נוכל להרחיק לתוכניות הריאליטי ולאבד את הצפון. השבוע עלתה עונה חדשה של האח הגדול וילדים ובני נוער רבים צופים בתוכנית. מה הם לומדים ממנה על התנהלות בעולם המבוגרים? האם האנשים האלה אמיתיים? האם ככה צריך להתנהג ?
התקשורת מביאה לפתחנו תמונות ואירועים שונים מדי שעה ואנחנו צריכים להבין את משמעותם, להבחין ביניהם ולהיעזר בהם בכדי להבין את המציאות שלנו וזה קשה.

מה תפקידנו כהורים כשמדובר בילדינו ?
ראשית, עלינו להבין שילדינו חשופים לתמונות ולמידע מסביב ואין אפשרות למנוע מהם לדעת (ואולי גם לא צריך). עם זאת, תמונות אלה מספרות להם על העולם, על אנשים ועל אירועים שעלולים להשפיע על אופן תפיסתם והתנהגותם בהמשך. לכן עלינו להיות עמוד התווך ביניהם לבין המסכים: עלינו להסביר להם מה ההבדל בין סוגי תכנים כמו חדשות המסקרות דברים אמיתיים לבין ריאליטי המדמה מצבים אמיתיים אך אינם מתרחשים באופן מלא במציאות. בהמשך, עלינו לעזור להם להבחין בין טוב ורע, כיצד נכון ומתאים להתנהג בחברה לעומת התנהגויות שליליות ובעייתיות בהתאם לערכי המוסר והשיפוט ובאופן התואם לגילם. שלישית, עלינו להסביר להם היכן אירועים אלה עלולים לפגוש אותם ומה משמעותם. כלומר, מה יקרה אם אכן סוריה תתקוף את ישראל? כמה סביר שיפגשו אדם מסוכן שעלול להזיק להם או לאיים עליהם או מה עליהם ללמוד מהתנהגות שלילית של האחר לגבי עצמם באופן חיובי ושונה??. עלינו להבין שהילדים חשופים למידע בכל מקום ובכל זמן, בכל צפייה בתוכנית ובכל גלישה בפלאפון. המידע משפיע עליהם ומאמת אותם עם המציאות או מספר להם סיפורים על המציאות ולכן עלינו להיות שם!!! עלינו לעזור להם לעכל את הסיפורים ולהתמודד עם המציאות האמיתית שלהם.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן