ילדים עם ADHD בסיכון מוגבר להתמכרויות

חוקרים: ילדים הסובלים מADHD מצויים בסיכון מוגבר לסבול מהפרעת שימוש בחומרים

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
הפרעת קשב, ריכוז. היפראקטיביות ADHD. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי צילום: באדיבות המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC

ממצאי מחקר חדש מעלים כי ילדים הסובלים מהפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בבגרותם הפרעות התמכרות לשימוש בחומרים כמו סמים קשים, סמים קלים, עישון ואלכוהול

מה הקשר בין הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטביות ADHD בילדות לבין הסיכון של הילד לאחר התבגרותו להתמכר לשימוש בחומרים מסוכנים כמו עישון סיגריות, צריכת אלכוהול, שימוש במריחואנה או שימוש בסמים קשים כמו קוקאין? ממצאי מחקר חדש מעלים כי ילדים הסובלים מהפרעות ADHD היפראקטיביות קשב וריכוז נמצאים בסיכון מוגבר של 200 עד 300% יותר לפתח בבגרותם התמכרות לשימוש אסור בחומרים כאמור.

לדברי החוקרים הסיכון המוגבר תקף גם לילדים וגם לילדות הלוקים בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ADHD ותקף באופן עקבי גם בילדים וילדות ממוצאים אתניים שונים ותקף גם לגבי שימוש בחומרים מזיקים מסוגים שונים כאמור ובהם שימוש בטבק בעישון סיגריות, שימוש באלכוהול, שימוש בסמים קלים כמו מריחואנה – חשיש ודומיהם ושימוש בסמים קשים יותר כמו קוקאין.

ממצאי המחקר התבססו על נתוני ם מ27 מחקרים ארוכי טווח שכללו מעל 4000 ילדים שסבלו מהפרעות ADHD שהושוו לתוצאות של 6800 ילדים בריאים.
הפרעת קשב וריכוז ADHD שכיחה בקרב 5 עד 10 אחוזים מהילדים ברחבי העולם. תסמיני הפרעת ADHD הינם היות הילדים חסר ריכוז, לא במיקוד, לא מסוגל להשלים פעילות ללא להתעייף או להשתעמם ממנה בנקל, חוסר שקט, פעלתנות ועוד.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת לפסיכולוגיה קלינית Clinical Psychology Review. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניבסריטת קליפורניה UCLA, מאוניברסיטת דרום קרוליינה.

דילוג לתוכן