ילדים עם סבא וסבתא מבלים חצי מזמנם במסכים

סבא מתיר יותר זמן מסבתא. ושניהם יותר מההורים

סבא וסבתא מרשים הכל ? מחקר חדש מצא: ילדים מבלים מחצית מהזמן בהשגחת סבא וסבתא מול מסכים. 

האם סבא או סבתא תמיד מרשים לנכדיהם הרבה יותר ממה שההורים מתירים ? עד כמה מאפשרים הסבים והסבתות לנכדים לעשות דברים לא בריאים או לא מועילים במינון מוגבר בניגוד לתוואי החינוך ההורי הקפדני יותר ? מחקר חדש מרמז על כך שסבים וסבתות אכן מתירים לילדים להתנהג באופן פחות מבוקר בפעילויות לילדים בבית. וכראייה- זמן ה”בילוי” של הנכדים והנכדות מול מסכי הטלוויזיה, המחשב, הטבלט והטלפון הנייד עד כדי מחצית מזמן השהות עם הסבא והסבתא שעובר על הילד מול המסך, כך לפי מחקר חדש. ​”לסבא ולסבתא תפקיד משמעותי בגידול נכדיהם” אומרות החוקרות מאוניברסיטת בן גוריון ומוסיפות כי “ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בפיתוח כלים לשימוש מועיל במדיה, המחזק את הקשר בין סבים לנכדים”

שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman
שימוש במסכים והשפעתם על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

שהות של נכדים אצל סבא וסבתא נקשרת באופן ישיר עם כללים רופפים והסכמה לילדים לעשות דברים שהוריהם בדרך כלל אינם מרשים: ממתקים, שעת שינה מאוחרת ויותר מדי טלוויזיה. ככה זה, סבא וסבתא אוהבים לפנק את הנכדים.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובאוניברסיטת ראטגרס, ופורסם בכתב העת Journal of Children and Media​ מצא שגם בכל הנוגע לשימוש במסכים, סבים וסבתות כיום נאמנים לתדמיתם המסורתית, ונכדים מבלים תחת השגחתם כמחצית מהזמן בשימוש בטלפון הנייד, טאבלט, מחשב וטלוויזיה.

עורכות המחקר פרופ’ נלי אליאס ופרופ’ גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת​​ באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יחד עם פרופ’ דפנה למיש מאוניברסיטת ראטגרס, חקרו את פרקטיקות השימוש במדיה של ילדים בגילאי 2-7 כאשר הם נמצאים בהשגחת הסבא ו/או הסבתא לפחות פעם בשבוע. במחקר נמצא שבמהלך שהות ממוצעת של ארבע שעות, נכדים בילו שעתיים בצפייה בתוכן מסך ובשימושים אחרים במדיה.

החוקרים מציעים לסבים וסבתות להגביל את השימוש של נכדיהם במסכים באמצעות הגדרת כללים פשוטים להגבלת היקף השימוש במסכים בזמן השמירה עליהם. לפי החוקרות, זה נחוץ במיוחד כאשר הילדים מגיעים לבית הסבים מצוידים במכשירים ניידים.

בין ממצאי המ​חקר עולה עוד כי הסבים והסבתות מעורבים פחות בניהול השימוש של נכדיהם במדיה אינטראקטיביים, כגון משחקי מחשב ושימוש באפליקציות. זאת בהשוואה למדיה מסורתיים, כגון טלוויזיה. החוקרות מסבירות שיתכן שזה נובע מחוסר ביטחון או חוסר ניסיון עם שימוש במדיה דיגיטליים.

עוד עולה כי חלק מההורים נותנים לסבא וסבתא הנחיות כיצד לאפשר לילדים את השימוש במדיה. זה, למרבה האירוניה, קשור ליותר זמן צפייה במסך. החוקרות מסבירות ממצא זה בכך ש”ההוראות, כנראה, הן ניסיון של ההורים להגביל זמן מסך כאשר הילדים נמצאים בהשגחת סבים מתירנים במיוחד”.

עוד מתחוור כי הסבים במחקר אפשרו לנכדים יותר זמן מסך מאשר סבתות, אולי משום שהם מרגישים יותר בנוח עם המכשירים הדיגיטליים ואולי כי הם פחות מיומנים בלהעסיק את נכדיהם בפעילויות משותפות של הסבא או הסבתא עם הנכד או הנכדה.

מן הממצאים עולה עוד כי בממוצע, סבים וסבתות התקשו יותר להשגיח על השימוש במדיה של ילדים גדולים יותר. כך, משך זמן השימוש הנמוך ביותר במסכים נמצא בקרב ילדים בני 2 עד 3, ממוצע של 98 דקות. ילדים בגילאי 4 עד 5 בילו בממוצע 106 דקות עם מול מסכים, ואילו ילדים בגילאים 6 עד 7 “זכו” ל- 143 דקות זמן מסך.

זאת ועוד, ייתכן והסבים מתקשים יותר להשגיח על נכדים מאשר על נכדות, משום שאצל בנים נמצא זמן מסך רב יותר (17 דקות יותר בממוצע).

המחקר העלה עוד כי סבים וסבתות מאפשרים יותר זמן מסך כשהם שומרים על נכדים בבתיהם שלהם לעומת המצב בו הם מגיעים אל בית הילדים. הם גם מאפשרים יותר זמן מסך כאשר הילד מביא עימו מכשיר דיגיטלי מהבית, כפי שעושים 22 אחוזים מהנכדים.​​

מן ההמלצות לסבים וסבתות להפחתת “זמן מסך” של הנכדים: 

  • קבעו כללים קפדניים, למשל לא יותר משעת צפייה, לא לפני השינה, לא במהלך הארוחות. סבים וסבתות שמגדירים זמני שימוש מוגדרים ומובחנים למסכים, מצליחים לצמצם את זמן המסך של הנכדים.
  • בקשו מההורים לספק יותר צעצועים, משחקים וספרים כדי לסייע לכם להעסיק את הילדים, במיוחד כאשר אתם שומרים על הנכדים ​בבתים שלכם ולא בבית הילד/ה.​​​

​ ​ “על אף החשיפה הגבוהה של הילדים לתוכן מסך שנמצאה במחקרנו, אין אנו מפנות אצבע מאשימה כלפי הסבים והסבתות”, אומרות החוקרות. “שמירה על נכדים נמרצים היא משימה מאתגרת מאד, במיוחד אם זה נעשה מספר פעמים בשבוע. עם זאת, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בפיתוח תכניות ייעודיות לסבים ולסבתות, אשר יסייעו להם במשימה זו ויציעו כלים להפיכת הצפייה בתוכן מסך למועילה יותר הן מבחינה התפתחותית והן מבחינת חיזוק הקשר בין הסבים והנכדים”.